Αυτοδιοίκηση

23/6/17 12:30

τελ. ενημ.: 24/6/17 14:48

Αεροδρόμιο: Η Υ.Π.Α. εκπονεί ήδη προμελέτη για την επέκταση με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 2 μήνες

Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, Γιάννης Ξενάκης, καταθέτει στον «π» όλες τις σημαντικές αθέατες εξελίξεις για τη βασική ανολοκλήρωτη υποδομή του νησιού, το αεροδρόμιο.

-Ο τομέας Μεταφορών έχει την ευθύνη των μεγάλων έργων υποδομής στο νησί, τις οποίες κυνηγάμε χρόνια. Έχουμε προοπτική να προχωρήσουν κάποια από αυτά, δεδομένου ότι υπολειπόμαστε άλλων νησιών;

Γ.Ξ.: Από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μου εξέφρασα στην περιφερειάρχη κάποιες σκέψεις μου για τις θαλάσσιες μεταφορές και για το αεροδρόμιο Χίου. Τις είδε με θετικό μάτι, μου έδωσε το «πράσινο φως» και ήδη κινούμαι προς αυτή την κατεύθυνση.

- Πρακτικά τι σημαίνει «πράσινο φως»; Η Περιφέρεια εμπλέκεται στο έργο του αεροδρομίου στη μετατόπιση του παραλιακού δρόμου. Εκεί δεν έχουμε εξέλιξη. Τι προτίθεται να κάνει;

Γ.Ξ.: Για να προχωρήσει η Περιφέρεια πρέπει να έχει εντολή και κατευθύνσεις από την Υ.Π.Α., καθώς εκείνη είναι υπεύθυνη για όλες τις υποδομές στο αεροδρόμιο.  Επισκέφθηκα τον διοικητή της Υ.Π.Α. και άμεσα κινηθήκαμε.  Η Υ.Π.Α. έδωσε ήδη εντολή και εκπονείται προμελέτη. Είναι ήδη σε εξέλιξη σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρία και το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Υπολογίζουμε ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η μελέτη αυτή θα είναι έτοιμη.

- Τι θα αφορά;

Γ.Ξ.: Αφορά μόνο το τμήμα που έχει απαλλοτριωθεί και αποψιλωθεί, ώστε να προστεθεί ως χρηστικός διάδρομος στον ήδη υφιστάμενο. Πέραν αυτού η Υ.Π.Α,. μέσα από τη συγκεκριμένη προμελέτη, θα δώσει παράλληλα την κατεύθυνση ποια συνοδευτικά έργα πρέπει να γίνουν. Και αυτά είναι ο παράλληλος δρόμος που θα βγαίνει στη Φάρκαινα, έργο που προχωράήδη ο Δήμος Χίου και θα ολοκληρωθεί, και η μετατόπιση της παραλιακής οδού σε μήκος περίπου 300-350 μέτρων, που είναι ευθύνη της Περιφέρειας. Ως τελικό αποτέλεσμα θα έχουμε ο διάδρομος να είναι συμβατός με τις προδιαγραφές που θέτει η IATA, δηλαδή απόσταση μεγαλύτερη των 70 μέτρων του δρόμου από το διάδρομο. Υπάρχει ήδη - και σας διαβεβαιώ - μία μελέτη που θα μας βοηθήσει να προχωρήσουμε τάχιστα τη συγκεκριμένη μελέτη μετατόπισης της παραλιακής.

-  Η Περιφέρεια δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει τη μελέτη της μετατόπισης του παραλιακού; Ένας πρόχειρος υπολογισμός φέρνει τη δαπάνη γύρω στις 400.000 ευρώ. Διαθέτετε τους συγκεκριμένους πόρους; Από που θα βγουν;

Γ.Ξ.: Η μελέτη δεν θα απαιτήσει τόσο υψηλό ποσό. Ζήτησα από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας και συμφωνήσαμε ήδη το έργο της επισκευής της παραλιακής από τη Μπέλα Βίστα μέχρι και τη διασταύρωση με τον Καρφά, το οποίο είναι της τάξης των 120.000 ευρώ, να μην πραγματοποιηθεί, με το σκεπτικό γιατί να ξοδευτούν τώρα χρήματα αφού θα μετατοπιστεί ο δρόμος. Τα υπόλοιπα, αν απαιτηθούν, συμφωνήσαμε ότι θα διατεθούν από πόρους της Περιφέρειας.

-  Η κατασκευή του έργου στη συνέχεια;

Γ.Ξ.:  Αν περιμένουμε να το εντάξουμε στο ΕΣΠΑ θα μας πάρει πολύ χρόνο. Θα προσπαθήσουμε μέσα από εθνικούς πόρους. Δεν είναι τεράστιο το κόστος. Θα το παλέψουμε και μέσα από το τομεακό του Υπουργείου Υποδομών. Αν όχι, θα προχωρήσουμε με το ΕΣΠΑ. Αλλά νομίζω ότι η Χρ. Καλογήρου έχει αποδείξει ότι πόρους για καίριες παρεμβάσεις βρίσκει.

-  Για τις κτιριακές ανάγκες αναβάθμισης, όπως και του χώρου στάθμευσης δεν αναφέρετε κάτι. Είναι όμως πακέτο αυτά τα ζητήματα.

Γ.Ξ.: Από συζητήσεις με τον υφυπουργό, αρμόδιο για τις Μεταφορές, κ. Μαυραγάννη, διαπίστωσα ότι είναι άποψη της κυβέρνησης να μην προχωρήσει κάτι το οποίο αύριο μπορεί να το εκμεταλλευτεί ιδιώτης. Γιατί να επενδύσουμε 30εκ. ευρώ, εκτιμούν, αν στη συνέχεια ιδιωτικοποιηθεί. Το Υπουργείο είναι διατεθειμένο να αναλάβει το κόστος του έργου που αφορά την επέκταση του διαδρόμου, το οποίο υπολογίζει ότι θα φτάσει γύρω στα 5-7εκ. ευρώ. Για αυτά υπάρχει η αίσθηση ότι θα καλυφθούν.  Τα υπόλοιπα, κτιριακά και στάθμευση,σ’ αυτή τη φάση δεν διασφαλίζονται. Αν όμως τα πράγματα είναι ήδη καλύτερα, θα υπάρξει και ιδιωτικό ενδιαφέρον.

-  Από τις επαφές που κάνετε με το Υποδομών βλέπετε να υπάρχει ειλικρινής διάθεση να προχωρήσει το έργο ή είναι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα;

Γ.Ξ.: Υπάρχουν δηλώσεις του κ. Σπίρτζη στη Βουλή και στον κ. Μηταράκη ότι εμείς δεν βάζουμε χρήματα για κάτι που θα παραχωρηθεί. Προχθές το επανέλαβε εκ νέου.

Ο κ. Μαυραγάννης ωστόσο, διαβεβαιώνει ότι το αντιμετωπίζουν θετικά, επαναλαμβάνω μόνο στο σκέλος που αφορά την επέκταση του αεροδιαδρόμου. Μόνο γι’ αυτό το έργο. Αλλά εμάς αυτό κυρίως μας ενδιαφέρει. Τα άλλα έπονται.

ΕΥΛΟΓΟΣ ΧΡΟΝΟΣ 18 ΜΗΝΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ

-  Υπάρχει αγωνία, συσσωρευμένη τα τελευταία χρόνια για το πότε θα δούμε φως στην υπόθεση του αεροδρομίου. Με τα δεδομένα που έχετε σήμερα, πότε πιστεύετε ότι θα δούμε τμήματα του έργου να εκτελούνται;

Γ.Ξ.:  Με βάση όλες τις ενδείξεις (ΥΠΑ- Υπουργείο) θεωρώ ότι ένα διάστημα 18 μηνών είναι αρκετό για να ξεκινήσουν τα έργα. Εννοώ την ολοκλήρωση της οριστικής μελέτης, τη δημοπράτηση του έργου και τη χρηματοδότηση του. Προτείναμε μάλιστα στην ΥΠΑ να πληρώσουμε εμείς, ως Περιφέρεια, το κόστος της μετατόπισης και να παραχωρήσουμε στην ΥΠΑ τη δυνατότητα εκτέλεσης του έργου, ώστε να βγει σε ενιαία εργολαβία και να προχωρούν παράλληλα η επέκταση του αεροδιαδρόμου και η μετατόπιση του παραλιακού.

-  Θεωρείτε ότι στην ολοκλήρωσή του το έργο θα λύσει το χρόνιο πρόβλημα με την εκτέλεση πτήσεων από Ευρώπη προς Χίο;

Γ.Ξ.: Για να μιλάμε καθαρά μια απλή καταγγελία σήμερα προς την IATAθα έκλεινε το αεροδρόμιο της Χίου. Ας το καταλάβουμε. Δεν διαθέτει καμία προδιαγραφή και είναι ανασφαλές. Πρέπει να το αναδείξουμε αυτό. Από κει και πέρα, εφόσον αυτές οι διεθνείς προδιαγραφές τηρηθούν, μετατοπιστεί ο δρόμος, επεκταθεί ο διάδρομος, δεν θα υπάρχει καμία δικαιολογία από καμία εταιρία τσάρτερ να επικαλείται λόγους κόστους. Είναι δικό μας θέμα έκτοτε να αναδείξουμε το νησί, να κάνουμε καμπάνια σημαντική και να προχωρήσουμε για να ενδιαφερθούν και επενδυτές για τη διαχείριση του αεροδρομίου.

-  Υπάρχει η αίσθηση ότι η Υ.Π.Α. δεν έδινε όλα αυτά τα χρόνια βάρος στο αεροδρόμιο της Χίου γιατί δεν υπήρχαν τουριστικά συμφέροντα. Από τη στιγμή που τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρήθηκαν, έφυγαν από την Υ.Π.Α., αισθάνεστε ότι το αεροδρόμιό μας έγινε πλέον προτεραιότητά της;

Γ.Ξ.: Η πρώτη επιστολή μου στο Υπουργείο Μεταφορών έλεγε ακριβώς αυτό. Μην περιμένετε να βρεθεί κανένας επενδυτής στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα το αεροδρόμιο. Αν το αντιληφθείτε αυτό και καταλάβετε ότι έχουν ξοδευτεί μέχρι σήμερα 30εκατομμύρια ευρώ για τις απαλλοτριώσεις, το να ξοδέψετε ακόμη 5-10 εκ. ευρώ, σημαίνει ότι θα γίνει ένα προσιτό σημείο επένδυσης για όποιον ιδιώτη ενδιαφερθεί. Νομίζω ότι σε αυτό έχουν πειστεί. Θα ενδιαφερθεί κανείς να πάρει ένα αεροδρόμιο όταν δεν υπάρχει πτήση τσάρτερ; Με τί θα κερδίσει; Άρα λοιπόν δώστε τα χρήματα να τελειώσουμε και να προχωρήσει αύριο ο επενδυτής όπως θέλει.

Ο «ελεγκτής»

-  Υπάρχει η εκτίμηση ότι το έργο του αεροδρομίου κόλλησε επειδή κάποια πολιτικά πρόσωπα δεν το παρακολουθούσαν πιστά. Πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξει ένας φορέας, ή ένα πρόσωπο που να «μαρκάρει» διαρκώς την Υ.Π.Α. κυρίως για το κατά πόσο τηρεί τα χρονοδιαγράμματα που η ίδια ορίζει;

Γ.Ξ.: Στη διαπίστωση έχετε απόλυτο δίκιο. Γι’ αυτό και ζήτησα να αναλάβω το συγκεκριμένο ρόλο. Διατηρώ την άποψη ότι για να προχωρήσει κάτι πρέπει ένας άνθρωπος να έχει τη δυνατότητα να το τρέξει. Αν λοιπόν παλέψει και φέρει τα πράγματα σε στάδιο υλοποίησης, τότε όλοι οι φορείς του τόπου πρέπει να ασκήσουμε πίεση για να ξεκινήσει. Πρέπει να φτάσουμε στο σημείο εκκίνησης και νομίζω ότι είμαστε πάρα πολύ κοντά.

 

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση