Κοινωνία

7/4/15 11:53

τελ. ενημ.: 8/4/15 18:36

Ο – κατά την Υ.Π.Α. – οδικός χάρτης της επέκτασης

ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΟΜΕΝΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΕΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟ

Την ώρα που τα τοπικά κυβερνητικά στελέχη «στρίβουν δια του αρραβώνος» από την απαίτηση της κοινωνίας να ανοίξουν τα χαρτιά των προθέσεων τους για το αεροδρόμιο, επικαλούμενα την ανάγκη αποτελεσματικής και ολοκληρωμένης συλλογής των δεδομένων, ο «π» περιγράφει τα βήματα που υπολείπονται βάση του πλέον αρμόδιου για το θέμα, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Η Υ.Π.Α., 9 μήνες πριν, σε απάντηση της στον τότε βουλευτή Χίου, Στ. Κάρμαντζη, κατέγραφε ένα προς ένα τα απαιτούμενα βήματα για την πλήρη εφαρμογή του master plan, το οποίο διαθέτει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και έχει εκδοθεί η αναγκαία ΚΥΑ έγκρισης των Περιβαλλοντικών όρων από την Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ.

Για την πλήρη υλοποίηση του Master plan απαιτούνται απαλλοτριώσεις εκτάσεων συνολικού εμβαδού 140.307 τ.μ. με σκοπό την επέκταση του πεδίου ελιγμών και την ανάπτυξη των εγκαταστάσεων του αερολιμένα. Μέχρι σήμερα έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις μόνο για το βόρειο τμήμα της κηρυχθείσας απαλλοτρίωσης, έκτασης 74.842 τ.μ.. Υπολείπεται δηλαδή απαλλοτρίωση έκτασης 65.465 τ.μ. η οποία έχει ανακληθεί αυτοδίκαια, δεδομένου ότι δεν καταβλήθηκε η αποζημίωση εντός 18μήνου από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χίου, με την οποία καθορίστηκε η προσωρινή τιμή μονάδος.

Η ΥΠΑ επιμένει

Διαπιστώνοντας ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας φρέναρε τις μισές απαλλοτριώσεις, οι ιδιοκτήτες ακινήτων ανατολικά του αερολιμένα ζήτησαν από την Υ.Π.Α. την αποδέσμευση των ιδιοκτησιών τους από την υπό απαλλοτρίωση ζώνη. Ωστόσο η Υ.Π.Α. επέμεινε ότι δεν προβλέπεται αλλαγή σχεδιασμού στην υλοποίηση του Γενικού Σχεδίου Ανάπτυξης του αερολιμένα και προχώρησε τις διαδικασίες επανακήρυξης των ακινήτων ως απαλλοτριωμένων. Το ποσό, που προβλέπεται να προσεγγίσει τα 20 εκ. ευρώ, θα αναζητηθεί μέσω του σπατόσημου.

Οι μελέτες

Για να δρομολογηθεί όμως η επέκταση, πέραν των υπόλοιπων απαλλοτριώσεων, απαιτείται και η σύνταξη μελέτης για τη μετακίνηση του παραλιακού δρόμου Χίου – Θυμιανών για την εξασφάλιση ζωνών ασφαλείας του αεροδρομίου, η οποία θα πρέπει να συνταχθεί από τη Διεύθυνση Μελετών Έργων Οδοποιϊας του Υπουργείου Υποδομών. Έπονται η εκπόνηση προμελέτης προκειμένου να μελετηθεί και η επέκταση του διαδρόμου, θα ακολουθήσει τέλος η μελέτη εφαρμογής για το έργο της μετατόπισης της παραλιακής οδού, ενώ η ίδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών θα εξετάσει και το εναλλακτικό σενάριο δυνατότητας διοχέτευσης της κυκλοφοριακής κίνησης σε εναλλακτική οδική αρτηρία.

Στη συνέχεια, για αυτό καθ’ αυτό το έργο, θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες τοπογραφικές εργασίες και γεωτεχνική μελέτη στην περιοχή της επέκτασης του διαδρόμου και να εκπονηθούν οι τεχνικές μελέτες (προμελέτη και οριστική μελέτη) από εξωτερικούς μελετητές έπειτα από δημόσιο διαγωνισμό.

Το σύνολο των μελετών υπολογίζεται γύρω στα 2 εκ. ευρώ.

Μια πρώτη εκτίμηση για το κόστος του έργου το προσεγγίζει επιπλέον 20 – 25 εκ. ευρώ, ποσό για το οποίο πρόσφατα ο προϊστάμενος της Διαχειριστικής Αρχής εκτίμησε ότι είναι εφικτό να ενταχθεί στο νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα

Οι προϋποθέσεις

Για να ενταχθεί η επέκταση είναι απαραίτητο: α) να εκπονούνται οι μελέτες, καθαρή ευθύνη της Υ.Π.Α., και β) να καταγραφεί η πολιτική βούληση για να συντελεστούν οι υπόλοιπες απαλλοτριώσεις από το σπατόσημο.

Έτσι ακριβώς έχουν τα «ολοκληρωμένα δεδομένα» για το μείζον έργο υποδομής του νησιού από την πλέον αρμόδια Υ.Π.Α.. Άγνωστο είναι τι παραπάνω προσδοκούν να λάβουν στα χέρια τους τα τοπικά κυβερνητικά στελέχη. Απ’ την υπόθεση της επέκτασης έλλειψε μέχρι στιγμής η τεχνική γνώση και ο συντονισμός δυνάμεων. Οι πολιτικοί ταγοί έχουν την ευθύνη συλλογικά να διεκδικήσουν το έργο, σε όποιες οικονομικές συνθήκες για τον τόπο. Εκτός κι αν τα τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη να το σταματήσουν, δίχως εναλλακτική αντιπρόταση.