Κοινωνία

19/3/14 18:15

τελ. ενημ.: 20/3/14 12:54

Έκλεισε πριν καν ανοίξει η προοπτική για διαμετακομιστικό κέντρο στη Χίο

Η HELLENIC SEA WAYS ΔΡΟΜΟΛΟΓΕΙ ΠΛΟΙΟ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΜΥΡΝΗ- ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩΝΤΑΣ ΕΞ’ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΛΙΑ... ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Εάν έγκαιρα διαπεραιώναμε οποιαδήποτε προοπτική ανοίγονταν μπροστά μας χωρίς χρονοτριβή δεν θα φτάναμε στο σημείο να βλέπουμε  τις ευκαιρίες να περνούν και να χάνονται. Την τελευταία πενταετία πολλοί «είδαν» στη Χίο την προοπτική της μετατροπής της σε διαμετακομιστικό κέντρο για τα φορτηγά από την Τουρκία, που για οικονομικούς καθαρά λόγους θεωρούσαν πολύ πιο συμφέρουσα την είσοδό τους στην Ευρώπη μέσω της Χίου, παρά διαμέσου Κήπων Έβρου μιας και γλίτωναν εκατοντάδες χιλιόμετρα. Προφανώς όμως, όπως και σε πολλά άλλα ζητήματα, η διαπίστωση και η έκκληση των Τούρκων να οργανωθούμε δεν βρήκε άμεση ανταπόκριση... Αποτέλεσμα; Η H.S.W.  είναι πλέον έτοιμη να αδειοδοτηθεί για την εκτέλεση δρομολογίου Σμύρνη- Θεσσαλονίκη και μάλιστα με τις ευχές όλων των εμπλεκόμενων...

Έτοιμοι για δρομολόγιο

Στο τελικό στάδιο βρίσκονται οι αποφάσεις για τη θαλάσσια σύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη. Η γραμμή, την οποία διαπραγματεύεται με τις Αρχές των δύο χωρών η εταιρεία Hellenic Seaways, έχει σκοπό να εξυπηρετήσει κυρίως φορτηγά διεθνών μεταφορών, τα οποία από τη Θεσσαλονίκη θα μπορούν να μετακινούνται προς τα σύνορα και την Κεντρική Ευρώπη.

Η διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη, η οποία, όπως εκτιμούν τουρκικές διπλωματικές πηγές, θα αρχίσει πολύ σύντομα να λειτουργεί, αποτελεί ακόμα μια ένδειξη για τη σημαντική αναβάθμιση των ελληνοτουρκικών οικονομικών σχέσεων τα τελευταία χρόνια.

Με τις ευχές του υπουργείου

Όπως αναφέρει δημοσίευμα της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», το σχέδιο για τη θαλάσσια σύνδεση Θεσσαλονίκης - Σμύρνης το αντιμετωπίζει θετικά και το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο διακρίνει τη δυνατότητα τόνωσης της οικονομικής δραστηριότητας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο αρμόδιος υφυπουργός Μ. Παπαδόπουλος, με τον οποίο ήρθε σε επαφή η Hellenic Seaways στο πλαίσιο της προετοιμασίας, χαρακτηρίζει μοναδική προϋπόθεση το να γίνει κατανοητό από τους Τούρκους ότι η Ελλάδα είναι ευρωπαϊκή χώρα και πρέπει να τηρούνται όλες οι κοινοτικές προδιαγραφές. Δυσκολίες πάντως έχουν ανακύψει στην πορεία. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, οι Τούρκοι μεταφορείς έχουν θέσει τρία αιτήματα για να χρησιμοποιήσουν τη νέα γραμμή. Άδειες διέλευσης, αφορολόγητο πετρέλαιο και τη δυνατότητα να λειτουργούν τουρκικοί τράκτορες στον χώρο εκφόρτωσης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο πάντως, το υπουργείο Μεταφορών δεν μπορεί να τους εξυπηρετήσει, η κοινοτική νομοθεσία ορίζει ότι σε ευρωπαϊκά λιμάνια λειτουργούν μόνο ευρωπαϊκοί τράκτορες. Το αίτημα για αφορολόγητο πετρέλαιο δεν μπορεί να ικανοποιηθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, επειδή το απαγορεύει η κοινοτική νομοθεσία. Όπως επισημαίνει όμως το υπ. Μεταφορών, οι Τούρκοι μεταφορείς έχουν τη δυνατότητα να το προμηθευθούν στα 50 χλμ. στα σύνορα με τα Σκόπια, όπου διατίθεται αφορολόγητο πετρέλαιο σε μεταφορείς τρίτων χωρών. Το θέμα των αδειών διευθετείται εύκολα, σήμερα η Ελλάδα διαθέτει 30.000 άδειες διέλευσης στους Τούρκους, από τις οποίες χρησιμοποιείται το ένα τρίτο. Ο κ. Παπαδόπουλος είναι διατεθειμένος πάντως, αν υπάρξει ζήτηση, να εκδώσει και άλλες.

Με αφορμή την πρόσφατη σύγκρουση Βουλγαρίας-Τουρκίας για το καθεστώς αδειοδότησης των μεταφορών, ολοένα και περισσότεροι Τούρκοι μεταφορείς επιλέγουν να κινηθούν μέσω Ελλάδος. Αυτό έχει επιβαρύνει το τουρκικό τελωνείο στους Κήπους και γι’ αυτό η Τουρκία έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην αναβάθμισή του.

Δείτε επίσης