Αυτοδιοίκηση

2/2/18 12:24

τελ. ενημ.: 2/2/18 16:07

Πέρα βρέχει και … στην Περιφέρεια βροντά

• Σε ένα ακόμα τεχνικό πρόγραμμα η Χίος (4,83 ΕΚ.) Φτωχός συγγενής έναντι Λέσβου (16,54 ΕΚ.) και Σάμου (8,46 ΕΚ.)

 Κάπου εδώ οι αιτιολογίες εκλείπουν. Το Τεχνικό Πρόγραμμα ενός αυτοδιοικητικού φορέα διαφέρει από τον προϋπολογισμό, τον οποίο πολύ ορθά ο αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Έργων, Θοδ. Βαλσαμίδης, είχε υπερασπιστεί, παρά την εντυπωσιακά ανισοβαρή κατανομή εις βάρος της Χίου, με την αιτιολογία ότι πρόκειται για μια λίστα … ευχολογίου, στην οποία απλώς καταγράφονται έργα, δίχως οικονομικές δεσμεύσεις.

Στο Τεχνικό Πρόγραμμα όμως οι αριθμοί αποτυπώνουν πλήρως την πραγματική εικόνα, την πραγματική διάθεση πόρων. Όσα θα κληθεί να βγάλει από το ταμείο της η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου προκειμένου να πληρώσει λογαριασμούς έργων που είτε έχουν εκτελεστεί και δεν έχουν ακόμα αποπληρωθεί, είτε εκτελούνται και έχουν δεσμευμένους προϋπολογισμούς, είτε τέλος προβλέπεται να εκτελεστούν εντός του 2.018.

 

ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ

ΠΡΟΎΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

ΠΛΗΡΩΜΕΣ

ΠΑΡΕΛ. ΕΤΩΝ

ΤΑΜΕΙΑΚΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ

ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ 2018 εκτός

ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ

ΠΙΣΤΩΣΗ

ΕΤΟΥΣ

Π.Ε. ΛΕΣΒΟΥ – ΛΗΜΝΟΥ

79.192.340

16.972.153

12.168.871

4.378.957

16.547.828

Π.Ε. ΧΙΟΥ

17.513.366

8.183.577

3.468.378

1.367.568

4.835.945

Π.Ε. ΣΑΜΟΥ - ΙΚΑΡΙΑΣ

47.691.385

26.465.477

5.071.566

3.394.375

8.465.942

 

 

 

 

 

 

ΣΥΝΟΛΟ

144.397.091

51.621.207

20.708.815

9.140.900

29.849.715

 

Η αμείλικτη γλώσσα

Με βάση τις καταγεγραμμένες πιστώσεις για το 2018 η Περιφέρεια Β. Αιγαίου θα βγάλει από το ταμείο της, επί συνόλου 29,8 εκ. ευρώ, 16,5 εκ. για την Π.Ε. Λέσβου – Λήμνου, 8,4 εκ. ευρώ για την Π.Ε. Σάμου – Ικαρίας και μόλις 4.8 εκ. ευρώ για την Π.Ε. Χίου!

Καμία αιτιολογία

Οι συγκριτικοί πίνακες μάλιστα καταρρίπτουν και το επιχείρημα της Χρ. Καλογήρου ότι η Σάμος είναι η αδικημένη, καθώς σε όλους ανεξαιρέτως τους δείκτες, ακόμα και για τις πληρωμές παρελθούσων χρήσεων, η Σάμος υπερβαίνει κατά πολύ τη Χίο, επομένως τα τελευταία χρόνια δαπανήθηκαν συνολικά περισσότεροι πόροι από όσοι στο νησί μας.

Η πληθυσμιακή ποσόστωση

Τα πάντα ξεκινούν από την σιωπηρή απόφαση καταστρατήγησης της άτυπης συμφωνίας κατανομής πόρων ανά νομό, όπως ίσχυσε στην πρώτη θητεία της αιρετής περιφερειακής αρχής στο Βόρειο Αιγαίο. Ως βασικό κριτήριο κατανομής πόρων λαμβάνονταν η πληθυσμιακή δυναμικότητα των τριών νομών κι έτσι επί συνόλου 172.000 κατοίκων, με βάση την απογραφή του 2011, στο νομό Λέσβου κατέληγε το 50% των διαθέσιμων περιφερειακών πόρων, στο νομό Χίου το 30% και στο νομό Σάμου το 20%.

Απώλεια 4,3 εκ. ευρώ

Με βάση την πρόταση που επρόκειτο να ψηφιστεί στο χθεσινό Περιφερειακό Συμβούλιο στο νομό Λέσβου θα κατέληγε το 55,4% των δεσμευμένων για το 2018 πόρων, στη Σάμο το 28,4% και στη Χίο το 16,2%!

Σε πραγματικούς αριθμούς, ενώ στη Χίο θα έπρεπε από το Τεχνικό Πρόγραμμα να καταλήξουν 9,13 εκ. ευρώ πόροι, θα εισρεύσουν μόλις 4,835 εκ. ευρώ, απώλεια 4,3 εκ. ευρώ μόνο για ένα έτος.

Μια ανάγνωση των αριθμητικών δεδομένων προηγούμενων ετών, όπως περιγράφεται στις πληρωμές των παρελθόντων ετών, δημιουργεί κατά τη διάρκεια της θητείας της σημερινής περιφερειακής αρχής απώλειες πόρων για το νομό μας οι οποίες υπερβαίνουν κατά πολύ τα 15 εκ. ευρώ.

Μάνα μας γέννησε κι εμάς…

Η κατάσταση θα μπορούσε να είχε εξισορροπηθεί, αν καταβάλλονταν υπερπροσπάθεια από την πλευρά της περιφερειάρχη να εξασφαλιστούν εθνικοί ή ευρωπαϊκοί πόροι για το νομό Χίου, οι οποίοι θα λειτουργούσαν ως αντίδοτο.

Αντιθέτως, με υπαρκτή αιτιολογία την ισχυρή σεισμική δόνηση που έπληξε το γειτονικό νομό, οι πολιτικές πιέσεις της Χρ. Καλογήρου εξαντλούνται στην υποβολή αιτημάτων στην κυβέρνηση αποκλειστικά για έργα που αλλάζουν όψη στη Λέσβο.

Μόλις πριν λίγες μέρες, εντάσσοντας την παράκαμψη του οικισμού Θανούς η Περιφέρεια χρηματοδότησε τη Λήμνο με 6 εκ. ευρώ, όταν το μεγαλύτερο οδοποιητικό έργο για το νομό Χίου εντός του 2018 αγγίζει μόλις το 1 εκ. ευρώ.

Παράλληλα χθες, με επιστολή της στον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, η Χρ. Καλογήρου αιτείται τη χρηματοδότηση κατασκευής του οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, χαρακτηρίζοντας το «έργο μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας για το νησί της Λέσβου και ιδιαίτερα για την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Λέσβου», ζητώντας τη χρηματοδότηση του  είτε από πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020, είτε από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Ούτε αυτό, το εκτός Τεχνικού Προγράμματος, ενδιαφέρον το έχουμε ως τώρα εντοπίσει από την Χρ. Καλογήρου. Από μεταβίβαση ευθυνών χορτάσαμε. Τώρα που μιλούν οι αριθμοί, θα δώσει κανείς πειστικές απαντήσεις;

 

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση