Κοινωνία

10/6/13 14:14

τελ. ενημ.: 11/6/13 12:04

«Έτσι ονειρευόμαστε το λιμάνι των Μεστών»

• ΟΙ ΜΕΣΤΟΥΣΟΙ ΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΩΘΗΣΗ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗ ΧΙΟ

«Το λιμάνι των Μεστών, ως το μόνο φυσικό της Δυτικής Χίου, μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για τον τουρισμό και πηγή οικονομικής ενδυνάμωσης για όλη τη Χίο, που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από τις περσινές καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου 2012,αν ολοκληρωθούν οι προγραμματισμένες εργασίες».

Οι κάτοικοι και οι φορείς των Μεστών πιστεύουν ακράδαντα στις δυνατότητες της περιοχής τους, δεν εφησυχάζουν και προσπαθούν με πολλούς τρόπους να πιέσουν για κατασκευή των συμπληρωματικών έργων που θα μετατρέψουν το λιμάνι τους σε πλουτοπαραγωγική πηγή, χωρίς να χάσει την παραδοσιακή του αισθητική.

Αιτήματα

Τα αιτήματα τους είναι απλά, γνωστά και συγκεκριμένα.

  1. Να ολοκληρωθεί το έργο που εκτελείται από το ΕΣΠΑ.
  2. Να χαρακτηρισθεί με  υπουργική απόφαση ως μόνιμη πύλη Σέγκεν και να αρχίσει αμέσως η διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να γίνουν γνωστά τα αποτελέσματα των βυθοσκοπήσεων που έχει κάνει η Ωκεανογραφική Υπηρεσία Στρατού. Με τα προβλήματα που υπάρχουν προς το παρόν είναι δυνατός ο ορισμός του ως προσωρινή πύλη.
  3. Δημιουργία τελωνείου.
  4. Στήριξη των τοπικών υπηρεσιακών παραγόντων για την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων.
  5. Άμεση εφαρμογή προγραμμάτων καθαριότητας και συντήρησης.
  6. Συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση με πρόγραμμα ανταπόκρισης των γραμμών διασύνδεσης εσωτερικού (Πειραιά, Ψαρά, Λαύριο κ.τ.λ.), με το ΚΤΕΛ Χίου για την ομαλή μεταφορά των επιβατών προς τη νότια Χίο και τα βορειόχωρα.
  7. Άμεση προκύρηξη διαγωνισμού για κάλυψη της επιδοτούμενης γραμμής Λαύριο – Μεστά – Καρλόβασι Σάμου.
  8. Δημιουργία γραμμής με κάλυψη ταχύπλοου  πλοίου από Λαύριο για Μεστά, με στόχο να μετατραπεί η Χίος σε προορισμό του Σαββατοκύριακου.
  9. Βελτίωση οδικού δικτύου χερσαίας ζώνης, ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός εγκαταστάσεων
  10. Απομάκρυνση ιχθυοκαλλιεργειών.

«Από τις 25 Απριλίου έως και σήμερα, μόνο οι απολλωτριώσεις για τη δημιουργία χερσαίας ζώνης έχουν προχωρήσει. Δεν έχει γίνει κανένα άλλο έργο ολοκλήρωσης της βασικής υποδομής», δηλώνουν στον «π» από την πλατεία του παραδοσιακού χωριού ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Κώστας Σχολιάδης, ο Δημήτρης Μαμμουνής, ο Μιχάλης Φύλλας, η Μαρία Πιπίδη, η Χριαστιάννα Φύλλα, ο Βασίλης Συρίμης και η Ασημίνα Λυκουρίνα. Το ενδιαφέρον τους έχει κατατεθεί εγγράφως με κοινοποίηση των προτάσεων στο δήμο Χίου, την Περιφερειακή Ενότητα Χίου, το Λιμενικό Ταμείο, τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και δικτύων.

Το έργο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Βελτίωση Εγκαταστάσεων Λιμένα Μεστών Χίου». Στις 5/9/2006 υπογράφτηκε η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρία «ΘΕΜΕΛΗ Α.Τ.Ε.» με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και παράδοσης του λιμανιού  στις 5/9/2008. Ακολούθησε η  παράταση της παράδοσης του έργου στις 25/11/2010, αλλά τελικά το έργο, στη σημερινή του ημιτελή μορφή παραδόθηκε με ο οριστική διακοπή των εργασιών στις 25/4/2011.

«Ήδη στο λιμάνι προσεγγίζει τρείς φορές την εβδομάδα το πλοίο που κάνει τη γραμμή Λαύριο – Ψαρά  - Μεστά. Το φυσικό μας λιμάνι είναι το μόνο αυτή τη στιγμή που έχει τη δυνατότητα προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων και έχει παράλληλα διαθέσιμη προβλήτες για την προσέγγιση δύο ημερόπλοιων, του πλοίου της γραμμής και του πολεμικού ναυτικού», τονίζουν ο Κώστας Σχολιάδης και η Ασημίνα Λυκουρίνα.

Κάτι κρύβεται

Με αφορμή όμως την αναβολή της προγραμματισμένης άφιξης του κρουαζιερόπλοιου τον Αύγουστο του 2012, οι κάτοικοι και οι φίλοι των Μεστών έχουν γίνει επιφυλακτικοί και αναρωτιούνται τι γίνεται πραγματικά με την πορεία ολοκλήρωσης των εργασιών, πιστεύοντας ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτή την υπόθεση.

«Οι διαβεβαιώσεις του δήμαρχου Πολύδωρου Λαμπρινούδη τέσσερις μέρες πριν την άφιξη ότι το καράβι θα ελλιμενισθεί στα Μεστά, δεν πραγματοποιήθηκαν. Ταυτόχρονα όμως είχαν προγραμματισθεί εκδηλώσεις φιλοξενίας των επιβατών στο λιμάνι της Χίου. Όμως λόγω προβλημάτων του καιρού το πλοίο τελικά δεν ελλιμενίσθηκε ούτε στη Χίο, με αποτέλεσμα να φύγει και να ελλιμενισθεί στη Μυτιλήνη. Αυτό που έγινε σ’ αυτή την υπόθεση, αντικατοπτρίζει τις προσπάθειες που γίνονται από κάποιους γνωστούς κύκλους να μην λειτουργήσει τελικά το λιμάνι των Μεστών», λένε με πικρία, αλλά αποφασισμένοι να αγωνισθούν για τη δικαίωση τους και την ελεγχόμενη ανάπτυξη του τόπου τους.

Οι απαλλοτριώσεις

Οι δυνατότητες παρέμβασης της δημοτικής αρχής δεν είναι μεγάλες. Μετά από πολλές προσπάθειες και γραφειοκρατία που οδήγησε σε αναβολές  την τελική κατάρτιση των πινακίων ανακύρηξης των δικαιούχων και οριστικοποίησης των πιστώσεων, ολοκληρώθηκε η νομική διαδικασία και ξεκινάνε οι απαλλοτριώσεις για τη διαμόρφωση της χερσαίας ζώνης, με προϋπολογισμό 800.000 ευρώ.

Δείτε επίσης