Κοινωνία

11/5/12 9:36

τελ. ενημ.: 14/5/12 9:58

Ξαφνική επέλαση λογικής

• ΜΟΥΝΔΡΟΣ ΘΕΤΕΙ ΘΕΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ

Ο βαθύς συντηρητισμός και οι αγκυλώσεις συνεχίζουν να κρατούν δέσμια την οικονομία, στο μέρος τουλάχιστον που αφορά την επιρροή του από τον τουρισμό.
Χθες, σε λάθος χρόνο βέβαια, που δεν αφήνει ρεαλιστικές ελπίδες ότι οι προτάσεις θα αποδώσουν μέσα στο καλοκαίρι, αντιπεριφερειάρχης και αντιδήμαρχος Τουρισμού κατέθεσαν δυο διαφορετικές ιδέες, που, αν εφαρμοστούν, μπορούν να μεταβάλλουν βελτιωτικά τις συνθήκες λειτουργίας της τοπικής οικονομίας. Δυο προτάσεις οι οποίες προβλέπεται να προκαλέσουν αντιδράσεις από το τοπικό κατεστημένο αλλά για πρώτη φορά θέτουν τα δυο αυτά καυτά θέματα στη δημόσια ατζέντα.

 
Κρουαζιερόπλοια στα Μεστά
Τι κάνουμε μέχρι σήμερα; Το παν για να ταλαιπωρήσουμε τους επισκέπτες κρουαζιεροπλοίων. Η μιας ή μισής μέρα διέλευση των κρουαζιεροπλοίων στην ουσία επιτρέπει στους επιβάτες τους μια πεντάωρη «ανίχνευση» της Χίου. Οι περισσότεροι αποβιβάζονται με το μαρτύριο της λάντζας στο λιμάνι της Χίου και όσοι έχουν επιλέξει εκδρομή επιβιβάζονται σε λεωφορεία για εκδρομή σε Νέα Μονή – Ανάβατο ή Πύργι – Μεστά. Όσοι αποφασίσουν να μείνουν στην πρωτεύουσα δίνουν ανάσα στην αγορά, κατά κύριο λόγο στην Προκυμαία, αν δεχθούμε ότι οι συνθήκες πεζής κυκλοφορίας στα ενδότερα της πόλης είναι αποτρεπτικές.
Με το μοντέλο αυτό επιχειρούμε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων, αδιαφορώντας πλήρως για την ταλαιπωρία των επισκεπτών.
Η χάραξη μιας λογικής στρατηγικής υποδοχής του τουρισμού κρουαζιέρας θα επέβαλε από την πρώτη στιγμή την αξιοποίηση του λιμένα των Μεστών ως ιδανικού χώρου προσέγγισης. Τα κρουαζιερόπλοια δένουν εκεί, η αποβίβαση γίνεται άμεσα και οι τουρίστες διοχετεύονται στα Μαστιχοχώρια και τη δυτική Χίο. Φυσικά για να εφαρμοστεί απαιτούνται να ολοκληρωθούν υποδομές υποστήριξης στο λιμένα Μεστών (χώροι υποδοχής, οδικές συγκοινωνιακές δυνατότητες μετακίνησης κ.α.) που οφείλουν να προηγηθούν.
Μια τέτοια λύση αφαιρεί από το εμπορικό κέντρο τη δυνατότητα να έρχεται σε επαφή με τους επισκέπτες κρουαζιεροπλοίων, σταδιακά όμως κατανέμει ισορροπημένα γεωγραφικά την αγορά, αναδιανέμοντας την εκτός των κλειστών σημερινών της ορίων. Κυρίως, όμως, παύει να ταλαιπωρεί τους επισκέπτες και μετατρέπει σε πιο θελκτικό τον προορισμό Χίος.
Το αίτημα Γανιάρη να εκδοθεί Κ.Υ.Α. για την προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων στο λιμένα Μεστών είναι ιδιαίτερα σημαντική και ανατρεπτική και ως έτσι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί.

 
Απόγευμα Σαββάτου ανοικτά
Η δεύτερη ρηξικέλευθη πρόταση κατατίθεται δημόσια από τον αντιδήμαρχο Τουρισμού. Βασικός δέκτης του αιτήματος των Τούρκων τουριστών να έχουν στη διάθεση τους την αγορά χωρίς το άγχος του ρολογιού, ο κ. Μούνδρος ζητά το αυτονόητο, να στηρίξουμε στην πράξη την επιθυμητή από όλους προσαρμογή της τουριστικής πολιτικής μας στη συνεργασία με τη γείτονα Τουρκία. Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε το παν για να επωφεληθούμε το μεγαλύτερο δυνατόν από το τούρκικο τουριστικό ρεύμα και να μένουμε αδιάλλακτοι σε λειτουργίες που δεν το εξυπηρετούν (κλειστή αγορά, σφραγισμένοι οι επισκέψιμοι χώροι κ.α.).
Αυτονόητη αναμένεται η απάντηση ότι υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες δεν είναι δυνατόν τα εμπορικά καταστήματα να προσθέσουν επιπλέον κόστος από την αποδοχή του αιτήματος να λειτουργούν και απόγευμα Σαββάτου, κανένας όμως δεν πρέπει να αποκλείει τη λύση της συνολικής αναδιάταξης του υφιστάμενου ωραρίου λειτουργίας, με καθεστώς που συμβαδίζει με τους τουριστικούς στόχους.
Η απάντηση και στα δυο αιτήματα θα αποδείξει σε ποιο βαθμό είμαστε έτοιμοι να εκσυγχρονιστούμε. Ωρίμασαν άραγε οι συνθήκες;