Άποψη

11/9/18 12:53

τελ. ενημ.: 11/9/18 12:55

Το άνοιγμα των σχολείων και η προσαρμογή των παιδιών

Σε λίγες μέρες θα ακουστεί και πάλι το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς και πολλά παιδιά θα κάνουν μια νέα αρχή είτε ξεκινώντας το νηπιαγωγείο, το δημοτικό ,το γυμνάσιο ή το λύκειο , είτε αλλάζοντας τάξη πηγαίνοντας στην επόμενη «μεγαλύτερη» από την περσινή. Τα μεγαλύτερα παιδιά μάλλον έχουν συνηθίσει τις αλλαγές τάξεων και τις νέες απαιτήσεις  που μπορεί να ακολουθούν, αλλά για τα μικρότερα παιδιά του δημοτικού κάθε αλλαγή τάξης είναι μια νέα πρόκληση. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να τους βοηθήσουν ώστε να δουν την νέα τους τάξη με ενθουσιασμό και όχι με φόβο ή άρνηση.

Οι μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων

Η περίοδος λίγο πριν το άνοιγμα των σχολείων προσφέρεται για να προετοιμάσουμε κατάλληλα το παιδί για τις αλλαγές που θα ακολουθήσουν. Συζητάμε μαζί του για το άνοιγμα των σχολείων και λύνουμε τυχόν απορίες για την νέα του τάξη με ευχάριστο τρόπο και θετικότητα χωρίς να του φανερώσουμε άγχος για τις αλλαγές ή την μελλοντική του απόδοση. Ας μην ξεχνάμε ότι μεταδίδουμε στα παιδιά τα δικά μας συναισθήματα μέσα από τα λεγόμενα μας αλλά και το ύφος μας.  Μιλάμε με ενθουσιασμό για την νέα του τάξη και χρησιμοποιούμε «θετικές» εκφράσεις αποφεύγοντας το σύνηθες λάθος που κάνουν δυστυχώς πολλοί ενήλικες βομβαρδίζοντας τα παιδιά με προτάσεις όπως «η τάδε τάξη είναι δύσκολή», «του χρόνου θα έχετε το δείνα μάθημα που θέλει διάβασμα» και άλλες παρόμοιες που μόνο ανησυχία και πίεση μπορεί να μεταδώσουν στο παιδί. Επίσης καλό θα ήταν να μην συζητάμε συνεχώς με το παιδί για την νέα του σχολική χρονιά αφού έτσι μεγαλοποιούμε το γεγονός στα μάτια του. Στα μελλοντικά «πρωτάκια» ίσως βοηθήσει και μια επίσκεψη στο νέο τους σχολείο πριν το άνοιγμα ώστε να γνωρίσουν από κοντά τον χώρο και να είναι ακόμα πιο εξοικειωμένα με το περιβάλλον.

Τέλος, οι επαναλήψεις στην περσινή ύλη λίγες μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων, ειδικά στις ηλικίες του δημοτικού, είναι κατά πάσα πιθανότητα αναποτελεσματικές και ανούσιες αφού μόνο πίεση και άρνηση μπορεί να προκαλέσουν. Δεν είναι εφικτό να καλύψουμε τα τυχόν κενά στην ύλη σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα και είναι προτιμότερο να αφήσουμε τις επαναλήψεις για τους εκπαιδευτικούς αφού ούτως ή άλλως με επαναλήψεις είθισται να ξεκινάει η χρονιά .Μπορούμε αντ΄αυτού να ωθήσουμε το παιδί να μπει σε ένα πρόγραμμα καθημερινής ρουτίνας  παρόμοιο με αυτό που θα έχει όταν ξεκινήσει το σχολείο. Για παράδειγμα, προσπαθούμε σταδιακά να μειώσουμε το χρόνο τηλεόρασης  ή υπολογιστή και να καθορίσουμε τις ώρες ύπνου και φαγητού όπως περίπου το «χειμερινό» μας πρόγραμμα ώστε να μην είναι απότομη η αλλαγή στην καθημερινότητα του παιδιού.

Οι πρώτες μέρες μετά το ξεκίνημα της νέας χρονιάς

Μετά το άνοιγμα των σχολείων και για τις πρώτες μέρες που θα ακολουθήσουν προσπαθούμε να μην είμαστε αυστηροί με τα παιδιά αφού και εκείνα όπως και εμείς χρειάζονται χρόνο για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα ειδικά μετά από την περίοδο του καλοκαιριού που κυριαρχεί το παιχνίδι και η ανεμελιά. Ανακτούμε μαζί με εκείνα τη ρουτίνα(ώρες ύπνου, φαγητού, μελέτης) και τις συνήθειες που χρειάζονται για να αντεπεξέλθουν στο πρόγραμμα του σχολείου και των δραστηριοτήτων χωρίς φυσικά να στερούμε τον απαραίτητο ελεύθερο χρόνο.

Συζητάμε με το παιδί για τις πρώτες του μέρες στο σχολείο δίνοντας έμφαση σε νέες γνωριμίες που μπορεί να έκανε ή πράγματα που του άρεσαν παρά στα  νέα μαθήματα και την απόδοσή του. Αν το παιδί εκφράσει ανησυχίες  ή και δυσκολίες στο να προσαρμοστεί στην νέα του καθημερινότητα και στα νέα αντικείμενα, καλό είναι να το κοινοποιήσουμε στην/στον εκπαιδευτικό του και σε συνεργασία μαζί του να βοηθήσουμε το παιδί να βρει λύσεις σε αυτά που το προβληματίζουν με συζήτηση και μεγαλύτερη πίστωση χρόνου. Φυσικά αν διαπιστώσουμε ότι το πρόβλημα παραμένει, καλό είναι να συμβουλευτούμε κάποιον ειδικό ώστε να βοηθήσουμε σωστά το παιδί για την ομαλή προσαρμογή του.

Η επιστροφή στα θρανία πλησιάζει · ας την υποδεχτούμε βρισκόμενοι δίπλα στο παιδί και τις ανάγκες του με κατανόηση και συζήτηση αλλά και τη σωστή δόση πειθαρχίας και οργάνωσης που απαιτεί η καθημερινότητα του.

 

Καλή σχολική χρονιά σε όλους!

Πασσάδης Στέφανος

Υπεύθυνος Κέντρου Μελέτης Δημοτικού

Εκπαιδευτικού Οργανισμού ΣΚΥΤΑΛΗ