Κοινωνία

28/6/16 19:12

τελ. ενημ.: 28/6/16 19:12

Ψίχουλα για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές

Μόλις 50 εκατ. ευρώ θα διατεθούν τη χρονιά 2016- 2017 για την κάλυψη των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών του Αιγαίου, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές, που θα πραγματοποιηθεί στις 4 Αυγούστου. Σύμφωνα με την προκήρυξη, το ανώτερο ποσό δαπάνης που προκύπτει από την προκήρυξη, είναι τα 52,59 εκατ. ευρώ και το χαμηλότερο τα 48,14 εκατ. ευρώ.

Είναι το χαμηλότερο ποσό που δαπανάται για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις στα νησιά του Αιγαίου από το 2010, οπότε η χώρα μπήκε στην εποχή των μνημονίων. Το 2014 είχαν δοθεί 79 εκατ. ευρώ, το 2012 85 εκατ. ευρώ και το 2010 93 εκατ. ευρώ. Την προηγούμενη δεκαετία οι δαπάνες για τις άγονες γραμμές ξεπερνούσαν κατά πολύ τα 100 εκατ. ευρώ. 

Επίσης η προκήρυξη που δόθηκε στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, αφορά 48 άγονες γραμμές, όταν σε άλλες εποχές γινόταν διαγωνισμός για 84 γραμμές.

Σε ό,τι αφορά στις κύριες άγονες γραμμές του Βορείου Αιγαίου, παραμένουν τα πολύ υψηλά μισθώματα που δόθηκαν μετά την έκπτωση της ΝΕΛ από τις γραμμές αυτές. Θυμίζουμε ότι τότε είχαν σχεδόν τριπλασιαστεί τα μισθώματα.

Στην προκήρυξη δεν υπάρχει άγονη γραμμή που να συνδέει τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη. Επίσης στις γραμμές που προκηρύσσονται για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, προστέθηκε η γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη. Η γραμμή θα λειτουργήσει για μόλις τρεις μήνες.

Συρρίκνωση πόρων

Η προκήρυξη των άγονων γραμμών για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που είχε δώσει στη δημοσιότητα το Υπουργείο μετά το Πάσχα. Σε αυτή προβλέπονταν συνδέσεις με Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Κύμη Ευβοίας και σειρά ενδονησιωτικών γραμμών (π.χ. απευθείας σύνδεση της Λήμνου και του Αϊ Στράτη με τη Μυτιλήνη).

Εμείς από τότε αναφέραμε πως εκείνη η πρόσκληση δεν είχε καμιά αξία διότι καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν επρόκειτο να δείξει ενδιαφέρον, όπως και έγινε. Επιπρόσθετα τονίζαμε πως οι άγονες γραμμές που επρόκειτο να προκηρυχθούν, θα ήταν πολύ λιγότερες διότι υπάρχει συνεχής συρρίκνωση των διαθέσιμων πόρων.

Οι εκτιμήσεις μας αυτές επιβεβαιώθηκαν. Εκείνο που μένει να δούμε είναι αν θα υπάρξει ενδιαφέρον για όλες τις γραμμές ή αν κάποιες θα μείνουν ανεκμετάλλευτες λόγω μικρού μισθώματος. Οπότε οι συνδέσεις των νησιών θα συρρικνωθούν ακόμη περισσότερο.

Αυτές είναι οι άγονες

Οι άγονες γραμμές που αφορούν το Βόρειο Αιγαίο, σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, είναι:

1. Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Καρλόβασι και επιστροφή.

Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου 2017. Το προσφερόμενο μίσθωμα είναι από 69.000 ευρώ για πλοίο Γ΄ κατηγορίας, 86.250 ευρώ για πλοίο Β΄ κατηγορίας, και 93.150 ευρώ για πλοίο Α΄ κατηγορίας. Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι.

Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 600 τ.μ. εκ των οποίων τα 400 τ.μ. για φορτηγά. Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 100 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 100 κρεβάτια.

2. Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου - Άγιος Κήρυκος Ικαρίας και επιστροφή.

Το πλοίο που θα πάρει τη γραμμή, θα πρέπει να εκτελεί ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου, με την υποχρέωση να προσεγγίζει την Πάτμο (άνευ μισθώματος) από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου. Το προσφερόμενο μίσθωμα είναι 73.536, 78 για πλοίο Γ΄ κατηγορίας, 91.920,98 για πλοίο Β΄ κατηγορίας και 99.274,65 ευρώ για πλοίο Α΄ κατηγορίας.

Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι. Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 600 τ.μ. εκ των οποίων τα 400 τ.μ. για φορτηγά. Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 100 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 100 κρεβάτια.

3. Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου και επιστροφή.

Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου. Το προσφερόμενο μίσθωμα είναι 65.666,62 ευρώ για πλοίο Γ΄ κατηγορίας, 82.083,28 ευρώ για πλοίο Β΄ κατηγορίας και 88.649,94 ευρώ για πλοίο Α΄ κατηγορίας.

Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι. Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 600 τ.μ. εκ των οποίων τα 400 τ.μ. για φορτηγά. Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 100 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 100 κρεβάτια.

4. Πειραιάς ή Λαύριο - Μεστά Χίου - Ψαρά και επιστροφή.

Δύο δρομολόγια την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου, σε συνέχεια δρομολογίων από Πειραιά ή Λαύριο. Το προσφερόμενο μίσθωμα είναι 4.000 ευρώ ανά δρομολόγιο και αφορά το τμήμα Μεστά Χίου - Ψαρά. Η γραμμή προκηρύσσεται μόνο για πλοίο Γ΄ κατηγορίας.

Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι. Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 600 τ.μ. εκ των οποίων τα 400 τ.μ. για φορτηγά. Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 100 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 50 κρεβάτια.

5. Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή.

Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου. Με παράλληλη υποχρεωτική ελεύθερη προσέγγιση στην Καβάλα. Το μίσθωμα που προσφέρεται είναι 36.640,26 ευρώ. Κι αυτή η γραμμή προκηρύσσεται μόνο για πλοία Γ΄ κατηγορίας. Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι.

Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 600 τ.μ. εκ των οποίων τα 400 τ.μ. για φορτηγά. Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 100 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 20 κρεβάτια. Στην παραπάνω γραμμή προβλέπεται το δρομολόγιο Λαύριο - Μεστά Χίου - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή. Ένα επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου με δυνατότητα προσέγγισης σ’ ένα ενδιάμεσο λιμάνι μετά από σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ, ενώ και γι’ αυτό το δρομολόγιο προβλέπεται υποχρεωτική προσέγγιση στην Καβάλα χωρίς επιπλέον μίσθωμα.

Η μετακίνηση των κατοίκων του Αϊ Στράτη θα γίνεται δωρεάν.

6. Λαύριο - Λήμνος - Σαμοθράκη και επιστροφή.

Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 3 Σεπτεμβρίου. Το πλοίο που θα εξυπηρετεί τη γραμμή, έχει υποχρέωση να προσεγγίζει την Αλεξανδρούπολη χωρίς μίσθωμα. Η προκήρυξη αφορά μόνο πλοία Γ΄ κατηγορίας και το προσφερόμενο μίσθωμα είναι 41.758 ευρώ. Το πλοίο θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει 300 επιβάτες το χειμώνα και 450 επιβάτες το καλοκαίρι. Να έχει επιφάνεια για φόρτωση 450 τ.μ. εκ των οποίων τα 250 τ.μ. για φορτηγά.

Το μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι άνω των 75 μέτρων και θα πρέπει να διαθέτει 20 κρεβάτια.

7. Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή.

Στη γραμμή θα πραγματοποιούνται έξι δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου. Το πλοίο έχει την υποχρέωση να εκτελεί δύο επιπλέον δρομολόγια το μήνα για τη μεταφορά καυσίμων. Το προσφερόμενο μίσθωμα είναι 2.500 ευρώ ανά δρομολόγιο κι αφορά αποκλειστικά πλοίο Γ΄ κατηγορίας.

Το πλοίο θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 90 επιβατών το χειμώνα και 150 επιβατών το καλοκαίρι. Η επιφάνεια για φόρτωση των παντός τύπου οχημάτων, θα πρέπει να είναι 150 τ.μ. και για τη μεταφορά φορτηγών 80 τ.μ.. Το ολικό μήκος του πλοίου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 40 μ..

Στην προκήρυξη περιλαμβάνονται κι άλλες τοπικές άγονες γραμμές, όπως είναι: α) Οινούσες - Χίος, β) Ψαρά - Χίος, γ) Ψαρά - Βολισσός - Ψαρά, δ) Χίος - Οινούσες - Ψαρά (σε συνέχεια δρομολογίου από Πειραιά). Επίσης η προκήρυξη περιλαμβάνει δύο άγονες γραμμές με εναλλακτικά δρομολόγια για τις συνδέσεις των Φούρων, της Θύμαινας, της Ικαρίας και της Σάμου μεταξύ τους.

Δείτε επίσης