Κοινωνία

26/10/12 9:56

τελ. ενημ.: 30/10/12 11:13

Χάθηκαν στις υπηρεσιακές αντιφάσεις

ΠΑΡΑΤΑΣΗ 15 ΗΜΕΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΟΥΝ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ

Σε επόμενη σύσκεψη, περίπου σε δυο εβδομάδες, θα καθοριστούν οι δυνατότητες εκπλήρωσης του στόχου κατασκευής νέου λιμένα στο Κοντάρι, καθώς η χθεσινή συζήτηση που προκάλεσε ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Κ. Μουτζούρης, δεν κατέληξε επακριβώς σε λύση, τέτοια που να εξασφαλίζει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί από άποψη μελετών και θα χρηματοδοτηθεί σύντομα.
Οι δυσκολίες που εντοπίστηκαν στο πρακτικό μέρος της συζήτησης ήταν πολλές, με κυριότερες την αντιφατική στάση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, την  καθυστέρηση της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε., που έχει αναλάβει την αδειοδότηση του νέου λιμένα, αλλά πάνω από όλα την εξασφάλιση πιστώσεων που θα μετατρέψουν το στόχο σε εφικτό.
 
Ποιοι μετείχαν
Στη σύσκεψη μετείχαν ο υπουργός Κ. Μουσυορούλης, ο γ.γ. Λιμένων, ο βουλευτής Κ. Τριαντάφυλλος, ο περιφερειάρχης Ν. Γιακαλής, ο αντιπεριφερειάρχης Κ. Γανιάρης, ο δήμαρχος Πολ. Λαμπρινούδης, εκπρόσωπος της Υ.Π.Α. και της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. 
 
Η αντίφαση της Υ.Π.Α. 
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας φαίνεται ότι έχει γνωμοδοτήσει για το έργο αντιφατικά. Ο δήμαρχος κρατούσε γνωμοδοτήσεις της που επέτρεπαν τη δημιουργία λιμένα στο Κοντάρι, ενώ η Γενική Γραμματεία Λιμένων διατηρεί αντίστοιχα έγγραφα που η Υ.Π.Α. εμφανίζεται κάθετα αρνητική. Στην απίστευτη αυτή κατάσταση που διαμορφώθηκε, προκαλώντας αδιέξοδο στη συζήτηση, η απόφαση ήταν να ζητηθεί επίσημα γραπτώς εντός των επόμενων 15 ημερών από την Υ.Π.Α η τελική της θέση.
 
Η καθυστέρηση της ΕΓΝΑΤΙΑ
Σύμφωνα με τον κ. Μουτζούρη η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. φαίνεται να μην έχει προχωρήσει εντατικά στην ολοκλήρωση των μελετών, αφενός για λόγους που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση, αφετέρου εξαιτίας της πολυπλοκότητας και των αδιεξόδων που προκύπτουν από τις υπηρεσίες που σχετίζονται με τις αδειοδοτήσεις. Έτσι ζητήθηκε και από την ΕΓΝΑΤΙΑ να εντείνει τις προσπάθειες της, εφόσον πρώτα όμως απαντήσουν και οι άλλες υπηρεσίες.
 
Η αβεβαιότητα της χρηματοδότησης
Καταλυτικό ρόλο στη συζήτηση έπαιξε και η παρουσία του εκπροσώπου της Γεν. Γραμματείας Επενδύσεων, που αναφέρθηκε σε δύο δυσκολίες. Η πρώτη έχει να κάνει με την επόμενη Προγραμματική Περίοδο, που δεν προβλέπει χρήματα για λιμενικές υποδομές και η δεύτερη με το Υπ. Οικονομικών, που δεν έχει καταγράψει πίστωση για το νέο κεντρικό λιμένα Χίου. Αυτά συνδιαμορφώνουν ισχυρό κλίμα αβεβαιότητας, χωρίς όμως να εξαντλούνται τα περιθώρια ότι μπορεί να προκύψουν δυνατότητες.
 
Η τρίπλα- δέσμευση Γιακαλή
Μπροστά στα αδιέξοδα ο περιφερειάρχης Ν. Γαικαλής πρότεινε να χρηματοδοτήσει ο ίδιος, με πιστώσεις της Περιφέρειας, τις χερσαίες εγκαταστάσεις του νέου λιμένα και να αναλάβουν άλλοι φορείς τη χρηματοδότηση των λιμενικών. Ο ίδιος μάλιστα εκτίμησε ότι το συνολικό κόστος μπορεί να φτάσει τα 100εκ. ευρώ. Η άποψή του σχολιάστηκε θετικά ωστόσο και σε αυτήν υπάρχουν δυσκολίες.
 
15 μέρες περιθώριο από Μουσουρούλη – Μουτζούρη
Διαβλέποντας τα κενά στη συζήτηση τόσο ο Κ. Μουσουρούλης όσο και ο Κ. Μουντζούρης ζήτησαν από όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται στο έργο τις γραπτές τους απόψεις εντός 15 ημερών, προκειμένου να εξεταστούν οριστικά τα δεδομένα. Χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν. Απαιτείται οριστική και μόνιμη εκτίμηση της κατάστασης, χωρίς χρονοτριβή.
 
ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ  

  1. Η Υ.Π.Α. εμφανίζεται να έχει υπογράψει τη Μ.Π.Ε. του έργου αλλά πλέον εκφράζει αμφιβολίες.
  2. Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. διαμηνύει μεν ότι μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει ολοκληρώσει τις μελέτες, όμως αρκετά τμήματα χρειάζονται επικαιροποίηση.
  3. Αδύνατον να εξευρεθούν πιστώσεις από την τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο αλλά και δυσκολίες και για την επόμενη 2013-2020.
  4. Το Υπ. Οικονομικών δεν έχει εντάξει κωδικό για το Νέο Λιμένα.
  5. Το κόστος του έργου δείχνει να υπερβαίνει τις αρχικές εκτιμήσεις.
  6. Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. ξεκαθαρίζει ότι τυχόν κατάτμηση σε φάσεις του έργου θα βρει αντίθετη την Ε.Ε. που θέλουν μόνο μελέτη- κατασκευή.

 
 
ΕΙΠΑΝ
Κ. Μουσουρούλης
«Σε 15 ημέρες πρέπει να έρθουν εδώ όλες οι τελικές εισηγήσεις για το έργο από όλους τους φορείς. Μόνο τότε θα επαναξιολογήσουμε την κατάσταση».
 
Κ. Μουντζούρης
« Όσες φορές κατασκευάστηκαν λιμάνια μακριά από τον πολεοδομικό ιστό των πόλεων, δείχνουν να έχουν προβλήματα ένταξης και χρήσης, όπως το λιμάνι στο Σίγρι και στα Μεστά».
 
Ν. Γιακαλής
«Αναλαμβάνω ως Περιφέρεια τις χερσαίες υποδομές και οι υπόλοιποι ας κάνουν τα λιμενικά. Νομίζω ότι το κόστος θα είναι μεγαλύτερο από το προϋπολογισθέν. Μπορεί να φτάσει και τα 100εκ. ευρώ».
 
Κ. Τριαντάφυλλος
«Θα πρέπει να εξετάσουμε τη δυνατότητα που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σε συνεργασία με τη δουλειά που έχει κάνει με τα κρουαζιερόπλοια ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιάς. Είναι μια λύση που μπορεί να δουλέψει».
 
Πολ. Λαμπρινούδης
«Απορρίφθηκε κάθε πρόταση για παρεμβάσεις στο υπάρχον λιμάνι. Μόνη διέξοδος είναι να προχωρήσει το νέο. Εγώ δεν πιστεύω ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Βούληση χρειάζεται και προτεραιότητες».
 
Κ. Γανιάρης
«Θα περιμένουμε τις εισηγήσεις. Διακρίνω ότι υπάρχουν προβλήματα, αλλά εύκολα να λυθούν και άλλα αρκετά δυσκολότερα. Θα περιμένω την εκτίμηση του Υπουργείου».