Κοινωνία

20/3/14 13:14

τελ. ενημ.: 20/3/14 13:14

Malaysia Airlines: Το μυστήριο της αλλαγής πορείας γίνεται ακόμη πιο πυκνό

Δύο μόλις 24ωρα αφότου η Αυστραλία ανέλαβε να ηγηθεί των ερευνών για τον εντοπισμό του Boeing 777 στο νότιο Ινδικό Ωκεανό, από τα χείλη του πρωθυπουργού της χώρας Τόνι Άμποτ, ακούστηκαν οι πρώτες δηλώσεις που αναπτερώνουν τις ελπίδες των συγγενών των επιβαινόντων που αγνοούνται από τις 8 Μαρτίου. 

Η ανικανότητα των μαλαισιανών αρχών να πληροφορούν χωρίς να υποπέφτουν σε αντιφάσεις τους συγγενείς των επιβαινόντων κινητοποίησε τις μεγάλες δυνάμεις: Αυστραλία , Κίνα αλλά και ΗΠΑ ανέλαβαν πρωταρχικό ρόλο στην έρευνα για τον εντοπισμό του. 

Ωστόσο το σημείο που βρέθηκαν τα "αντικείμενα" δημιουργεί νέα ερωτήματα, οδηγώντας παραλληλα σε κάποιες πρώτες σκέψεις. Για παράδειγμα, όπως επισημαίνουν ειδικοί που μ,ιλούν σε ξένα μέσα ενημέρωσης, αν επιβεβαιωθεί ότι τα συντρίμμια βρίσκονται στο συγκεκριμένο σημείο τότε αυτό συμπτίπτει με χρονικό σημείο κατά το οποίο εξαντρλήθηκαν τα καύσιμα του αεροσκάφους. Επίσης προκύπτει αβίαστα το εξής ερώτημα: Για ποιο λόγο το αεροσκάφος έστρεψε νότια σε μια πορεία προς το πουθενά; 

Λίγες ώρες προτού εντοπιστούν τα πιθανά συντρίμμια, ο Αμερικανός πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, είχε δηλώσει μάλιστα πως ο εντοπισμός του χαμένου Boeing είναι για την Ουάσινγκτον θέματα υψίστης προτεραιότητας.  

Το γεγονός ότι τα δύο αντικείμενα που πιθανόν ανήκουν στο μοιραίο Boeing κι εντοπίστηκαν 2.350 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης Περθ και 5.000 χλμ. από το σημείο που χάθηκε ανιχνεύτηκαν από την Αυστραλία και όχι από τη Μαλαισία προσδίδει περισσότερη εγκυρότητα στην έρευνα. 

Κι ενώ υπάρχουν εκτιμήσεις από ειδικούς ότι τα ευμεγέθη συντρίμμια μπορεί να προέρχονται από εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν φορτηγά πλοία είτε να είναι η ουρά του αεροσκάφους, οι συγγενείς των αγνοουμένων περιμένουν με κομμένη την ανάσα τις ανακοινώσεις των Αυστραλών.
      
Αξίζει να σημειωθεί πως, τις τελευταίες δώδεκα ημέρες είναι σε εξέλιξη μία άνευ προηγουμένου πολυεθνική έρευνα η οποία επικεντρώθηκε σε δύο περιοχές αναζήτησης που σχετίζονται με βασικούς αερο-διαδρόμους. Ο πρώτος είναι σε χερσαία περιοχή στο τόξο βόρεια από το Λάος προς την Κασπία Θάλασσα και ο δεύτερος από τα νότια σε όλο τον Ινδικό Ωκεανό δυτικά του νησιού Σουμάτρα της Ινδονησίας προς τα δυτικά της Αυστραλίας. Η Αυστραλία ηγήθηκε της έρευνας στο νότιο τμήμα του νοτίου διαδρόμου, με τη βοήθεια του αμερικανικού ναυτικού.

Το γεγονός ότι στη διάρκεια της έρευνας για το χαμένο αεροσκάφος της Malaysian Airlines κανένα ίχνος  του αεροπλάνου δεν βρέθηκε , αφότου εξαφανίσθηκε στις 8 Μαρτίου, οδήγησε τους ερευνητές σε πιο απομακρυσμένα νερά. Αλλά και το ότι βρέθηκαν στοιχεία ότι το αεροσκάφος άλλαξε πορεία κατόπιν εντολής στο σύστημα του υπολογιστή του Boeing και ότι ο κυβερνήτης του είχε στο σπίτι του προσομοιωτή πτήσης αεροσκάφους, ενίσχυσε το σενάριο της αεροπειρατείας οδηγώντας στην επέκταση των ερευνών και σε άλλες περιοχές.    

Ήδη από την περασμένη εβδομάδα, αμερικανική πηγή είχε δηλώσει πως το πιθανότερο είναι το αεροπλάνο να πέταξε προς Νότο, να εξαντλήθηκαν τα καύσιμα και να έπεσε στη θάλασσα. 

Επιπλέον, το γεγονός ότι, πρώτοι οι Αμερικανοί, δια στόματος του αρχηγού CIA, Tζον Μπένερ, άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο της αεροπειρατείας ή της δολιοφθοράς, λήφθηκε σοβαρά υπόψη από τις χώρες που συνδράμουν τις έρευνες για τον εντοπισμό του χαμένου αεροσκάφους την ώρα που αρχές της μαλαισίας έκαναν αντιφατικές δηλώσεις προκαλώντας την οργή των συγγενών των επιβαινόντων.   

Δεν είναι τυχαίο πως λίγες ώρες αργότερα, οι μαλαισιανές αρχές ανακοίνωναν ότι επεικτείνουν την περιοχή της έρευνάς τους. Το υπουργείο Μεταφορών της Μαλαισίας ανακοίνωσε ότι αναπροσανατολίζει τις έρευνες για το αγνοούμενο αεροπλάνο και οτι θα αναπτύξει πλοία και αεροσκάφη στο νότιο διάδρομο- ο  αποκαλούμενος νότιος διάδρομος εκτείνεται περίπου από την Ινδονησία μέχρι το νότιο Ινδικό Ωκεανό, όχι μόνο με δική της πρωτοβουλία. Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών είχε διαμηνύσει στην ηγεσία της Μαλαισίας ότι η χώρα θα πρέπει να επεκτείνει αμέσως την έρευνα για το αεροπλάνο . Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης του Πεκίνου εξάλλου, δεν είναι τυχαίο: πηγάζει από το γεγονός ότι περίπου τα δύο τρίτα των επιβατών που αγνοούνται είναι Κινέζοι. 

Aκόμα κι αν τα δύο αντικείμενα που έχουν εντοπιστεί στο νότιο Ινδικό Ωκεανό ανήκουν στο χαμένο Boeing, θα είναι ένα μικρό βήμα για την ανίχνευση της θέσης των υπολοίπων τμημάτων του μαλαισιανού αεροσκάφους που θα λύσουν το γρίφο: για ποιο λόγο , δηλαδή, συνετρίβη το αεροσκάφος.

Σύμφωνα με ωκεανολόγους και ειδικούς, μόνον όταν μπορέσουν οι επιστήμονες να εντοπίσουν και τα υπόλοιπα τμήματα του αεροσκάφους, θα καταφέρουν να απαντήσουν στο ερώτημα για ποιο λόγο συνετρίβη το Boeing 777. 
  
Σύμφωνα με τους "New York Times", σχεδόν δύο εβδομάδες μετά την συντριβή του αεροσκάφους, οι ειδικοί εμφανίζονται σχεδόν βέβαιοι ότι ελάχιστα συντρίμμια θα βρίσκονται πλέον στην επιφάνεια της θάλασσας κι ότι τα περισσότερα απ΄' αυτά, θα βρίσκονται πολύ πιο μακριά από το σημείο που πιστεύουν οι αρχές ότι μπορεί να βρίσκονται. Τα κύματα θα τα έχουν παρασύρει μακριά , επισημαίνουν οι επιστήμονες εξηγώντας και άλλες παραμέτρους που παίζουν το ρόλο τους. 

Ο Λούκα Σεντουριόρι, ερευνητής στο Ωκεανογραφικό Ινστιτούτου "Scripps" του Σαν Ντιέγκο υποστηρίζει ότι, όσο περνάει ο χρόνος, τόσο πιο δύσκολο είναι να εντοπιστεί το σημείο συντριβής του αεροσκάφους. Κι αυτό γιατί η θέση όπου βρίσκονται τα συντρίμμια εξαρτάται, εν μέρει, από τις συνθήκες συντριβής του αεροσκάφους.

" Για παράδειγμα, εάν επιχειρήθηκε προσθαλάσσωση και τα νερά ήταν ήρεμα ενώ επικρατούσαν και καλές καιρικές συνθήκες, τότε τα συντρίμμια του αεροσκάφους δεν θα... εκτοξεύονταν πολύ μακριά και θα ήταν σε καλύτερη κατάσταση", επισημαίνει ο Ντέιβιντ Γκάλο, διευθυντής στο Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο "Woods". Αντιθέτως, εάν η συντριβή του αεροσκάφους ήταν βίαιη και υπήρχε ταραγμένη θάλασσα , τότε τα συντρίμμια θα ταξίδευαν αρκετά μακριά και βεβαίως δεν θα ήταν σε καλή κατάσταση".

Οι άνεμοι αλλά και τα ρεύματα που επικρατούν στην περιοχή, παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο .
"Για παράδειγμα, εάν ο άνεμος και τα θαλάσσια ρεύματα έχουν την ίδια πορεία, τότε τα συντρίμμια θα κινούνται πιο γρήγορα", τονίζει ο Γκάλο.

Δείτε επίσης