Κοινωνία

1/10/12 19:01

τελ. ενημ.: 2/10/12 10:49

Σε αναζήτηση σωσιβίου για την ακτοπλοΐα

• ΣΥΝΤΟΜΑ ΝΕΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ

 
Ολοκληρωμένο σχέδιο για τη διάσωση της ακτοπλοΐας, που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε δεινή κατάσταση, βρίσκεται στα σκαριά από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κ. Μουσουρούλη, ο οποίος πριν λίγες μέρες συναντήθηκε γι αυτό το θέμα με τους ακτοοπλόους εφοπλιστές.
Η ελληνική ακτοπλοΐα βουλιάζει, όπως καταδεικνύουν τα οικονομικά μεγέθη, κι από την ύφεση δεν μπορεί παρά να τη βγάλει μια δέσμη μέτρων, που θα ισορροπεί όμως ανάμεσα στην επιβίωση των οικονομικών στοιχείων και των ίδιων των εταιρειών και στην απρόσκοπτη συγκοινωνία των νησιωτών, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες.
 
Οι ζημιές
Χαρακτηριστικό είναι πως το 2011 η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 9,3%, που αντιστοιχεί σε λιγότερους από 12 εκατ. επιβάτες, ενώ η κίνηση των φορτηγών μειώθηκε κατά 13%. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μόνο οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες την τελευταία τριετία να έχουν σωρευτικές ζημιές 500 εκ. ευρώ και το πρώτο εξάμηνο οι ζημιές διαμορφώθηκαν στα 94 εκ. ευρώ.
 
 
Τι πρότεινε ο Μουσουρούλης
Ο υπουργός παρουσίασε αναλυτικά τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για το ακτοπλοϊκό, με την οποία οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ σε άλλα συμφώνησαν και σε άλλα διαφώνησαν.
Καινοτόμα για την ελληνική πραγματικότητα αλλά δοκιμασμένα επιτυχώς στο εξωτερικό είναι μεταξύ άλλων δυο στοιχεία. Το πρώτο αφορά στο σύστημα του ακτινωτού δικτύου, γνωστό ως  Hub and spoke στο εξωτερικό. Το σύστημα αυτό βασίζεται σε ένα σχεδιασμό, σύμφωνα με τον οποίο κάποια λιμάνια θεωρούνται κομβικά κι από αυτά θα αναχωρούν άλλα πλοία για τα μικρότερα νησιά. Τα κομβικά λιμάνια θα καλύπτονται από κύριες γραμμές και τα μικρότερα από τοπικές. Αυτό προϋποθέτει ομαδοποίηση ανά περιοχές εκμετάλλευσης, γεωγραφικές ενότητες.
Για τις άγονες γραμμές, όπως προτείνει το Υπουργείο, αναμένοντας και τη έγκριση της Ε.Ε., υπάρχει η δυνατότητα δημοπράτησης ζωνών εκμετάλλευσης.
 
 
Τι πρότειναν οι εφοπλιστές
Σε μαζικές αποδρομολογήσεις πλοίων, εν όψει της χειμερινής περιόδου, προσανατολίζονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ως ένα μέτρο επιβίωσης από την κρίση και, για το λόγο αυτό, ζήτησαν τη συναίνεση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Οι μειώσεις του αριθμού των δρομολογίων και η αποχώρηση πλοίων από όλες σχεδόν τις γραμμές είναι μέτρο που ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες της μειωμένης επιβατικής και μεταφορικής κίνησης από και προς τα νησιά, αλλά και του υψηλού κόστους καυσίμων. Αυτός είναι ο λόγος που, σύμφωνα με πληροφορίες, βλέπει με θετικό μάτι το συγκεκριμένο αίτημα και ο κ. Μουσουρούλης και αναμένεται ότι θα εγκρίνει μεγαλύτερο διάστημα ακινησιών για τα πλοία (π.χ. από δίμηνο σε  τετράμηνο).
 
Η μελέτη της Εθνικής Τράπεζας
Ως μπούσουλα χρησιμοποιεί ο υπουργός για τις επόμενες κινήσεις του τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για το ακτοπλοϊκό.
Στη μελέτη περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, προτάσεις που αφορούν αλλαγές σε θεσμικούς περιορισμούς που επηρεάζουν τη δρομολόγηση των πλοίων (ηλικιακά όρια, 10μηνη δρομολόγηση, υποχρεωτική εκτέλεση δρομολογίων κ.λπ.), το εργασιακό καθεστώς (ξενοδοχειακό προσωπικό, σύνθεση πληρώματος κ.λπ.)
Οι εφοπλιστές χαρακτήρισαν μακροπρόθεσμα τα μέτρα που προτείνονται από τη μελέτη την ώρα που ο κλάδος επείγεται για μέτρα που θα έπρεπε να ληφθούν «χθες». Στη βάση αυτής της ανάγκης, ο κ. Μουσουρούλης αποφάσισε να συσταθεί μία επιτροπή «εμπειρογνωμόνων» (με στελέχη από το υπουργείο και τον ΣΕΕΝ), οι οποίοι θα καταλήξουν σε ένα άμεσο πακέτο μέτρων, που θα συζητηθούν σε νέα συνάντηση τις επόμενες 15 ημέρες. Επίσης, αποφασίσθηκε να εξετασθεί η δυνατότητα και μιας συνάντησης με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, όπου θα συζητηθούν ορισμένα επιμέρους αιτήματα που αφορούν το συγκεκριμένο Υπουργείο, όπως η άμεση μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, στα πρότυπα όσων ισχύουν στον τουριστικό τομέα.
Στα άμεσα μέτρα περιλαμβάνονται, ακόμη και η μείωση των λιμενικών και άλλων τελών (προσόρμισης κ.λπ.), όπως επίσης και η διευκόλυνση στην καταβολή τους από πλευράς των εταιρειών. Επίσης, ζητήθηκε και η άμεση καταβολή των μισθωμάτων, προκειμένου να βελτιωθεί όσο είναι δυνατόν η ρευστότητα των εταιρειών.
Τα θέματα αιχμής, που αφορούν στην επαναξιολόγηση των οργανικών συνθέσεων, αλλά και της κατάργησης της υποχρεωτικής δεκάμηνης (στα συμβατικά) και επτάμηνης (στα ταχύπλοα) δρομολόγησης, παραπέμφθηκαν για περαιτέρω εξέταση, καθώς κάθε μέτρο που μειώνει έστω και έμμεσα την απασχόληση, συναντά την έντονη αντίδραση από την πλευρά της ΠΝΟ και των ναυτεργατών. Πάντως, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι κάποια μέτρα θα ληφθούν και προς αυτή την κατεύθυνση (μείωση του κόστους εργασίας), με την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων.
Σε κάθε περίπτωση, τις επόμενες ημέρες, στη νέα συνάντηση που θα υπάρξει μεταξύ των δύο πλευρών, αναμένεται να ληφθούν και οριστικές αποφάσεις.