19/05/2017 - 12:25
Τελ. ενημέρωση: 20/05/2017 - 12:22
Αρθρογράφος: PolitisChios

Μύησαν τους μαθητές στον κύκλο ζωής με αρχαιολογικά ευρήματα και μύθους

ΝΑ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ προσπάθησε και κατόρθωσε, έως ενός σημείου, η Αρχαιολογία

Τη δική τους συμβολή στην προσπάθεια να κάνουμε ένα μικρό βήμα συμφιλίωσης με την ιδέα του θανάτου, έδωσαν χτες τα μουσεία της Χίου, που βοηθούν με τα εκθέματα τους μαθητές της γυμνασιακής εκπαίδευσης   να κατανοήσουν αυτά που συνέβησαν στο παρελθόν και όσα θα ακολουθήσουν μετά από εμάς στον αέναο κύκλο της ζωής.

Τo Αρχαιολογικό Μουσείο Χίου ξενάγησε τους μαθητές του 1ου, 2ου και 3ου  Γυμνασίου στον κόσμο της αιωνιότητας, στα πλαίσια  του ευρύτερου θέματος της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων με τίτλο «Τα μουσεία μιλούν γι’ αυτά που δεν λέγονται».

«Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου επέλεξε να  μιλήσουμε  για το θάνατο, γιατί είναι μια κατάσταση όπου η θλίψη,  ο φόβος, η αμηχανία μας κάνουν να μη μιλάμε γι’ αυτόν ή να αναφερόμαστε σ’ αυτόν με υπεκφυγές», δηλώνει η προϊστάμενη του Αρχαιολογικού Μουσείου Χίου, Δέσπ. Τσαρδάκα.

Αρχικά, προσέγγισαν τα παιδιά δημιουργώντας μια κατάσταση σχετικής ευφορίας με ανέκδοτα σχετικά με το θάνατο.

«Έτσι έσπασε ο πάγος και δημιουργήθηκε η κατάλληλη ατμόσφαιρα, που επέτρεψε να ακολουθήσει μια καρποφόρα παρουσίαση, η οποία κατέληξε σε αποδοτικές συζητήσεις. Τα παιδιά αποφορτίστηκαν, προσέγγισαν το θέμα σαν κάτι πολύ φυσικό, που συμβαίνει συνεχώς γύρω μας, ακόμη και αν δεν το βλέπουμε, μίλησαν, εκφράστηκαν, ανέφεραν ακόμη και προσωπικά βιώματα, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι να νοιώσουμε ότι η προσπάθεια  πέτυχε», τονίζει.

Οι προσεγγίσεις

Στην πρώτη φάση των επισκέψεων  η Δ. Τσαρδάκα  προσπάθησε να δώσει απαντήσεις στο αιώνιο ερώτημα αν υπάρχει μετά θάνατον ζωή. Μιλώντας τους για τον Άδη, τα Ηλύσια πεδία, τους Νήσους των Μακάρων (ευτυχισμένων), αναφέροντας τους μύθους του Άδη και της Περσεφόνης του Πορθμέα Χάρου (βαρκάρη), του Ψυχοπομπού Ερμή, των δίδυμων αδελφών Ύπνου και Θανάτου, τα Ελευσίνια Μυστήρια και τη νεκρομαντεία κατά την αρχαιότητα, τους έβαλε στον προθάλαμο του κυρίως θέματος.

Στο δεύτερο μέρος η αρχαιολόγος Μαρία Φινφίνη  τους παρουσίασε τις ταφικές πρακτικές και τους τρόπους με τους οποίους τιμούσαν οι ζωντανοί τους νεκρούς. Η δράση ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση ταφικών κτερισμάτων, επιτύμβιων στηλών και νεκροδείπνων, δηλαδή στηλών όπου οι ζωντανοί εμφανίζονται σε τραπέζια μαζί με νεκρούς.

Οι μαθητές  φάνηκαν δεκτικοί και φεύγοντας συζητούσαν για το θέμα με μια σχετική εξοικείωση, η οποία προφανώς προήλθε από τη σωστή σταδιακή διαδικασία προσαρμογής που εφάρμοσαν οι υπεύθυνοι του μουσείου.