Κοινωνία

19/6/13 15:19

τελ. ενημ.: 20/6/13 14:55

Μας έκοψε η Σλοβενία χαμηλή η κίνηση από την Αυστρία και στο βάθος… ακύρωση από τη Νορβηγία το 2014

Από πέρσι είχαμε αναφέρει ότι το 2013 στη Χίο, ανεξαρτήτως της γενικής πορείας του τουρισμού στην Ελλάδα θα κυμανθεί σε ιδιαίτερα αρνητικά πλαίσια, ακολουθώντας την αρνητική πορεία του τουρισμού που καταγράφεται την τελευταία δεκαετία και ιδιαίτερα από το 2009. Το διάγραμμα 1 που ακολουθεί δείχνει με τον πλέον παραστατικό τρόπο τη μεγάλη πτώση στις αφίξεις τουριστών με πτήσεις charter από το 2002 έως το 2012.

Όπως φαίνεται στο διάγραμμα 1 το 2011 αφίχθησαν από το εξωτερικό μόλις 9.885 τουρίστες, σημειώνοντας μεγάλη βουτιά της τάξεως του -18,24% σε σχέση με το 2010, όπου ακόμα οι αφίξεις βρίσκονταν πάνω από τις 10.000. Η βασικότερη αιτία αυτής της μεγάλης πτώσης ήταν η μείωση των πτήσεων charter από 8 το 2010 σε 6 το 2011 και μάλιστα από τις 2 πιο σημαντικές αγορές, την Ολλανδία και τη Νορβηγία.

Η βουτιά όμως συνεχίστηκε και την επόμενη χρονιά, αφού σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΥΠΑ οι αφίξεις έπεσαν το 2012 στους 8433 τουρίστες, σημειώνοντας πτώση 14,69% ή με άλλα λόγια μείον 1.452 τουρίστες σε διάστημα μόλις μιας χρονιάς. Εάν διευρύνουμε τα στοιχεία του διαγράμματος στην τελευταία δεκαετία (2002-2012), πραγματικά θα διαπιστώσουμε ότι το μέγεθος της τουριστικής πτώσης στο νησί μας είναι τεράστιο, αφού χάθηκαν 13.939 τουρίστες, μια μείωση που αντιστοιχεί στο εξωφρενικά μεγάλο ποσοστό του – 62,31%. Με απλά λόγια κάτι παραπάνω από 6 στους 10 τουρίστες, εγκατέλειψαν το νησί μας για άλλους προορισμούς. Τι συμβαίνει το 2013;

Τα πράγματα για ακόμα μια χρονιά δεν είναι καλά. Λίγες ημέρες πριν την πραγματοποίηση της πρώτης για φέτος πτήσης charter από τη Σλοβενία, ο tour operator, Intelekta, αποφάσισε μετά από 7 χρόνια (φέρνει τουρίστες στη Χίο από το 2006) να αφαιρέσει τη Χίο από τους προορισμούς του και να μεταφέρει  όλα τα τουριστικά πακέτα στη Σκιάθο με την οποία πέρσι μοιραζόμασταν την ίδια πτήση charter. Αιτία; Προφανώς το χαμηλό ενδιαφέρον των πελατών του για το νησί μας, που σημειωτέον από πέρσι δεν πήγαινε καθόλου καλά.

Η Χίος αποτελεί το μοναδικό προορισμό που αφαιρέθηκε σε μια χρονιά που ο συγκεκριμένος tour operator προσέθεσε αρκετούς νέους ελληνικούς προορισμούς. Η ίδια περίπου εικόνα παρακμής και στη μοναδική καινούργια πτήση που είχε το αεροδρόμιο της Χίου. Αναφερόμαστε στην πτήση charter από την Αυστρία, η οποία αρχικά προγραμματίστηκε να εκτελείται με αεροσκάφος των 165 θέσεων, έπειτα των 135, ενώ τελικά έφτασε να εκτελείται με αεροσκάφος των 80 μόλις θέσεων, κάτι που σημαίνει ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων μας επισκέπτονται το πολύ 40 άτομα την εβδομάδα μιας και την πτήση τη μοιραζόμαστε με τη Μυτιλήνη όπου φέτος υπάρχει και δεύτερη αυστριακή πτήση από την αεροπορική εταιρία Fly Niki. Αιτία; Η πλήρης αρχικά αδιαφορία στο ζήτημα της τουριστικής προβολής από όλους τους φορείς και η χαμηλή ζήτηση για το νησί μας.

Αν συνεχίσει η συγκεκριμένη πτήση έτσι, μάλλον θα είναι δύσκολο να την ξαναδούμε, λαμβάνοντας υπόψη ότι βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ελεύθερες θέσεις και όχι στην υποστήριξη από τους tour operators. Μέσα σε αυτή την τραγική κατάσταση, από το Φεβρουάριο του 2013 ο παλαιότερος και πιο κλασσικός tour operator στη Χίο, ο νορβηγικός Lilleput Reiser, απείλησε ότι αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση στη Χίο θα διακόψει τις πτήσεις του, κάτι που αν τελικά πραγματοποιηθεί θα σημάνει σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή με την πλήρη εξαφάνιση της πολύ σπουδαίας και παλαιότερης αγοράς για τη Χίο, της Νορβηγίας.

Την ώρα που σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια καταγράφονται πολύ μεγάλες αυξήσεις (Μύκονος 125,77%, Καλαμάτα 94.34% κα), στη Χίο βρισκόμαστε σε μια εκ νέου τουριστική πτώση, ενδεχομένως χειρότερη από την περσινή η οποία θα προστεθεί στις προηγούμενες. Το διάγραμμα 2 δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για παρερμηνείες.

Και ο πλέον ανίδεος από στατιστική μπορεί να καταλάβει ότι η τάση που προκύπτει με τη μέθοδο της γραμμικής παλινδρόμησης είναι πτωτική και μάλιστα ο συντελεστής R τετράγωνο είναι πάνω από 0,7 που σημαίνει ότι η τάση έχει γενικά ισχυρές πιθανότητες να συνεχίσει προς τα κάτω και να φτάσουμε το 2014 κοντά στις 5.000 αφίξεις από 23.000 περίπου το 2002 και 8.433 το 2012. Πως μπορεί να ανατραπεί αυτή τραγική κατάσταση;

Προφανώς όχι με έκδοση μέτριων φυλλαδίων και διαγωνισμών μαγειρικής και όχι με άτομα ανίδεα που το μόνο που ξέρουν να κάνουν είναι  να πηγαίνουν εκδρομές κάθε τρεις και λίγο στην μεγάλη, αλλά με πολύ μικρή συνεισφορά στις διανυκτερεύσεις τούρκικη αγορά (ενδεικτικά η έρευνα για το Τουριστικό  Παρατηρητήριο που θα παρουσιαστεί πιθανόν το Σεπτέμβρη από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τουρισμού, δείχνει ότι η συμβολή στα έσοδα για ένα ξενοδοχείο των Ολλανδών στις διανυκτερεύσεις είναι 15% και των Τούρκων μόλις 3,1% για τον ίδιο περίπου αριθμό διανυκτερεύσεων). Ένας επιχειρηματίας του τουρισμού με αφορμή την έκδοση ενός τουριστικού οδηγού για τη Χίο στα γερμανικά, ανέφερε ότι θα πρέπει με στοχευμένο τρόπο να επαναφέρουμε τη γερμανική αγορά στη Χίο. Πως θα την επαναφέρουμε με αυτή την ανύπαρκτη τουριστική πολιτική;

Γνωρίζει κανείς από τους τουριστικούς ιθύνοντες ότι η Γερμανία και η Ιταλία το 2010 είχαν πάνω από 2.000 διανυκτερεύσεις στη Χίο και μάλιστα χωρίς charter; Δεν θα πρέπει να συγκροτηθεί επιτέλους ένα επιστημονικό όργανο προσέλκυσης πτήσεων και tour operators που να διαπραγματεύεται μαζί τους; Γιατί γίνεται σε όλη την Ελλάδα και εδώ τίποτα; Θα πρέπει να εξαφανιστεί εντελώς από τον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη η Χίος για να το καταλάβουμε; Προς το παρόν ας κοιτάξουν οι αρμόδιοι προσεχτικά τα 2 διαγράμματα και κυρίως το δεύτερο… Ο τουρισμός δεν προσεγγίζεται με φιέστες και αυτοπροβολή, απαιτεί σχεδιασμό και χάραξη στρατηγικών με επιστημονικό υπόβαθρο που βασίζεται  και πατάει πάνω σε συγκεκριμένα στοιχεία και όχι σε εικασίες.

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση