11/09/2017 - 15:36
Τελ. ενημέρωση: 13/09/2017 - 13:43
Αρθρογράφος: Δημήτρης Μυωτέρης

Ένα παιχνίδι καταπολεμά την μαθηματικοφοβία

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ η διαδραστική έκθεση «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» στο Ομήρειο.

Η λέξη «παιδί» είναι άρρηκτα συνδεδεμένη βιολογικά  με το ρήμα παίζω. Το παιδί είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το παιχνίδι. Αυτή ακριβώς η φύση του παιδιού αξιοποιείται στη Διαδραστική Έκθεση «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» που φιλοξενείται στο Μουσείο Ηρακλειδών, μεταφέρθηκε και  εγκαινιάστηκε στις 7 Σεπτεμβρίου στο Ομήρειο, με την παρουσία   του Άρη Μαυρομμάτη και του  Απόστολου Παπανικολάου, οι οποίοι την σχεδίασαν και την επιμελούνται.

«Το παιδί στην έκθεση, μέσα από το παιχνίδι ανακαλύπτει τους νόμους που διέπουν τη φύση και τη λογική, τα όρια της επιστημονικής αλήθειας και του φιλοσοφικού μύθου, αλλά  και  τη δημιουργικότητά του», πληροφόρησε το ακροατήριο ο Άρης Μαυρομμάτης. 

 

«Kαλείται να παίξει με τα εκθέματα του μουσείου, να τα ερευνήσει, να ανακαλύψει και να προβληματιστεί», πρόσθεσε ο Απόστολος Παπανικολάου.

 

Τρόπος σκέψης


Η ιδέα ξεκίνησε από την αγάπη τους για τα μαθηματικά, τα οποία δεν βλέπουν ως  απλό μέσον για την επίλυση κάποιων εξειδικευμένων προβλημάτων, αλλά από την οπτική αντίληψη  που τα κάνει να αποτελούν τρόπο σκέψης.

 

«Κύριος στόχος του προγράμματος είναι να αλλάξουμε την κακή αντίληψη που έχουν αρκετοί άνθρωποι, μικροί ή μεγάλοι, για τα μαθηματικά. Αυτή η αντίληψη δεν αφορά τα παιδιά που έχουν ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά. Αφορά όλους εκείνους που όπως προαναφέραμε, δεν κατάφεραν να αναπτύξουν μια καλή σχέση με τα μαθηματικά και τις επιστήμες γενικότερα.

Στοχεύουμε κυρίως να αναδείξουμε την αξία των μαθηματικών ως τρόπο σκέψης. Υπάρχουν παιδιά τα οποία στα πλαίσια της ισχύουσας σχολικής πραγματικότητας   δεν καταλαβαίνουν και δεν αγαπούν τα μαθηματικά, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται κακοί μαθητές και να βιώνουν τη σχολική περιθωριοποίηση».

 

Μαθησιακή δραστηριότητα

 

Μέσα από το πρόγραμμα «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» διαπίστωσαν, μετά από πολυετή έρευνα, ότι τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά αναπτύσσουν έντονη μαθησιακή δραστηριότητα.

«Το μεγάλο αυτό έργο του ανθρώπινου πνεύματος, λόγω εσφαλμένων διδακτικών μεθόδων, δημιούργησε στα παιδιά φόβο και αποστροφή, που στη βιβλιογραφία αναφέρεται ως μαθηματικοφοβία», επισημαίνει ο Άρης Μαυρομάτης.

Η πρόκληση ήταν πως θα σχεδιάσουν ένα πρόγραμμα προσέγγισης των μαθηματικών εννοιών που να είναι δημιουργικό, να μην φοβίζει  και ταυτόχρονα να είναι  αποτελεσματικό. Έτσι ξεκίνησε  η ιδέα της έρευνας.

 

Ψυχαγωγία και επιστήμη

 

 «Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του προγράμματος είναι πως καταφέρνει να συνδυάσει την ψυχαγωγία και το παιχνίδι με τη μάθηση και την παροχή της επιστημονικής πληροφορίας. Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας, η έκθεση δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά και στους ενήλικους να έρθουν σε επαφή με την επιστήμη, την τέχνη και τα μαθηματικά, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι με διαδραστικά τραπέζια – εκθέματα», πρόσθεσε ο Απόστολος Παπανικολάου.

Η πρώτη μέρα ολοκληρώθηκε με πρακτική εφαρμογή των «εργαλείων» της γνώσης, στα παιδιά που έδωσαν το παρόν στα εγκαίνια.