Κοινωνία

29/5/13 9:39

τελ. ενημ.: 29/5/13 9:41

Παράθυρα ανοικτά για λαθρεμπόριο καυσίμων

ΕΩΣ ΚΑΙ 12 ΛΕΠΤΑ ΣΤΟ ΛΙΤΡΟ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΝΑ ΚΛΕΒΟΥΝ ΑΝΤΛΙΕΣ

Αν και έχουν περάσει 14 μήνες από την ψήφιση του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, η εφαρμογή του παραμένει εν πολλοίς στα χαρτιά καθώς έκτοτε εκκρεμεί η έκδοση σειράς υπουργικών αποφάσεων.
 

Το λαθρεμπόριο εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον κλάδο των καυσίμων, καθώς κρίσιμα μέτρα που προβλέπονται για την καταπολέμησή του στον τελευταίο νόμο (4072/ 2012) δεν έχουν ακόμη ληφθεί, ενώ παράλληλα έχουν ατονήσει οι έλεχγοι από τους αρμόδιους μηχανισμούς. Μοναδικό δείγμα αποτελεσματικότητας αποτελεί το μέτρο της εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
Οπως πιστοποιείται από τα στοιχεία των διυλιστηρίων για την κατανάλωση των καυσίμων την περίοδο Ιανουαρίου - Απριλίου 2013, οι βενζίνες μειώθηκαν σε ποσοστό 10%, το πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε κατά 10% και το πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκε κατά 70%. Ο όγκος του λαθρεμπορίου έχει διευρυνθεί, ωστόσο, στο ναυτιλιακό καύσιμο και στις εικονικές εξαγωγές, ενώ σε έξαρση βρίσκεται μια νέα μορφή λαθρεμπορίου, που συνδέεται με τη νοθεία της βενζίνης με άλλες ουσίες (μεθανόλη, τουλουόλη κ.ά.).

Η διόγκωση του λαθρεμπορίου, πέραν των εσόδων που στερεί από το Δημόσιο, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό από τους παρανομούντες εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη βιωσιμότητά τους, που χαρακτηρίζεται από σημαντική μείωση της ζήτησης. Ενώ τα στοιχεία είναι γνωστά στην κυβέρνηση από τις συνεχείς παρεμβάσεις εκπροσώπων της αγοράς, τα συναρμόδια υπουργεία δείχνουν να μη βιάζονται. Ετσι:

1. Η υπουργική απόφαση για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια εκδόθηκε με δυόμισι χρόνια καθυστέρηση. Στη συνέχεια, η εφαρμογή της άργησε και δόθηκε άτυπη παράταση έως το τέλος Ιουνίου για την εγκατάσταση των συστημάτων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ψηφίστηκαν οι προβλεπόμενες κυρώσεις για τους παραβάτες. Το Μνημόνιο προέβλεπε υποχρεωτική εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών για τα πρατήρια Αττικής και Θεσαλλονίκης μέχρι τις 31 Μαρτίου 2013 και κλείσιμο για όσα πρατήρια δεν συμμορφωθούν.

2. Δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που προβλέπει εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες.

3. Εκκρεμεί η έκδοση υπουργικής απόφασης που προβλέπει υποχρεωτική σήμανση βυτιοφόρων και πλωτών εφοδιαστικών μέσων, μέτρο απαραίτητο για τον εντοπισμό από τις ελεγκτικές αρχές μεταφορικών μέσων που διενεργούν παράνομους εφοδιασμούς καυσίμων.

4. Ανενεργή παραμένει και η υπουργική απόφαση για την εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα, παρ’ ό,τι εκδόθηκε από τον Νοέμβριο του 2012 με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής την 31/7/2013. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης απόφασης είναι απαραίτητη η έκδοση μιας δεύτερης υπουργικής απόφασης για την επεξεργασία και την αποστολή δεδομένων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

5. Σε καθυστέρηση βρίσκεται και η έκδοση υπουργικής απόφασης για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης της ποσότητας και ποιότητας των καυσίμων που διακινούνται με βυτιοφόρα.

Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) ζητάει την επίσπευση της έκδοσης των προβλεπομένων από τον τελευταίο νόμο υπουργικών αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, καθώς και τη λήψη πρόσθετων μέτρων για να αντιμετωπιστούν νέες πηγές λαθρεμπορίας και παραβατικότητας, όπως η νοθεία των βενζινών και το φαινόμενο της «πειραγμένης αντλίας» που διευρύνεται όλο και περισσότερο.

Ο ΣΕΕΠΕ προτείνει επέκταση της εγκατάστασης του συστήματος εισροών - εκροών και σε όλους τους αποθηκευτικούς χώρους που προμηθεύουν και διακινούν ενεργειακά προϊόντα, επισημαίνοντας ότι με την εγκατάσταση μόνο στα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες δεν κλείνει ο κύκλος της παράνομης διακίνησης καυσίμων κα αφήνει μεγάλα περιθώρια για λαθρεμπόριο. Ζητάει επίσης αυστηρό έλεγχο της διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων, με έμφαση στους ελέγχους που γίνονται από τα αρμόδια τελωνεία, εκτιμώντας ότι μετά την εξίσωση φόρων στο κίνησης και στο θέρμανσης, το πετρέλαιο ναυτιλίας αποτελεί την κύρια πηγή λαθρεμπορίου.

Ο ΣΕΕΠΕ θέτει σε άμεση προτεραιότητα τους ελέγχους και για τη νοθεία που έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και έχει προτείνει στα συναρμόδια υπουργεία να συμβάλει στη χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό των ΚΕΔΑΚ, υπό τον όρο τα αποτελέσματα των ελέγχων να πιστοποιούνται από ανεξάρτητο φορέα. Η Διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης διαθέτει περίπου 15 οχήματα για ελέγχους (ΚΕΔΑΚ) και λόγω έλλειψης καυσίμων κυκλοφορούν μόνο 5 με 6. Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που δίνουν εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ για την εξαπάτηση των καταναλωτών στην αντλία. Το 30% περίπου του όγκου καυσίμων διοχετεύεται στην αγορά μέσα από «πειραγμένες αντλίες» και οι καταναλωτές επιβαρύνονται εξ αυτού κατά μέσον όρο με 12 λεπτά το λίτρο.

 

www.kathimerini .gr

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση