Κοινωνία

10/5/12 14:37

τελ. ενημ.: 10/5/12 14:38

10 αλήθειες για την απεργία των ναυτικών

ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΑΥΞΗΘΗΚΕ ΚΑΤΑ 39,2% Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ

Κατά τις δύο τελευταίες 48ωρες απεργίες των ναυτικών, τα επιχειρήματα που διατυπώθηκαν από τους πολέμιους των κινητοποιήσεων –δηλαδή τους αρμόδιους υπουργούς, τα πολιτικά κόμματα πλην ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ, τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, των τουριστικών φορέων και των αγροτών της Κρήτης– σε πολλές περιπτώσεις περιείχαν υπερβολές και ανακρίβειες, ενώ δεν έλειψαν υβριστικοί χαρακτηρισμοί και αισχρά υπονοούμενα εις βάρος των ναυτικών και των εκπροσώπων τους. Ποια είναι η αλήθεια που δεν ανέδειξαν η τηλεόραση και τα περισσότερα ΜΜΕ; Τα στοιχεία που δημοσιεύονται στη συνέχεια έχουν προκύψει μετά από έρευνα του δημοσιογράφου Σάββα Αθανασίου.
Επιχείρημα 1o: Ο Οίκος Ναύτου έχει να κάνει ισολογισμό πάνω από 15 χρόνια.
Η αλήθεια: Ο Οίκος Ναύτου, υπεύθυνος φορέας για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη περίπου 250 χιλιάδων ναυτικών, απόμαχων της θάλασσας, και των οικογενειών τους, έχει ολοκληρώσει τον ισολογισμό του έτους 2006. Χρωστάει στους φαρμακοποιούς όλο το τρέχον έτος και στους γιατρούς από τον Αύγουστο του 2011.
Επιχείρημα 2o: Εργάζονται και είναι ασφαλισμένοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο 17 χιλιάδες ναυτικοί, ενώ οι συνταξιούχοι είναι 72 χιλιάδες.
Η αλήθεια: Πράγματι τα νούμερα είναι περίπου έτσι. Ωστόσο, αποκρύπτεται το γεγονός ότι οι ναυτικοί στις αρχές του 1980 ανέρχονταν σε πάνω από 120 χιλιάδες. Όμως, με τις αλλεπάλληλες μειώσεις των οργανικών συνθέσεων συρρικνώθηκαν δραματικά οι θέσεις των Ελλήνων ναυτικών πάνω στα πλοία και αναγκαστικά χιλιάδες φυλλαδιούχοι άλλαξαν επάγγελμα ή βγήκαν στη σύνταξη. Οι 44.786 συνταξιούχοι Ε.Ν. γήρατος παίρνουν μέση σύνταξη 1.188,78 ευρώ. Οι 5.228 συνταξιούχοι Ε.Ν. αναπηρίας παίρνουν μέση σύνταξη 650,53 ευρώ και οι 21.586 χήρες ναυτικών παίρνουν μέση σύνταξη 720,99 ευρώ. Αξίζει να επισημανθεί ότι ένας πλοίαρχος Ε.Ν. πληρώνει μηνιαίες εισφορές πάνω από 2.500 ευρώ στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, ενώ αναλογικά πληρώνουν και οι άλλες ειδικότητες.
Επιχείρημα 3o: Τα νησιά θα μείνουν χωρίς πλοία λόγω της απεργίας.
Η αλήθεια: Σήμερα, σε σύγκριση με μια πενταετία πριν, τα δρομολόγια των πλοίων προς τα νησιά είναι σαφώς μειωμένα. Ο λόγος; Στο διάστημα αυτό έχουν πουληθεί και διαλυθεί δεκάδες πλοία, έχουν χρεοκοπήσει τέσσερις εταιρείες (ΔΑΝΕ, GΑ Ferries, Saos Ferries, Kallisti), ενώ τα περισσότερα πλοία δεν εκτελούν δρομολόγια τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες. Επιπλέον, υπάρχουν πάνω από 50 νησιά που όλο το έτος έχουν ένα ή –το πολύ– δύο δρομολόγια την εβδομάδα από τον Πειραιά. Αν έχει μειωθεί η κίνηση προς τα νησιά αυτά, η αιτία είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής συγκοινωνιακή ακτοπλοϊκή κάλυψη, σε συνδυασμό πάντα με τη συστηματική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων των πλοίων και τη συστηματική μείωση του εισοδήματος του Έλληνα.
Επιχείρημα 4o: Οι ναυτικοί είναι επιστρατευμένοι και πρέπει να μην απεργούν.
Η αλήθεια: Από το 2010 οι ναυτικοί είναι επιστρατευμένοι, όμως κανένας αρμόδιος από τότε δεν φρόντισε να αναστείλει αυτό το επαχθές μέτρο και κυρίως να τους λύσει τα προβλήματα. Αν οι ναυτικοί ήθελαν να συνεχίσουν την κόντρα με την κυβέρνηση και τις εταιρείες, με μια απλή καταγγελία στην Εισαγγελία Πειραιά μετά τη λήξη της απεργίας τα πλοία θα ακινητοποιούνταν. Ο λόγος; Οι περισσότερες εταιρείες οφείλουν στους ναυτικούς τους δεδουλευμένα έως και έξι μηνών. Κανέναν ξερόλα της τηλεόρασης δεν προβλημάτισε το ότι ένας απλήρωτος ναυτικός είναι υποχρεωμένος να εργάζεται επειδή είναι επιστρατευμένος. Γι’ αυτούς, έπρεπε να δουλέψουν τα νησιά, τα ξενοδοχεία, τα πλοία, οι αγρότες, αλλά ας παρέμεναν απλήρωτοι οι ναυτικοί και ας συνέχιζαν να βιώνουν την πείνα και την ανέχεια οι οικογένειές τους. Η ίδια κατάσταση εξακολουθεί να ισχύει και μετά τις απεργίες, πλην όμως ουδείς ξερόλας ενδιαφέρεται.
Επιχείρημα 5o: Οι ναυτικοί της ακτοπλοΐας είναι ακριβοί και, αν εφαρμοζόταν στην Ελλάδα ο Κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τότε το κόστος λειτουργίας των επιβατηγών πλοίων θα μειωνόταν κατά 53% στα ταχύπλοα και κατά 35% στα συμβατικά πλοία. Επίσης, υποστηρίχθηκε ότι ένας υπάλληλος εστίασης στο βαπόρι, δηλαδή θαλαμηπόλος, πληρώνεται με 2.500 ευρώ, ενώ ο υπάλληλος στην ίδια εργασία στην ξηρά παίρνει στην καλύτερη περίπτωση μόνο 1.000 ευρώ.
Η αλήθεια: Οι αθεόφοβοι θέλουν τον θαλαμηπόλο να εργάζεται 12-16 ώρες την ημέρα, να πηγαίνει να κοιμάται στην καμπίνα του και να βρίσκεται επί 24 ώρες στο πλοίο, αλλά να εισπράττει όσα και ο υπάλληλος ενός ταχυφαγείου στο Σύνταγμα ή στον Λευκό Πύργο, που μετά το ωράριό του πηγαίνει στο σπίτι του.
Επιχείρημα 6o: Από τα 100 ευρώ που εισπράττει μια ακτοπλοϊκή εταιρεία μόνο 78 ευρώ καταλήγουν στα ταμεία της. Τα υπόλοιπα 22 ευρώ καταλήγουν στο κράτος.
Η αλήθεια: Έτσι είναι, αλλά δεν φταίνε οι ναυτικοί. Η πολιτεία πρέπει να αναθεωρήσει την πολιτική της στα εισιτήρια και να επανακαθορίσει τα τέλη υπέρ τρίτων. Σε γενικές γραμμές, τo 21,98% του εισιτηρίου πηγαίνει στον ΦΠΑ και σε άλλες κρατήσεις, το 37,03% στα καύσιμα, το 13,83% στους ναυτικούς, το 13,54% στα χρηματοοικονομικά, το 11,77% σε διάφορα (ασφάλεια κ.λπ.) και το 1,84% στα έξοδα λιμένων.
Επιχείρημα 7o: Οι εισηγμένες εταιρείες είναι υπερχρεωμένες και, αν χρεοκοπήσουν, οι ναυτικοί θα χάσουν τη δουλειά τους.
Η αλήθεια: Πράγματι οι τέσσερις εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι στο «κόκκινο». Μόνο αυτές είχαν ζημίες 210 εκατ. ευρώ στην οικονομική χρήση του 2011. Βέβαια, αυτό δεν οφείλεται στους ναυτικούς. Οφείλεται στην οικονομική κρίση και πρωταρχικά στην αλόγιστη πολιτική των ίδιων των εταιρειών, οι οποίες επί σειρά ετών ναυπηγούσαν και αγόραζαν πλοία εκτός πάσης ελληνικής πραγματικότητας. Το οξύμωρο είναι ότι οι ίδιες εταιρείες έχουν λόγο σήμερα για το ποιο πρέπει να είναι το αύριο της ελληνικής ακτοπλοΐας –και το ανησυχητικό ότι υπάρχουν αρκετοί από το πολιτικό προσωπικό της Ν.Δ. και του ΠαΣοΚ που είναι πρόθυμοι να εφαρμόσουν ό,τι τους ζητηθεί.
Επιχείρημα 8o: Είναι σωστή η πολιτική της κυβέρνησης που θέλει την ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών Ταμείων και των κεφαλαίων.
Η αλήθεια: Ο Ειδικός Λογαριασμός Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών έχει έσοδα από τους ναυτικούς και τους εφοπλιστές. Η κυβέρνηση επιδιώκει να τον καταργήσει και να πάρει τα αποθεματικά. Επιπλέον, ενημέρωσε πρόσφατα την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ότι στον Λογαριασμό υπάρχουν πλέον μόνο 19,5 εκατ. ευρώ από τα 51,6 εκατ. ευρώ που είχε στις 27 Ιανουαρίου 2012. Χάθηκαν δηλαδή 32 εκατ. ευρώ από το «κούρεμα» των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Με άλλα λόγια, εξαφανίστηκε το 62% του κεφαλαίου του ΕΛΟΕΝ και το σπουδαιότερο είναι ότι η ΠΝΟ ποτέ δεν ενημερώθηκε ότι τα αποθεματικά του είχαν επενδυθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος σε ομόλογα.
Επιχείρημα 9o: Δεν υπάρχει ανεργία στους ναυτικούς.
Η αλήθεια: Η ανεργία των ναυτικών αυξάνεται με αλματώδεις ρυθμούς. Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας, στο τέλος Δεκεμβρίου 2011 οι άνεργοι ναυτικοί ανέρχονταν σε 3.387, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2010 ανέρχονταν σε 2.433, δηλαδή αυξήθηκαν κατά 39,2%. Επιπλέον, υπάρχουν 350 δόκιμοι πλοίαρχοι και μηχανικοί που δεν βρίσκουν πλοίο να μπαρκάρουν για το υποχρεωτικό εξάμηνο στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στο επόμενο εξάμηνο.
Επιχείρημα 10o: Η πολιτεία επιδοτεί τις άγονες γραμμές.
Η αλήθεια: Ο κάθε Έλληνας πληρώνει για την ελληνική ακτοπλοΐα περίπου 13,45 ευρώ τον χρόνο, όταν για τον ΟΣΕ πληρώνει 72,2 ευρώ και για τον ΟΑΣΑ 42,9 ευρώ, ενώ απίθανα ποσά πλήρωνε και για την Ολυμπιακή επί δεκαετίες. Ακόμα όμως κι αυτά τα 13,45 ευρώ είναι πολλά. Σήμερα, το κράτος πληρώνει σε 10-15 εταιρείες το συνολικό ποσό των 100-120 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ μέχρι πριν από μερικά χρόνια πλήρωνε για την κάλυψη των ίδιων αναγκών ποσό κάτω του 5%. Με ποιον τρόπο; Είναι γνωστός ο τρόπος –οι ίδιοι άλλωστε κυβέρνησαν όλα αυτά τα χρόνια και το πιθανότερο είναι ότι θα εξακολουθήσουν να κυβερνούν. Το λιγότερο, λοιπόν, που οφείλουν είναι να θυμούνται.
Αναδημοσίευση από τον ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ