Ιστορίες

21/12/18 13:40

τελ. ενημ.: 30/1/19 10:52

Υπογραφή της Ναυσικάς Σαλιάρη σε ένα συνδυαστικό και ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό γραφείο

Το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου στις 19:00 θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του χώρου NS.

Είναι μικρή σε ηλικία, όμως μεγάλη σε εμπειρίες και γνώσεις, αφού τόσο οι σπουδές της όσο και τα ταξίδια της την έχουν διαμορφώσει ως ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Η ίδια δεν μπορεί να επιλέξει αν ο κόσμος θέλει να την έχει στο μυαλό του σαν αρχιτέκτονα ή καλλιτέχνη και αγαπάει πολύ οτιδήποτε μπορεί να κάνει χρησιμοποιώντας απλά τα χέρια της. Μάλιστα λέει πως, αν μπορούσε να καταργήσει τον υπολογιστή, θα το έκανε. Η Ναυσικά Σαλιάρη, καλλιτέχνης και αρχιτέκτονας ταυτόχρονα, περιγράφει στον «π» την αγάπη της για τη ζωγραφική από τότε που θυμάται τον εαυτό της, τη μετέπειτα πορεία της, τους ανθρώπους που την βοήθησαν στην εξέλιξή της, καθώς και τον ολοκαίνουργιο πολυχώρο της, που ανοίγει και επίσημα τις πύλες του το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου στις 19:00, με τα επίσημα εγκαίνια του.

Ο ζωγράφος Γ. Ψαράκης έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ζωγραφική μου εξέλιξη και πολλές φορές ανατρέχω στα λόγια του και συνειδητοποιώ τη βαρύτητά τους.

Τα πρώτα βήματα

  • Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1985, αλλά μεγάλωσα στη Χίο, από όπου ξεκινούν οι παιδικές μου αναμνήσεις. Η ζωγραφική ήταν η δραστηριότητα που ξεχώριζα σε σχέση με  τις άλλες που έκανα σαν παιδί. Περίπου στο Γυμνασίου,  τέτοιου είδους δραστηριότητες χρειάστηκε να διακοπούν, λόγω των σχολικών υποχρεώσεων που αυξάνονταν.
  • H Αρχιτεκτονική Σχολή ήταν ο υψηλός μου στόχος, ωστόσο είχα δώσει στον εαυτό μου και σχέδιο Β’. Τελικά έγιναν και τα δύο με σειρά προτεραιότητας.

Πιστεύω πως με προσπάθεια, τύχη και σταθερά βήματα πλησιάζει κανείς τους στόχους του. Το 2002 πέρασα στην Αρχιτεκτονική Πολυτεχνική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου  Θεσσαλονίκης. Στην προετοιμασία θυμάμαι ότι ερχόταν από την Αθήνα καθηγητής για τα ειδικά μαθήματα γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου κι εκεί απέκτησα την πρώτη ουσιαστική επαφή με τους κανόνες σχεδίασης.  Σε μεγαλύτερη ηλικία ολοκλήρωσα τις σπουδές μου και στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Χίο, κάτι που, ενώ αρχικά ακούγεται ασύνδετο με τις πρώτες, στην πορεία αποδείχθηκε χρήσιμο για τη σωστή διαχείριση του πολύπλευρου σχήματός που έπαιρνα σαν προσωπικότητα.

  • Πηγαίνοντας στη Θεσσαλονίκη είχα όλο τον χρόνο να ηρεμήσω και στο τρίτο έτος της Σχολής, όταν προσαρμόστηκα αναφορικά με τα μαθήματα, κατάλαβα ότι μου λείπει η ζωγραφική και αποφάσισα να πάω σε ένα κρατικό εργαστήρι Καλών Τεχνών, με δάσκαλο έναν σπουδαίο ζωγράφο. Ήταν η περίοδος που ξανασυνδέθηκα ενεργά με τη ζωγραφική. Με τον κ. Γ. Ψαράκη, αφού πρώτα είδε τις ικανότητες μου στη ζωγραφική, καταλήξαμε πολύ σύντομα να διδάσκω σχέδιο και παράλληλα να μαθαίνω και εγώ πολλά δίπλα του. Τότε, δούλευα πάνω στα χρώματα, μελέτησα μεγάλους ζωγράφους και έγινε η πρώτη μου εσωτερική αναζήτηση. Ο συγκεκριμένος ζωγράφος με βοήθησε να μπουν ταπεινές αλλά συνάμα γερές βάσεις…  Θα τον έλεγε κανείς και σοφό. Στη Θεσσαλονίκη έμεινα μέχρι το 2009. Αν και ήθελα να μείνω για να κάνω μεταπτυχιακό,  επέστρεψα στη Χίο και ανέλαβα ένα αρχιτεκτονικό έργο μελέτης και κατασκευής, το οποίο με έβαλε στην πραγματικότητα της δουλειάς.

Τα Τρίκαλα κι ο πρώτος πίνακας  

  • Το 2011 έκανε αισθητή την παρουσία της η οικονομική κρίση και στη Χίο και η εργασιακή καθημερινότητα είχε μίζερη εικόνα. Η ζωγραφική δεν είχε φύγει από τη ζωή μου. Όταν ολοκλήρωσα το έργο έφυγα από τη Χίο με προορισμό τα Τρίκαλα, όπου είχα φίλους από την Αρχιτεκτονική Σχολή και ασχολήθηκα με τη διδασκαλία γραμμικού και ελεύθερου Σχεδίου. Τελικά, αποδείχθηκε σηματοδότης αυτή η απόφαση, παρόλο που δεν έμεινα μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί εκεί γνώρισα όμορφους ανθρώπους και ζωγράφους, όπως τον Λ. Προβίδα και Β. Αβραμόπουλο και διοργανώναμε ενδιαφέρουσες εικαστικές δράσεις. Παράλληλα με αυτά ολοκληρώνονταν  και η φοίτησή μου στη Σχολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
  • Ο πρώτος πίνακας που πωλήθηκε ήταν στην πρώτη έκθεση που πήρα μέρος στα Τρίκαλα. Είναι αστεία η ιστορία, γιατί δεν είχα φανταστεί καν ότι οι πίνακες είναι προς πώληση. Ζωγράφιζα καθαρά για τη Ζωγραφική. Το θέμα του έργου ήταν εμπνευσμένο από τον ποταμό των Τρικάλων Ληθαίο και είχε ζωγραφιστεί στο δρόμο, στα πλαίσια μιας εκ των δράσεων.

Όταν ανέλαβα το μάθημα των εικαστικών σε 6 ολοήμερα σχολεία κατάλαβα ότι τα παιδιά βοηθούν τη σκέψη και τη δημιουργικότητά μου και αναπτύσσονταν αυθεντικές σχέσεις πάρε-δώσε.

Η επιστροφή στη Χίο

  • Το 2014 επέστρεψα στη Χίο και συγκεντρώθηκα πολύ στην αρχιτεκτονική δουλειά μου. Επίσης είναι και η πρώτη φορά που έχω δικό μου ατελιέ, για να ζωγραφίζω στον ελεύθερό μου χρόνο.  Ένα δωμάτιο του σπιτιού ήταν στην ουσία, που το διαμόρφωσα και το μετέτρεψα σε στούντιο ζωγραφικής.  Τότε ξεκίνησα να ζωγραφίζω πίνακες σε μεγάλη τετράγωνη διάσταση.
  • Η πρώτη μου επαφή με τα παιδιά ήταν όταν ανέλαβα το μάθημα των Εικαστικών σε 6 ολοήμερα σχολεία της Χίου. Εκεί κατάλαβα ότι τα παιδιά βοηθούν τη σκέψη και τη δημιουργικότητά μου και αναπτύσσονταν αυθεντικές σχέσεις πάρε-δώσε. Επίσης με δίδαξαν  ότι δε μπορεί και δε χρειάζεται το παιδικό μυαλό να μπει σε «καλούπι» και να ακολουθήσει συγκεκριμένους βηματισμούς όταν πρόκειται για την τέχνη και τη δημιουργικότητα.
  • Το «SQUARE» ήταν η πρώτη μου προσωπική έκθεση που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2016 στο Ίδρυμα «Μ. Τσάκος». Το ιδιαίτερο που είχε - και από εκεί πήρε και το όνομα της - ήταν η αυστηρά τετράγωνη διάσταση των καμβάδων  που είχαν παρατεθεί ο ένας δίπλα στον άλλο με μία τάση να αλληλοσυμπληρώνονται και να αλληλεπιδρούν.  Μαζί μου στην πρώτη αυτή έκθεση ήταν και η Μαίρη Σκόρδια, που συμμετείχε με τη μουσική της στην «Square».  Ήταν η πρώτη φορά που αποπειράθηκε να συνθέσει μουσική αντλώντας έμπνευση από ζωγραφικά έργα.  Θυμάμαι, όταν η Μαίρη είχε πληροφορηθεί για την έκθεση που ετοίμαζα, μου πρότεινε να αποτελέσουν τα έργα μου την έμπνευση της και φυσικά δέχτηκα με μεγάλη χαρά. Η διαδικασία είχε ως εξής: της έστειλα τις φωτογραφίες των έργων και εκείνη συνέθεσε ένα μουσικό κομμάτι για το καθένα, μπαίνοντας σε μία περιπέτεια εσωτερικής ανίχνευσης των συναισθημάτων που της γεννούσαν.

Πηγή έμπνευσης μου είναι οι ανθρώπινες ιστορίες

Το Γραφείο «όλα σε ένα»           

  • Καθοριστικό ρόλο στην τελική δημιουργία του νέου χώρου με τις πολλαπλές χρήσεις έπαιξαν οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι «Λέων Αλλάτιος» και «Αγ. Γεώργιος Φρουρίου», που με εμπιστεύτηκαν  να εντάξω τη ζωγραφική στα εργαστήρια τους. Ευχαριστώ πραγματικά,  γιατί το μάθημα αγαπήθηκε και μέχρι σήμερα συνεργαζόμαστε.
  • Ο νέος χώρος λειτουργεί σαν Aρχιτεκτονικό Γραφείο, Εργαστήρι Σχεδίου (γραμμικό & ελεύθερο) για προετοιμασία εισαγωγής σε Ανώτατες Σχολές, Εργαστήρι Ζωγραφικής παιδιών και ενηλίκων και εκθεσιακός χώρος / gallery. Επίσης εκεί στεγάζεται σήμερα και το ατελιέ μου.

Χρειάστηκαν αρκετές επισκευαστικές εργασίες στο κτίριο, αλλά με έξυπνες λύσεις ο χώρος αναδείχθηκε και λειτουργεί σαν πηγή έμπνευσης τόσο για εμένα όσο και εκείνους που τον επισκέπτονται και έτσι θα ήθελα να παραμείνει.

  • Χαίρομαι όταν ο κόσμος φεύγοντας από εδώ απολαμβάνει τη χαρά της δημιουργικότητας. Εδώ, μπορεί να έρθει κάποιος που ενδιαφέρεται για το Σχέδιο και  τη Ζωγραφική, κάποιος που χρειάζεται αρχιτεκτονικές προτάσεις, αλλά και που  θα ήθελε να εκθέσει σε ένα καλαίσθητο και φιλόξενο  πνεύμα. Τα μαθήματα της ζωγραφικής που γίνονται δεν έχουν σκοπό να αγχώσουν ή να αγγαρέψουν αυτόν που θα τα κάνει, μα να αφυπνίσουν τη δημιουργικότητα του και την αποτύπωση των συναισθημάτων του στον καμβά. Λειτουργούν τμήματα και για ενηλίκους και φυσικά για παιδιά. 
  • Στο www.nafsikasaliari.gr μπορεί κάποιος να βρει διάφορα ζωγραφικά έργα μου, ταξινομημένα ανά κατηγορίες, βίντεο που δείχνουν πώς δημιουργήθηκαν κάποια έργα step by step, τις δημιουργίες των μαθητών μου, και το φετινό ημερολόγιο που βγάλαμε, με σήμα κατατεθέν το τουκάν, το οποίο το βρίσκουν μέσω του site. Επίσης υπάρχει και η αρχιτεκτονική μας δουλεία. Η δεύτερη σχολή που τελείωσα με βοήθησε πολύ στο να οργανώσω το site και γενικότερα στην οργάνωση της επαγγελματικής μου ζωής. 

Πηγές έμπνευσης

  • Έμπνευση για εμένα  αποτελούν τα ταξίδια, που, λόγω του ναυτικού επαγγέλματος του πατέρα μου, έκανα από μικρή ηλικία. Όμως κάθε ταξίδι γενικότερα μπορεί να με εμπνεύσει, είτε είναι κυριολεκτικό είτε ταξίδι που κάνω μέσα από τη μουσική, μέσα από σελίδες βιβλίων…  
  • Ακόμη, πηγή έμπνευσης μου είναι οι ανθρώπινες ιστορίες. Προτιμώ εκείνες που δεν έχουν μόνο δυσάρεστα ή ευχάριστα γεγονότα, αλλά βρίσκονται σε μια ενδιάμεση κατάσταση. Οι άνθρωποι από μόνοι τους είναι μία πηγή έμπνευσης, απλά παρατηρώντας τους, χωρίς να μου μιλήσουν, και φυσικά η φύση. Δεν μπορώ να διαλέξω ανάμεσα σε βουνό ή θάλασσα, γιατί θέλω να μπορώ να τα συνδυάσω, αν είναι δυνατόν. 
  • Αισθάνομαι ευγνώμων για όλα έως σήμερα… 

INFOS

  1. Η Ναυσικά Σαλιάρη κυκλοφορεί ένα ετήσιο ημερολόγιο, εμπνευσμένο από αστερισμούς με ισχυρούς συμβολισμούς. Το 2017 επιλέχθηκε το νεφέλωμα «Πελεκάνος», σύμβολο στοργικότητας και καλοσύνης, το 2018  ο αστερισμός «Καμηλοπάρδαλη», σύμβολο υψηλών και πραγματικών στόχων και φέτος ο αστερισμός «Τουκάν», που συμβολίζει την ηρεμία και χαλάρωση. Μπορείτε να το προμηθευτείτε από τον πολυχώρο ΝS, τα συνεργαζόμενα καταστήματα (βιβλιοπωλεία Πυξίδα/Πάπυρος/Μy Book και το Blender Cafe) ή από www.nafsikasaliari.gr .
  2. Το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου στις 19:00 θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του χώρου NS, που βρίσκεται επί της οδού Δημοκρατίας 5 (πρώην Γενική Ταχυδρομική).
  3. Όλα τα σχέδια που φιγουράρουν στα εξώφυλλα των ημερολόγιων έχουν περάσει πρωτίστως από το ατελιέ της Ναυσικάς, ως πίνακες ζωγραφικής.
TAGS:

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση