Ζωή

13/3/18 10:42

τελ. ενημ.: 14/3/18 10:37

Η αγία...τετράς της σωστής πληροφόρησης των επισκεπτών μας

Θωμάς Καραμουσλής, Δέσποινα Μακρίδη, Κωνσταντία Παραπούρα, Άννα Αδαμαντίδου: οι 4 επίσημοι ξεναγοί του νησιού, αποφασισμένοι να διεκδικήσουν όσα δικαιούνται τα πτυχία τους.

Η διάκριση του αναγνωρισμένου από τον … πειρατή ξεναγό γίνεται με την επίδειξη της ταυτότητας. Διασφαλίζει ότι όσα μεταφέρονται στον επισκέπτη δεν βγαίνουν από το μυαλό του.
Η διάκριση του αναγνωρισμένου από τον … πειρατή ξεναγό γίνεται με την επίδειξη της ταυτότητας. Διασφαλίζει ότι όσα μεταφέρονται στον επισκέπτη δεν βγαίνουν από το μυαλό του.

Ραντεβού και με τους τέσσερις στον Καφέ του Κήπου. Η Κωνσταντία, η Δέσποινα, η Άννα και η παλαιότερη καραβάνα, ο Θωμάς. Όλοι τους με την επαγγελματική ευσυνειδησία της συνέπεια στο ραντεβού. Οι επίσημοι ξεναγοί της Χίου, οι διαπιστευμένοι από τον ΕΟΤ. Κρατήστε το αυτό, είναι σημαντικό, όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια.

Η αρχή

Εθισμένη στον μονομερή έστω τουρισμό από την Τουρκία η Χίος τα τελευταία χρόνια. Ένα αλισβερίσι που ξεκίνησε όταν οι ευρωπαίοι τουρίστες εγκατέλειπαν σταδιακά το νησί σαν προορισμό, με τους Χιώτες να επισκέπτονται τακτικά τα παράλια διαφημίζοντας το «sakiz adasi» και τους Τούρκους να ανταποδίδουν ακόμη πιο τακτικά τις επισκέψεις . Έτσι ξεκίνησαν όλα…

Άνθρωποι που ουδεμία σχέση είχαν με την ξενάγηση έγιναν ξαφνικά ειδήμονες σε αυτήν, συγκρατώντας απλά μερικές φράσεις και λέξεις από τη γλώσσα των γειτόνων. Με διάθεση να μάθουν ψήγματα της χιώτικης ιστορίας, εισχώρησαν στον τομέα των ξεναγήσεων κάνοντας, αρχικά, κάποιες «αρπαχτές» και εν συνεχεία εδραιώθηκαν ως «ξεναγοί», με αποκορύφωμα τις καλοκαιρινές σεζόν.

«Τα μνημεία μας προσφέρουν πολλά περισσότερα από ότι μπορεί να δει ένα μάτι. Για να γίνουν πλήρως αντιληπτά από έναν επισκέπτη, χρειάζεται μία επικοινωνιακή γέφυρα. Μια επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη, που θα βοηθήσει τον τουρίστα να καταλάβει τι ακριβώς είναι αυτό που βλέπει. Εδώ έρχεται ο επίσημος ξεναγός, ο κατεξοχήν άνθρωπος με γνώση, εμπειρία και επιστημονική άποψη για να κάνει το νησί μας ελκυστικό. Επομένως χρειάζεται ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη τοποθεσία», τονίζει η Άννα Αδαμαντίδου.

Ο νόμος

Σύμφωνα με το νόμο σε κάθε ξενάγηση – tour που πραγματοποιείται σε έναν τόπο, οφείλει να υπάρχει ένας διαπιστευμένος ξεναγός και έπειτα, αν η γλώσσα που μιλάει δεν ανταποκρίνεται στα άτομα που ξεναγεί, πρέπει να υπάρχει αντίστιχος μεταφραστής- βοηθός ξεναγού, ο οποίος θα μεταφράζει όσα λέει ο επίσημος ξεναγός από την αγγλική στη γλώσσα του group. «Καθημερινά υπάρχουν γραφεία που βγάζουν 3- 4 λεωφορεία για ξενάγηση. Ο νόμος έχει δοθεί στα ταξιδιωτικά γραφεία, αλλά δυστυχώς δεν τον τηρούν. Για αυτό και εμείς αναγκαζόμαστε να προβούμε σε δραστικές ενέργειες προάσπισης των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων, όπως αναφορές στο Λιμεναρχείο, την Αστυνομία και τον ΕΟΤ», εξηγεί η Δέσποινα Μακρίδη κα συμπληρώνει η Κωνσταντία Παραπούρα ότι όλο αυτό ξεφεύγει από τα τουρκόφωνα γκρουπ και εξαπλώνεται σε ομάδες επισκεπτών που μιλούν αγγλικά, για παράδειγμα. «Ας υποθέσουμε ότι το πρόβλημα είναι η γλώσσα και γι’ αυτό δεν μας καλούν σε tour που έχουν Τούρκους επισκέπτες. Αλλά γιατί συνεχίζεται η ίδια τακτική και με τους Αμερικάνους ή τους Ισπανούς για παράδειγμα», διερωτάται.

Με τους ξεναγούς – πειρατές, χωρίς επίσημη αναγνώριση και διαπίστευση των επιστημονικών τους γνώσεων, η μεγάλη μάχη των 4 ξεναγών του νησιού μας.

Ο φταίχτης …

Το γεγονός ότι οι επίσημοι ξεναγοί του νησιού μας είναι μόλις τέσσερις, πολλές φορές αποτελεί πρόβλημα, καθώς οι ανάγκες και ο αριθμός τουριστών επιτάσσει περισσότερους. Εδώ είναι το σημείο που οι πράκτορες χειρίζονται λάθος το πρόβλημα, προτιμώντας την εύκολη διέξοδο. Αντί να φέρουν επίσημους ξεναγούς από γειτονικά μέρη ή την Αθήνα, προκειμένου να πραγματοποιήσουν σωστά τη δουλειά τους, επιλέγουν να χρησιμοποιούν ανθρώπους που δεν σχετίζονται επαγγελματικά με τον τουρισμό και την ξενάγηση, ενεργοποιώντας έτσι την «μαύρη εργασία». Όταν πονάει το δόντι μας απευθυνόμαστε στον οδοντίατρο. Όταν εκείνος δεν έχει χρόνο για ραντεβού, είτε περιμένουμε, είτε πάμε σε άλλον οδοντίατρο και όχι σε χασάπη…

Τα best of

Νέα Μονή, Μεσαιωνικά Χωριά, Κάστρο και φυσικά η μαστίχα με το νεόδμητο Μουσείο της είναι τα αξιοθέατα της Χίου με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. «Ολόκληρο το νησί μας είναι ένα Μουσείο», επισημαίνει ο Θωμάς Καραμουσλής. Ωστόσο όπως προαναφέρθηκε, για να μπορέσουν να αναδειχτούν καλύτερα όλα αυτά χρειάζονται οι κατάλληλοι και αρμόδιοι άνθρωποι.

Η «μονοκαλλιέργεια»

Την τελευταία τριετία η κατ’ εξοχήν τουριστική προσέγγιση της Χίου είναι από τους Τούρκους. Η Χίος έχει τον λεγόμενο τουρισμό της «μονοκαλλιέργειας», αναφέρει χιουμοριστικά η Κωνσταντία. Οι Τούρκοι ξεκινούν τώρα ουσιαστικά να ταξιδεύουν. Δοκιμάζουν γεύσεις, θέλουν να γνωρίσουν τοπία, γενικότερα τους αρέσει η άγρια ομορφιά που προσφέρει η Χίος. Έχουν μια αγάπη προς το νησί μας και δεν το κρύβουν. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι προσελκύουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών από απέναντι, συγκριτικά με τη Λέσβο και τη Σάμο.

«Πολλές φορές νιώθουμε ότι ξεναγούμε Έλληνες. Λαμβάνουν ιστορικές πληροφορίες και συχνά ενδιαφέροντα για την πολιτική κατάσταση. Καλό φαγητό και διασκέδαση είναι τα απαραίτητα συστατικά για να απογειώσουν τις διακοπές τους», συμφωνούν και οι 4 ομόφωνα.

Οι κακές συνεργασίες

Για να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν χρειάζεται πρωτίστως μια καλή συνεννόηση όλων των επαγγελματιών που σχετίζονται με τον τομέα. Όπως εξηγούν στον «π» οι ξεναγοί, υπάρχουν εξαίρετοι επαγγελματίες, που καταλαβαίνουν και αναγνωρίζουν τη σημασία της συνεργασίας, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που δεν ενδιαφέρονται για τίποτα περισσότερο, πέραν του… εαυτού τους. Αρνούνται να συνεργαστούν, χωρίς όμως να αντιλαμβάνονται ότι το μεγαλύτερο κακό το κάνουν στην ίδια τους την επιχείρηση.

Ο τουρισμός χτίζεται βήμα – βήμα. Εμείς εδώ, αφήσαμε δυστυχώς πολλά κενά, που οφείλουν να αναπληρωθούν.

Η αλλαγή

Πιστεύουν σε μια καλύτερη Χίο, αλλά υπό βασικές προϋποθέσεις. Αρχικά θα πρέπει να συμπληρωθεί το μεγάλο κενό, που έχει μείνει από τα προηγούμενα χρόνια. «Ο τουρισμός είναι κάτι που χτίζεται τούβλο – τούβλο, για να φτάσεις μια μέρα να ισχυριστείς πως εξάγεις ένα καλό τουριστικό προϊόν. Εμείς εδώ, αφήσαμε δυστυχώς πολλά κενά, που οφείλουν να αναπληρωθούν», υποστηρίζει ο Θ. Καραμουσλής.

Βολεύει τα τελευταία χρόνια η απόδοση των χαμηλών επιδόσεων σε χρόνια προβλήματα, όπως το αεροδρόμιο ή το προσφυγικό, δίχως να σημαίνει ότι δεν είναι υπαρκτά και ουσιώδη. Όμως γειτονικοί προορισμοί ή και μικρότερα νησιά με ανάλογα ή και μεγαλύτερα προβλήματα τα αφήνουν πίσω και με συνέργειες και κοινή στρατηγική ανακάμπτουν, απολαμβάνουν από το … γλυκό μέλι του τουρισμού.

Με παράλληλη αλλαγή νοοτροπίας. Για παράδειγμα οι σχολές ξεναγών επαναλειτούργησαν. Όποιος είναι σίγουρος ότι τον εκφράζει σαν επάγγελμα δεν έχει παρά να τηρήσει το γράμμα του νόμου και να ξεναγεί νόμιμα. Να μια αλλαγή νοοτροπίας, μάνι- μάνι, που λέμε και στο νησί.