Κοινωνία

25/2/14 11:58

τελ. ενημ.: 25/2/14 11:58

Διαγωνισμός αρμάτων μάχης M48A5 στη Χίο [ΦΩΤΟ]

Διαγωνισμό ικανοτήτων πληρωμάτων αρμάτων μάχης M48A5 MOLF με τον τίτλο «Στρατηγός Γεώργιος Στανωτάς», διοργάνωσε στις 13 Φεβρουαρίου 2014 η  96η Επιλαρχία Αρμάτων Εθνοφυλακής – 96 ΕΑΡΜΕΘ της 96ης Ανωτέρας Διοίκησης Ταγμάτων Εθνοφυλακής (96 ΑΔΤΕ) «Χίος» που εδρεύει στη νήσο Χίο.

Σε διεθνές επίπεδο οι διαγωνισμοί πληρωμάτων αρμάτων είναι αρκετά συχνοί:

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου ο πιο γνωστός διαγωνισμός ήταν το περίφημο Καναδικό Στρατιωτικό Τρόπαιο (Canadian Army Trophy – CAT) που διεξήχθη για 19 φορές από το 1963 μέχρι και το 1991 στο οποίο συμμετείχαν πληρώματα από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Βρετανία, το Βέλγιο, τη Γερμανία και την Ολλανδία.

Όμως και μετά τον Ψυχρό Πόλεμο διεξάγονταν διαγωνισμοί πληρωμάτων αρμάτων όπως το Κύπελλο Sullivan, που ονομάστηκε προς τιμή του Στρατηγού Gordon Sullivan, 32ου Αρχηγού του Επιτελείου του Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών (1991-1995). Το Κύπελλο διεξήχθη από 7 Μαΐου μέχρι τις 10 Μαΐου 2012 με ευθύνη της Σχολής Τεθωρακισμένων του Στρατού των ΗΠΑ και κατά τη διάρκεια του διαγωνίστηκαν 15 πληρώματα αρμάτων μάχης Μ1Α2 Abrams.

Το 2013 διεξήχθη επίσης για πρώτη φορά και ο ρωσικός διαγωνισμός «Tank Biathlon» («Δίαθλο Αρμάτων Μάχης») 2013, από τις 11 ως τις 17 Αυγούστου στο υπαγόμενο στη Δυτική Στρατιωτική Περιφερειακή Διοίκηση, πεδίο δοκιμών του Alabino, πλησίον της Μόσχας.

Στον ελληνικό διαγωνισμό της Χίου συμμετείχαν οκτώ πλήρη πληρώματα (συνολικά 32 άτομα) της μονάδας. Με βάση όσα αποδεσμεύθηκαν, η ιδέα του διαγωνισμού μεταξύ πληρωμάτων αρμάτων, προέκυψε από την ανάγκη να διεξαχθεί έλεγχος του επιπέδου εκπαίδευσης και των ικανοτήτων των μελών των πληρωμάτων αρμάτων, με τον πλέον αξιόπιστο και ρεαλιστικό τρόπο αλλά και ταυτόχρονα ελκυστικό για τους συμμετέχοντες.

Όπως μάλιστα εύστοχα σημείωσε ο διοικητής της Επιλαρχίας, το ζητούμενο του διαγωνισμού δεν ήταν η παρουσίαση υπεράνθρωπων προσπαθειών, αλλά ο καθένας από το προσωπικό της μονάδας να κάνει σκληρή και αντικειμενική αυτοκριτική, να παραδεχθεί τις ελλείψεις του και να προσπαθήσει να καλύψει τα κενά του σε τεχνικά ή τακτικά θέματα.

Με αυτόν τον τρόπο, συμπλήρωσε ο διοικητής της Επιλαρχίας, γίνεται ένα πολύ σημαντικό βήμα στην επιχειρησιακή αναβάθμιση του προσωπικού της αλλά και της Επιλαρχίας συνολικά.

Η αξιολόγηση των γνώσεων και των ικανοτήτων των μελών των πληρωμάτων αρμάτων περιγράφεται σε εγχειρίδια και διαταγές που κατά καιρούς έχουν εκδοθεί, με κάθε λεπτομέρεια και με κάλυψη όλων των αντικειμένων.

Για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού επιλέχθηκαν τέσσερις δοκιμασίες, με κάποιους περιορισμούς όπως την έκτασή και τις δυνατότητες που παρέχονται στο Πεδίο Ασκήσεων των Κάτω Φανών αλλά και τη σχέση κόστους – αποτελέσματος στην κατανάλωση καυσίμων και βασικό στόχο την αξιολόγηση των ικανοτήτων και ενεργειών κάθε μέλους του πληρώματος ξεχωριστά αλλά ταυτόχρονα και ως ομάδα.

Στην 1η δοκιμασία («Οδήγηση με κλειστή θυρίδα Οδηγού»), πρωταρχικό ρόλο είχε ο Οδηγός του άρματος, αφού έπρεπε να διανύσει συγκεκριμένο δρομολόγιο με κλειστή θυρίδα στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, αλλά σημαντική ήταν και η συμμετοχή του Αρχηγού του άρματος. Οι Ισραηλινοί αρχηγοί πληρωμάτων πλήρωσαν ακριβά το τ1973, αλλά το 1982 το ότι δεν μπορουσαν να επιχειρήσουν με κλειστή θυρίδα

Ο βαθμός δυσκολίας της συγκεκριμένης διαδικασίας ήταν υψηλός.

Στη 2η δοκιμασία («Στάθμευση άρματος με οπισθοπορεία εντός καθορισμένου χώρου (τομή άρματος), χωρίς οδηγό εδάφους»), εξετάστηκε η ικανότητα του πληρώματος και ειδικά των Αρχηγού, Οδηγού και Γεμιστή να συνεργάζεται γρήγορα και με τυποποίηση ειδοποιήσεων μεταξύ τους και ενεργειών, ώστε να επιτύχουν την όσο το δυνατό ταχύτερη στάθμευση του άρματος με οπισθοπορεία σε καθορισμένο χώρο που ήταν μία σημασμένη τομή άρματος μήκους 11 μέτρων και πλάτους 4,5 μέτρων (σε αντιδιαστολή οι διαστάσεις του άρματος μάχης M48A5 MOLF είναι αντίστοιχα 9,44 και 3,63 μέτρα).

Στην 3η δοκιμασία και τα τέσσερα μέλη του πληρώματος έπρεπε να ενεργήσουν με ταχύτητα και ασφάλεια προκειμένου να φορτωθεί ποσοστό του φόρτου πυρομαχικών του πυροβόλου.

Συγκεκριμένα κατά τη δοκιμασία το πλήρωμα έπρεπε να φορτώσει και να αποθηκεύσει στις προβλεπόμενες θέσεις εντός του πύργου του άρματος 30 βλήματα διαμετρήματος 105 χλστ. Εξ αυτών τα 15 βλήματα ήταν κινητικής ενέργειας – διατρητικά τύπου APFSDS-T (Armor Piercing, Fin Stabilized, Discarding Sabot-Tracer: διατρητικά θώρακα, σταθεροποιούμενο δια πτερυγίων, απορριπτόμενου κελύφους με τροχιοδεικτικό) και 15 ήταν χημικής ενέργειας-εκρηκτικά αντιαρματικά HEAT-T (High Explosive, Anti-Tank-Tracer: υψηλής εκρηκτικότητας, αντιαρματικό με τροχιοδεικτικό).

Με βάρος κάθε διατρητικού βλήματος τα 18,2 κιλά (συνολικά για τα 15 βλήματα 273 κιλά) και κάθε εκρηκτικού – αντιαρματικού τα 21,4 κιλά (συνολικά για τα 15 βλήματα 321 κιλά),το πλήρωμα κάθε άρματος κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας φόρτωσε πυρομαχικά συνολικού βάρους 594 κιλών!

Τέλος η 4η δοκιμασία, η επονομαζόμενη και «Άσκηση Θάρρους» προέβλεπε τη «διέλευση άρματος κατά τον διαμήκη άξονα πάνω από τον ΠΑΜΑ (Πυροβολητής Ασυρματιστής Μέσου Άρματος) και ΓΕΜΑ (Γεμιστής Μέσου Άρματος) οι οποίοι βρίσκονταιξαπλωμένοι στο έδαφος εντός τεχνητής εσοχής (όρυγμα) μικρού βάθους».

Ο νικητής στον διαγωνισμό ήταν ένα μόνο πλήρωμα, ωφελημένοι όμως από τη διαδικασία ήταν όλοι οι συμμετέχοντες αλλά και οι υπόλοιποι που απλώς την παρακολούθησαν. Ίσως αυτό είναι και το νόημα του συνθήματος «Ξεπέρασε τον εαυτό σου».

Ο διαγωνισμός δεξιότητας πληρωμάτων αρμάτων μάχης «Στρατηγός Γεώργιος Στανωτάς» απετέλεσε μία εξαιρετικά χρήσιμη διαδικασία καθώς συνδύασε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον αξιόπιστο και ρεαλιστικό έλεγχο του επιπέδου εκπαίδευσης και των ικανοτήτων των μελών των πληρωμάτων αρμάτων και την υλοποίηση του με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ταυτόχρονα ελκυστικός για τους συμμετέχοντες αλλά και να ικανοποιεί τους όποιους τεχνικούς και οικονομικούς περιορισμούς.

 

ΠΗΓΗ: DEFENCENET.GR

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση