Κοινωνία

19/12/12 16:45

τελ. ενημ.: 20/12/12 10:30

6 χλμ., 3 κόμβοι, 90 στύλοι!

• ΚΟΜΒΟΙ ΜΑΝΧΑΤΑΝ ΣΤΙΣ ΕΙΣΟΔΟΥΣ ΤΗΣ ΛΑΓΚΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΙΤΥΟΥΣ

Κάθε μέρα που περνά επιβεβαιώνεται περισσότερο ότι η βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου από Μερσινίδι ως Καρδάμυλα είναι το πιο προκλητικό και συνάμα προσβλητικό της ταυτότητας και της κλίμακας του νησιού έργο, χωρίς την παραμικρή συμβολή στην ασφάλεια του οδικού δικτύου.

Πέρα από τις σοβαρές ενστάσεις για το αν θα ολοκληρωθεί το γιγαντιαίο γεφύρι στο Παντουκειός και η διάνοιξη του δικτύου από Μέρσινίδι μέχρι την παραλία των Γλάρων, πέρα από το γεγονός ότι το κυρίως πρόβλημα, οι καταπτώσεις βράχων στις στροφές του Μηλιγκά, δεν αγγίζεται, του λόγου το αληθές έρχεται να επιβεβαιώσει η φυσιογνωμία των τριών κόμβων, όπως αρχίζει να διαμορφώνεται στις δυο εισόδους της Λαγκάδας και την είσοδο του Πιτυούς.

 

6 χλμ., 3 κόμβοι, 90 στύλοι!

Σε απόσταση μόλις 6 χλμ. η μελέτη προέβλεψε τη δημιουργία τριών κόμβων, δύο στις επαφές του οικισμού της Λαγκάδας με τον περιφερειακό και έναν στη συμβολή του οδικού δικτύου Χίου – Καρδαμύλων με το δρόμο που οδηγεί στο Πιτυός. Ως εδώ όλα καλά, αφού η συμβολή των κόμβων λειτουργεί αποδεδειγμένα αποτρεπτικά για τα τροχαία ατυχήματα.

Το πρόβλημα αρχίζει με τη γιγαντιαία μορφή που τους συνοδεύει. Ανταποκρινόμενο, προφανώς, στις προδιαγραφές κόμβων μεγάλων εθνικών οδικών αξόνων έχουν ήδη τοποθετηθεί από 30 (!) πανύψηλα φωτιστικά σώματα σε κάθε έναν από τους κόμβους, σε απόσταση λιγότερη των τριών μέτρων ο ένας από τον άλλο, δίνοντας στο ταπεινό οδικό μας δίκτυο όψη από λεωφορειόδρομους του Μανχάταν ή της Αττικής οδού.

Σε ένα θεοσκότεινο οδικό δίκτυο χλμ. δημιουργούνται νησίδες εκτυφλωτικού φωτός στη μέση του πουθενά, οι οποίοι, αν ακολουθήσουν τη συνήθη φορά όσων κόμβων έχουν προηγηθεί, θα ανάβουν σε δικό τους σπάταλο ωράριο, πολλές ημέρες του χρόνου παράλληλα με το φως της ημέρας.

 

Μαρτυρίες άλλης εποχής

Το φαραωνικής έμπνευσης έργο συνεχίζει να ροκανίζει πόρους, όσο προχωρά η ολοκλήρωση του, λες και βρισκόμαστε τρία χρόνια πριν. Την εποχή που αιρετοί, εργολάβοι, υπηρεσίες, Τύπος και πολίτες επαίρονταν για την απορροφητικότητα, αδιαφορώντας πλήρως για την αποδοτικότητα και την πολλαπλασιαστική δύναμη των έργων στην τοπική οικονομία.

Κυρίως αφήνει ένα επιπλέον αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στον οικισμό της Λαγκάδας, ζωσμένο πια από τεράστια φωτιστικά σώματα, χωρίς την παραμικρή σχέση με τη φυσική γραφικότητα του χωριού.

Πόση καταστροφή έχει να προκαλέσει ακόμα το συγκεκριμένο έργο κανένας δεν είναι σε θέση να προεξοφλήσει. Θα φανεί με την ολοκλήρωση του ή – ακόμα χειρότερα – από τα ημιτελή τμήματα που θα αφήσει πίσω του, αφού η Περιφερειακή Ενότητα Χίου δεν άκουσε τις εξ’ αρχής εισηγήσεις να ακυρώσει ή να μετριάσει το μέγεθος και το κόστος του έργου που της παρέδωσε δημοπρατημένο η πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.