Ιστορίες

10/3/17 20:07

τελ. ενημ.: 10/3/17 20:07

O Χιακής καταγωγής billionaire που επενδύει στην... Αλεξανδρούπολη

Tα τελευταία χρόνια φροντίζει να κινείται κάτω από τα ραντάρ των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Παλαιότερα, τη χρυσή εποχή του ελληνικού lifestyle, του έκαναν συνεχώς αφιερώματα αν και δεν το επεδίωκε. Ο λόγος για τον Πήτερ Γ. Λιβανό, τον συνεχιστή μιας θαλάσσιας αυτοκρατορίας. Έχοντας περάσει τα εξήντα, συνεχίζει αθόρυβα να διατηρεί και να ενισχύει τον μύθο της οικογένειάς του χωρίς τις τυμπανοκρουσίες της νιότης.

Παρά την οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα, ο ίδιος επιστρέφει στην Ελλάδα επενδύοντας στην Αλεξανδρούπολη, αναδεικνύοντας έμμεσα την αδυναμία της Χίου να «εκμεταλλευτεί» τα ονόματα που παγκόσμιου οικονομικού στερεώματος που έλκουν την καταγωγής τους από το νησί.

Κοντά στα Χριστούγεννα ο Πήτερ Λιβανός έκλεισε σημαντική συμφωνία μέσω της GasLog Ltd, η οποία αγόρασε το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Gastrade. Είναι η πρώτη μεγάλη επένδυση Ελληνα εφοπλιστή στην Ελλάδα της κρίσης. Ομως στην ανακοίνωση για τη συμφωνία δεν υπήρχε το όνομά του. Η Gastrade αναπτύσσει στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης έναν υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης. Με τη συμμετοχή της στην Gastrade, η GasLog Ltd φέρνει την εμπειρία της στη διαχείριση και λειτουργία πλοίων και πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του έργου της Αλεξανδρούπολης. Το έργο θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιφέρειας, και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας, αλλά και της Ουκρανίας. Συνδυάζεται με τον αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και με τον αγωγό TAP. Για τους λόγους αυτούς προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων νέων διεθνών προμηθευτών LNG, όπως οι ΗΠΑ, η Κύπρος, το Ισραήλ, αλλά και υφιστάμενων όπως το Κατάρ, η Αίγυπτος και η Αλγερία, αλλά και μεγάλων εταιρειών εμπορίας LNG.

Ο Peter Livanos

Αποδείχθηκε άξιος συνεχιστής του πατέρα του, Γιώργου Λιβανού, που είναι θρυλικό όνομα για την ελληνική ναυτιλία. Η επιχειρηματική του ικανότητα προκύπτει και από το γεγονός ότι, αν και απόγονος μιας ισχυρής προσωπικότητας, δεν έμεινε εγκλωβισμένος στην προσπάθεια να διατηρήσει τα κεκτημένα. Αντιθέτως, χάραξε νέα ρότα στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Το όνομά του φιγουράρει ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, και συγκεκριμένα στην 23η θέση της Lloyd’s List. Και να σκεφτεί κανείς ότι η αγάπη του για τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα τον έκαναν να εγκαταλείψει πριν από χρόνια τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, για να αποδεχτεί την πρόταση της εταιρείας Aston Martin Lagonda Ltd. αναλαμβάνοντας τη θέση του αντιπροέδρου. Υπήρξε συνιδιοκτήτης της μαζί με τους Νικόλα και Γιάννη Παπανικολάου, την οποία εξαγόρασαν το 1983. Αργότερα πούλησαν το πλειοψηφικό πακέτο στη Ford κρατώντας μικρό ποσοστό. Με τις GasLog και Euronav διαχειρίζεται στόλο με 91 πλοία από τα οποία πέντε είναι φορτηγά, 19 δεξαμενόπλοια και 51 LΝG. Τα 22 από αυτά είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Είναι από τους επιχειρηματίες εκείνους οι οποίοι σε δύσκολους καιρούς επιλέγουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Η Wall Street

Το 2012 ο Πήτερ Λιβανός εισήγαγε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τη νέα, τότε, εταιρεία του GasLog, η οποία έχει επενδύσει πάνω από 1 δισ. δολάρια σε κατασκευές πλοίων για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, το λεγόμενο LNG. Πριν από την είσοδό της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης η GasLog διέθεσε το 11,6% του κεφαλαίου της στο Ιδρυμα Ωνάση, το οποίο διαχειρίζεται τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου Ωνάση.

Η GasLog είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή με στόλο από πλοία LNG που μπήκε στο αμερικανικό χρηματιστήριο και η δεύτερη σε διεθνές επίπεδο, καθώς έχει προηγηθεί η Golar του ομίλου Fredriksen. Πολλοί σύνδεσαν την είσοδό της στο αμερικανικό χρηματιστήριο με τη στροφή που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια πολλά από τα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού στα πλοία LNG.

Ωστόσο, ο Πήτερ Λιβανός είχε στραφεί σε αυτή την αγορά πολύ νωρίτερα, όταν οι συντριπτικά περισσότεροι εφοπλιστές ασχολούνταν σχεδόν αποκλειστικά με φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια. Και δικαιώθηκε από τις εξελίξεις. Ο ενεργειακός χάρτης αλλάζει.

Η αύξηση της ζήτησης για υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται τα επόμενα 20 χρόνια να εκτοξευτεί, όπως εκτιμούν οι οικονομικές αναλυτές. Ειδικότερα και σύμφωνα με την έκδοση «World Energy Outlook 2016» της International Energy Agency (IEA), η ζήτηση για φυσικό αέριο θα αυξάνεται κατά 1,5% ετησίως έως το 2040 και η συνολική κατανάλωση από το 42% θα φτάσει στο 53%. Η διά θαλάσσης μεταφορά αερίου είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα στη ναυτιλιακή βιομηχανία και ο ελληνικός εφοπλισμός όχι μόνο έχει δημιουργήσει στόλους με πλοία μεταφοράς LNG, αλλά συνεχίζει να τους ενισχύει. Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν σήμερα τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο με πλοία LNG Carriers πίσω από τους Γιαπωνέζους. Πιο συγκεκριμένα, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αποτελείται από 69 πλοία στο νερό έναντι 76 που διαχειρίζονται οι εταιρείες από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Επίσης, οι Ελληνες έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για επιπλέον 24 LNG, με την παραλαβή των οποίων η δύναμη του ελληνόκτητου στόλου με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου θα εκτοξευτεί στα 93 σύμφωνα με τα στοιχεία της Maritime Information Services (MIS).

Στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έχει εισαχθεί άλλη μία ελληνικών συμφερόντων εταιρεία με πλοία μεταφοράς αερίου και αυτή είναι η Dynagas LNG Partners του Γιώργου Προκοπίου. Το 1995 υπήρχαν μόνο εννέα θαλάσσιοι εμπορικοί δρόμοι για τη μεταφορά LNG, ενώ σήμερα έχουν αυξηθεί σε 232. Ο παγκόσμιος στόλος με πλοία LNG αυξήθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια από 358 στα 447 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 67.360.218 κυβικών μέτρων. Επιπλέον είναι υπό ναυπήγηση άλλα 126 πλοία μεταφορικής ικανότητας 20.264.750 κυβικών μέτρων. Η αξία του παγκόσμιου στόλου υπολογίζεται στα 54,21 δισ. δολάρια, ενώ του υπό παραγγελία στα 24,17 δισ. δολάρια.

Χρυσές δουλειές

Κορωνίδα των επιχειρήσεών του ο Πήτερ Λιβανός θεωρεί την εταιρεία Ceres, την οποία κληρονόμησε από τον πατέρα του. Τα γραφεία της βρίσκονται στον Πειραιά και είναι το όχημα για την εξάπλωση των συμφερόντων του εφοπλιστή στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Το σήμα της εταιρείας δεν είναι τυχαίο. Το κίτρινο είναι το χρώμα του χρυσού και συμβολίζει τις «χρυσές δουλειές».

Η τριήρης συμβολίζει τον Ελληνισμό, μπλε και άσπρο. Τα στάχυα τη θεά Δήμητρα, η οποία λατινιστί ονομάζεται Ceres. Στο σήμα υπάρχει και ένας ρόμβος λευκός για την κρυστάλλινη διαύγεια των επιχειρηματικών δοσοληψιών της οικογένειας.

Από την επιβατηγό ναυτιλία στα ποντοπόρα

Από την εποχή της παντοδυναμίας του πατέρα του, ο Πήτερ Λιβανός χάραξε στον επιχειρηματικό χάρτη τη δική του ρότα. Το 1997 ανέλαβε εξ ολοκλήρου το τιμόνι του ναυτιλιακού ομίλου της οικογένειας. Η Ceres δεν ξανασχολήθηκε με τα επιβατηγά πλοία και δραστηριοποιήθηκε αποκλειστικά στην ποντοπόρο ναυτιλία.

Ο Πήτερ Λιβανός ίδρυσε την εταιρεία Seachem η οποία πολύ γρήγορα αναδείχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκοσμίως στα πλοία μεταφοράς χημικών. Είχε βάση τις ΗΠΑ και το Μόντε Κάρλο. Ηταν η μοναδική εταιρεία στον τομέα των χημικών με διεθνή αναγνώριση στην Ελλάδα. Ηταν μία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς χημικών. Το 2001 σύστησε στον Πειραιά την πρώτη εταιρεία που ανοίγεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Tην GasLog. Παράλληλα, η άλλη εταιρεία του ομίλου, η Seachem, συγχωνεύτηκε με τη νορβηγική Odfjell ASA για να εξελίχθηκε σε πρώτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών. Επίσης, ελέγχει την εισηγμένη στο Euronext, Euronav, η οποία πρωταγωνιστεί στον τομέα των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. Η Euronav διαθέτει στον στόλο της και ειδικά πλοία-πλωτά εργοστάσια που μπορούν να υγροποιήσουν το φυσικό αέριο στο σημείο παραγωγής του. Στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τη Euronav Shipmanagement Hellas.

Η ιστορία του

Ο Peter G. Livanos (P.G.L.) γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Μοναχογιός, όχι όμως και μοναχοπαίδι αφού έχει μία αδελφή, τη Μαρίνα, η οποία δεν συμμετείχε ενεργά στις οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ το 1990 παντρεύτηκε ένα από τα ανερχόμενα στελέχη της εταιρείας του πατέρα της. Το σχολείο το τελείωσε εσώκλειστος στο Le Rosey, όπου φοιτούν τα παιδιά των μεγιστάνων. Αποφοίτησε από το The Buckley School των Ηνωμένων Πολιτειών και αργότερα από το Le Rosey της Ελβετίας και το Columbia University. Οσο μεγάλωνε τόσο πιο ακριβοθώρητος γινόταν. Παλαιότερα μπορούσε κανείς να τον συναντήσει σε εκδηλώσεις της HELMEPA, ειδικά στη διάρκεια της παγκόσμιας ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων -στην ίδρυσή της πρωτοστάτησε ο πατέρας του- η οποία έχει στόχο την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Προτιμάει να μιλάει αγγλικά, ενώ τα ελληνικά του είναι καλά αλλά με έντονη αμερικάνικη προφορά. Ταξιδεύει συνεχώς στην Αμερική, στο Λονδίνο και τον Πειραιά. Είναι εγγονός, από την πλευρά της μητέρας του, της Φωτεινής, του Γιάννη Μ. Καρρά και έχει στο DNA του τη ναυτοσύνη, όπως αυτή χτίστηκε από δύο μεγάλες δυναστείες. Βρίσκεται στη λίστα με τους πλουσιότερους ανθρώπους της Ελβετίας.

Η Ελβετία

Ο Πήτερ Λιβανός ζει με τη σύζυγό του Λάρα και τα τέσσερα παιδιά τους στην Ελβετία και συγκεκριμένα κοντά στη λίμνη της Γενεύης. Σύμφωνα με ελβετικές εφημερίδες, ο Ελληνας εφοπλιστής έχει κατασκευάσει το ακριβότερο σαλέ στον κόσμο ξοδεύοντας 65 εκατ. ευρώ. Διαθέτει μια εντυπωσιακή συλλογή ακριβών αυτοκινήτων, η οποία αποτελείται από 220 σπάνια «κομμάτια», τα οποία αγόρασε σε δημοπρασίες και ανακατασκευάστηκαν από ειδική ομάδων τεχνικών που έχει προσλάβει αποκλειστικά γι’ αυτό τον σκοπό. Το κόστος της συλλογής υπολογίζεται ότι αγγίζει το ένα τρίτο της περιουσίας που διαθέτει σε δεξαμενόπλοια. Πρόκειται για μοναδική συλλογή από Bentley, Αston Martin, Rolls-Royce και Ferrari τα οποία συμμετέχουν σε ράλι vintage αυτοκινήτων όπως αυτό του Μόντε Κάρλο. Μεγάλη αγάπη έχει και για την ιστιοπλοΐα. Του έχει απονεμηθεί τιμητικό Doctorate of Science από τη Massachusetts Maritime Academy. Μεταξύ των πολύτιμων αποκτημάτων του είναι και το 37μετρο αγωνιστικό ιστιοπλοϊκό «Mariquita» που έχει γράψει ιστορία στο America’s Cup και συνεχίζει να εντυπωσιάζει ακόμα και τους παλαιότερους στους αγώνες στους οποίους συμμετέχει.

Οι πρόγονοι

Ο παππούς του Πήτερ Λιβανού, Παναγιώτης Γ. Λιβανός, έφυγε από τα Καρδάμυλα της Χίου και αναζήτησε ως ναυτικός την τύχη του στις ΗΠΑ. Εκεί συνάντησε τη μετέπειτα Αμερικανοϊταλίδα σύζυγό του στη Νέα Ορλεάνη. Καρπός του παράφορου έρωτά τους ήταν ο Γιώργος Π. Λιβανός, πατέρας του Πήτερ. Πατέρας και γιος επέστρεψαν στα Καρδάμυλα.

O Γιώργος με αμερικανικό διαβατήριο είχε ταυτότητα ελληνική, αφού ο παππούς του τον είχε γράψει στο Μητρώο των Καρδαμύλων. Η Κατοχή τον βρήκε στη Χίο. Ο παππούς του Πήτερ, ενώ είχε καταφέρει να γλιτώσει από τη βύθιση του πλοίου όπου ήταν πλοίαρχος και τορπιλίστηκε από γερμανικά υποβρύχια και επέζησε από τον Εμφύλιο, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα στον Πειραιά.

Στο μεταξύ, πριν από τον Μεγάλο Πόλεμο ο Ιωάννης Π. Λιβανός, θείος του Γιώργου Λιβανού, αποκτούσε τα πρώτο του φορτηγό πλοίο, το «Παναγιώτης». Το 1950 ίδρυσε την εταιρεία Ceres Shipping Inc. με έδρα τη Νέα Υόρκη. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και ενώ τον όμιλο έχει αναλάβει ο Γιώργος Π. Λιβανός, η εταιρεία πάει κόντρα στο ρεύμα. Την εποχή που όλοι επένδυαν στον γιγαντισμό, η Ceres δημιουργεί έναν στόλο μικρών φορτηγών πλοίων, συνολικά 51, τα οποία ταξιδεύουν όπου και τα μεγάλα, αλλά και σε περιοχές με μικρό βύθισμα και ποτάμια. Στις αρχές του 1970 ιδρύεται η Ceres Hellenic Shipping Enterprises με έδρα τον Πειραιά η οποία ανοίγεται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ο στόλος της εταιρείας αριθμεί 69 πλοία, εκ των οποίων 26 είναι ιπτάμενα δελφίνια τα οποία μεταφέρουν επιβάτες στα νησιά του Αργοσαρωνικού και στις βόρειες Σποράδες. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του Γιώργου Π. Λιβανού, το 1997, αναλαμβάνει δράση ο γιος του Πήτερ Γ. Λιβανός.

*Όπως δημοσιεύθηκε στο Business Stories της 5ης Μαρτίου

Δείτε επίσης