Κοινωνία

12/2/15 18:37

τελ. ενημ.: 12/2/15 18:37

Απλήρωτοι ναυτικοί και το κουβάρι της ακτοπλοΐας

Ο ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΚΡΙΣΙΜΟΣ ΜΗΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Αλλεπάλληλες συναντήσεις έχει ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Θοδωρής Δρίτσας, με τους απλήρωτους εργαζομένους τής ΝΕΛ, το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας και τα ναυτεργατικά σωματεία, όπως η ΠΕΝΕΝ.

Οι συναντήσεις έγιναν με πρωτοβουλία των ναυτεργατικών σωματείων, που διεκδικούν την πληρωμή των δεδουλευμένων αποδοχών στους ναυτικούς των πλοίων τής ΝΕΛ, και κατά τη διάρκειά τους η διοίκηση της ΝΕΛ, όπως ήταν αναμενόμενο, έθεσε το ζήτημα των οφειλών του Δημοσίου προς την ίδια για δρομολόγια άγονων γραμμών που ήδη έχει εκτελέσει, αλλά και της μη χρηματοδότησής της από την Τράπεζα Πειραιώς όπως προβλέπει η συμφωνία εξυγίανσης του ομίλου τής ΝΕΛ.

Ο κ. Δρίτσας δεν απάντησε στις αιτιάσεις αυτές, όμως ζήτησε να του δοθεί ένα υπόμνημα, δείχνοντας ότι είναι διατεθειμένος να συζητήσει τα όσα υποστηρίζει η πλευρά της Ναυτιλιακής.

Για τον αναπληρωτή υπουργό το θέμα της πληρωμής των δεδουλευμένων των ναυτικών, τα οποία ανέρχονται στα 2,7 εκατ. ευρώ κατά τη ΝΕΛ ή στα 3,8 εκατ. ευρώ κατά τα ναυτεργατικά σωματεία, είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας και αυτό το έκανε σαφές στην ομιλία του κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή.

Ωστόσο, οι συναντήσεις αυτές εκ των πραγμάτων έχουν ευρύτερη σημασία κι αυτό γιατί είναι φανερό ότι η ΝΕΛ επιδιώκει να δείξει στη νέα ηγεσία του Υπουργείου ότι είναι θύμα αθέμιτου ανταγωνισμού που την οδηγεί σε οικονομική ασφυξία, κατηγορώντας ως υπεύθυνους για αυτή την κατάσταση την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και τη διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς.

Στην ουσία, η ΝΕΛ επιδιώκει η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζεται ο όμιλός της, κάτι που αν συμβεί, μπορεί να θέσει σε εφαρμογή και τη συμφωνία εξυγίανσης του ομίλου.

Τα παραπάνω δεν είναι άσχετα με τη φημολογούμενη αλλαγή στην ηγεσία της Τράπεζας Πειραιώς που αναμένεται να γίνει τις επόμενες ημέρες, το διαγωνισμό για την άγονη γραμμή του βορείου Αιγαίου που είναι προγραμματισμένος να γίνει στις 19 Φεβρουαρίου, και την εκδίκαση της αίτηση ασφαλιστικών μέτρων τής ΝΕΛ κατά εννέα μελών τού Δ.Σ. της Τράπεζας Πειραιώς, στα οποία περιλαμβάνεται και ο πρόεδρος της Τράπεζας, Μιχάλης Σάλλας.

Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων αναμένεται να εκδικαστεί εντός του Φεβρουαρίου, μετά από αλλεπάλληλες αναβολές. Η ΝΕΛ ζητάει να λάβει αποζημίωση 300 εκατ. ευρώ επειδή, όπως υποστηρίζει, η Τράπεζα δεν εφαρμόζει τη συμφωνία εξυγίανσης.

Πού το πάει η ΝΕΛ

Είναι εξαιρετικά δύσκολο η ΝΕΛ να κερδίσει τα ασφαλιστικά μέτρα και να λάβει τα 300 εκατ. ευρώ που εκτιμά ότι είναι η θετική και αποθετική ζημία που έχει υποστεί. Εκείνο που είναι πιθανότερο να συμβεί, είναι η εταιρεία να αντιμετωπιστεί με διαφορετικό τρόπο, τόσο από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου, όσο και από τη νέα διοίκηση της Τράπεζας.

Τα άμεσα αποτελέσματα αυτή της αλλαγής μπορεί να είναι να ανοίξουν οι χρηματοδοτικές ροές προς την εταιρεία και παράλληλα η ΝΕΛ να λάβει εγγυητικές επιστολές που θα της επιτρέψουν να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την άγονη του βορείου Αιγαίου.

Αν συμβούν τα παραπάνω, η οικονομική κατάσταση της εταιρείας και του ομίλου γενικότερα θα βελτιωθούν δραστικά. Πρώτα από όλα, γιατί θα έχει κεφάλαια κίνησης κι έτσι θα μπορεί να πληρώνει εγκαίρως τους εργαζομένους και να αντιμετωπίζει τις βλάβες που παρουσιάζουν τα πλοία της. Επιπλέον, στην περίπτωση που κερδίσει το διαγωνισμό για την άγονη γραμμή, θα αποκτήσει πρόσθετα έσοδα 12,5 εκατ. ευρώ.

Ερώτημα που μένει να απαντηθεί τις επόμενες ημέρες, είναι αν η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη διεξαγωγή του διαγωνισμού για την άγονη γραμμή ή αν θα τον ματαιώσει.

Τα αδύναμα σημεία της ΝΕΛ

Τα αδύναμα σημεία τής ΝΕΛ στην προσπάθεια να ανατρέψει το σε βάρος της σκηνικό είναι πολλά. Πρώτο από όλα είναι η κακή εικόνα που έχουν οι νησιώτες για τη ΝΕΛ και τα πλοία της. Η αποδρομολόγηση του «Μυτιλήνη» από τη γραμμή Ικαρίας - Σάμου για έναν περίπου μήνα επειδή χάλασε μια ηλεκτρομηχανή, είναι το τελευταίο επεισόδιο σε μια μακρά πορεία παρόμοιων συμβάντων.

Οι πολύμηνες καθυστερήσεις στις πληρωμές εκατοντάδων ναυτικών είναι το δεύτερο αρνητικό που βαραίνει τη ΝΕΛ. Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η κακή εικόνα του ισολογισμού τής ΝΕΛ, μια και παρά τις προσπάθειες ο όμιλος δεν έχει καταφέρει να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία.

Άλλο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, το οποίο προβάλλεται μέχρι σήμερα από την Τράπεζα Πειραιώς, είναι η έλλειψη ενός σαφούς επιχειρηματικού πλάνου από την εταιρεία.
Για όλα τα προαναφερόμενα η ΝΕΛ απαντά πως από τη στιγμή που δεν έχει κεφάλαια κίνησης και χρηματοδότηση για λειτουργήσει, είναι φυσικό να συμβαίνουν.

 

ΠΗΓΗ: http://emprosnet.gr/

Δείτε επίσης