Κοινωνία

14/12/12 14:34

τελ. ενημ.: 15/12/12 12:55

Ανοίγει ο ορίζοντας της θάλασσας για χιλιάδες ανέργους

• ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΝΑΨΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΜΕ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΕΣ – ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΣΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΩΣ ΚΑΤΩΤΕΡΟ ΠΛΗΡΩΜΑ

 

Μια μεγάλη ζαριά, που μπορεί να ξανακάνει τη θάλασσα τροφό της ελληνικής οικονομίας αλλά και να φέρει τεράστια τρικυμία στο χώρο της ναυτιλίας, ρίχνει με το Σχέδιο Νόμου για την ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ο Κ. Μουσουρούλης.

Στο Κεφάλαιο για τη Ναυτική Εργασία στην ουσία μπαίνουν στον πάγο οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας των κατωτέρων πληρωμάτων για τη χρονική περίοδο διάρκειας του Μεσοπρόθεσμου και παρέχεται η δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να συνάπτουν ατομικές συμβάσεις έργου με τους ναυτικούς. Η μεταβολή αυτή θεωρείται βέβαιο ότι θα δώσει διέξοδο εργασίας σε χιλιάδες σημερινούς ανέργους στη θέση των κατώτατων πληρωμάτων, όμως από μόνη της η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, έστω κι αν δεν έχουν υπογραφεί από το 2010 μέχρι σήμερα, εκλαμβάνεται από τους συνδικαλιστές ναυτικούς ως πιθανό προοίμιο σταδιακής κατάργησης των Συλλογικών Συμβάσεων και για τους αξιωματικούς γέφυρας.

 

Πρακτική εφαρμογή

Για να λάβει ένα πλοίο εγκριτική πράξη νηολόγησης με ελληνική σημαία είναι υποχρεωμένο:

·         ως 30.000 κοχ. να έχει στη σύνθεση του 4 έλληνες ναυτικούς, από τους οποίους ο ένας πλοίαρχος.

·         από 30.001 κοχ. ως 85.000 κοχ. να έχει στη σύνθεση του 5 έλληνες ναυτικούς, από τους οποίους ο ένας πλοίαρχος.

·         και από 85.001 κοχ. και άνω 6 έλληνες ναυτικούς, από τους οποίους ο ένας πλοίαρχος.

Η νομοθεσία για την εγκριτική πράξη νηολόγησης δε μεταβάλλεται. Μέχρι σήμερα, όμως, οι ναυτολογήσεις γίνονταν με βάση τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, οι οποίες διατηρούσαν σε επίπεδα της τάξης των 4.000 – 5.000 ευρώ το μισθό των κατωτέρων πληρωμάτων. Η προσφορά φθηνότερης εργασίας, κυρίως από χώρες της Ασίας και της Ανατολικής Ευρώπης, γύρω στα 2.000 δολάρια, είχε μετατρέψει σε είδος προς εξαφάνιση ειδικότητες όπως μάγειροι, καμαρότοι, λοστρόμοι, ηλεκτρολόγοι και ναύτες. Η δυνατότητα ατομικών συμβάσεων εργασίας θεωρείται ότι θα ανοίξει ξανά την πόρτα της ναυτιλίας για χιλιάδες σημερινούς ανέργους ή εργαζόμενους με μισθούς πείνας στη στεριά. Ταυτόχρονα, βέβαια, καταλύει τις Συλλογικές Συμβάσεις, οι οποίες κατακτήθηκαν με τεράστιους αγώνες από τους εργαζόμενους.  Όπως εκτιμούν στο Υ.Ν.Α. η ψήφιση μιας τέτοιας δυνατότητας δεν θα έχει επιπτώσεις στον αριθμό των απασχολούμενων στη γέφυρα του πλοίου, καθώς  «η προτίμηση των αξιωματικών είναι επιχειρηματική και ποιοτική επιλογή του πλοιοκτήτη». Θεωρούν, δε, ότι ο εφοπλισμός, τώρα που του λύθηκαν τα χέρια, θα σταθεί στο πλευρό της ελληνικής κοινωνίας και θα αντιληφθεί ότι δεν πρέπει να εκμεταλλευτεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για να αποσυνδεθεί πλήρως από την ελληνική σημαία.

 

Το ρίσκο

Το Σχέδιο Νόμου έχει τεθεί από χθες σε διαβούλευση, η οποία θα κρατήσει για δυο εβδομάδες, πριν καταλήξει στη Βουλή. Η συγκεκριμένη μεταβολή ανοίγει τις μπουκαπόρτες της θάλασσας, δημιουργώντας μελλοντικά χιλιάδες θέσεις εργασίας, είναι βέβαιο όμως ότι θα προσκρούσει στις αντιδράσεις της ναυτεργασίας. Από την ένταση τους θα κριθεί η ψήφιση του, αφού συμπίπτει με την εορταστική περίοδο και μια πιθανή ολομέτωπη σύγκρουση με την Π.Ν.Ο. θα προκαλέσει επιπτώσεις στη σύνδεση των νησιών μας.

Αποτελεί και ισχυρό πολιτικό ρίσκο για τον Χιώτη υπουργό, η εκλογή του οποίου ρυθμίζεται, εν πολλοίς, από τον σημαντικό αριθμό εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτικών γέφυρας στους εκλογικούς καταλόγους της Χίου. «Πρόκειται για τολμηρό και γενναίο βήμα», σχολίαζε χθες γνώστης ναυτιλιακών θεμάτων στο νησί μας, χωρίς να παραβλέπει ότι θα προκαλέσει και το σημαντικότερο, ως τώρα, μέτωπο που ανοίγει ο Κ. Μουσουρούλης.