17.10.2017 12:33

Παραβιάσεις εθνικού εναέριου χώρου

Αποτελεί μια καθημερινή πραγματικότητα στον ουρανό του Αιγαίου και στα ελληνικά νησιά της ανατολικής γραμμής των συνόρων μας. Από το 1975 Τουρκικά μαχητικά παραβιάζουν τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο οπλισμένα ή μη. Τα τελευταία όμως χρόνια η κατάσταση αυτή έχει ενταθεί και έχουν διαφοροποιηθεί και τα χαρακτηριστικά της, αφού πλέον ωμά η Τουρκία αμφισβητεί την καθορισθείσα από το 1931 κατάσταση.

Η κυριαρχία της Ελλάδας στον αέρα ασκείται εντός δέκα (10) ναυτικών μιλίων από τις ακτές της (διάταγμα της 6ης Σεπτεμβρίου 1931, σε συνδυασμό με τους νόμους 5017/1931, 230/1936 και 1815/1988). Η χώρα μας, ως κυρίαρχο κράτος, επέλεξε να ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα στον αέρα μέχρι το όριο των 10 ν.μ. όσον αφορά τα ζητήματα αεροπορίας και αστυνόμευσης, ενώ στη θάλασσα επέλεξε να ασκεί κυριαρχία μέχρι τα 6 ν.μ (Ν.230/1936 και Ν.Δ 187/1973).

Η Τουρκία παραβιάζει (πτήση αεροσκάφους άλλου κράτους άνευ αδείας) συνεχώς τον ελληνικό εθνικό χώρο με πτήσεις στρατιωτικών αεροσκαφών, συχνά οπλισμένων, τα οποία πραγματοποιούν πτήσεις:

α)στο εύρος του εναέριου χώρου που περιλαμβάνεται μεταξύ των 6 και 10 ν.μ., β)σε χαμηλό ύψος και γ) άνωθεν κατοικημένων περιοχών.

Ο ισχυρισμός της Τουρκίας περί αντιθέσεως του εύρους του ελληνικού εναέριου χώρου προς το διεθνές δίκαιο είναι καθ΄όλα αβάσιμος, δεδομένου ότι ο «δικαιούμενος το μείζον δικαούται και το έλασσον» η άσκηση κυριαρχίας στον εναέριο χώρο μέχρι τα 10 ν.μ. καθίσταται απολύτως νόμιμη, αφού δεν υπερβαίνει τα 12 ν.μ. που ορίζει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS’ 82), όπως κυρώθηκε από την Ελλάδα με το Ν.2321/1995.

Η Ελλάδα είχε προβεί στη γνωστοποίηση της προαναφερθείσας νομοθεσίας από το 1931 και η Τουρκία για πολλές δεκαετίες αποδεχόταν το εύρος των 10 ν.μ. χωρίς ουδεμία διαμαρτυρία ή αμφισβήτηση, γεγονός που θεμελιώνει, κατά το διεθνές δίκαιο, σιωπηρή αποδοχή. Επιπρόσθετα στα πλαίσια της Σύμβασης των Παρισίων 1919, γνωστοποίησε προς την CINA (Commission Internationaledela Navigation Aerinne) χάρτες με εξωτερικό όριο τα 10ν.μ.. Μετά τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης του Σικάγο το 1944, οι πρώτοι αεροναυτικοί χάρτες του ICAO, που δημοσιεύτηκαν το 1949, είχαν ως βάση τους χάρτες της CINA. Στη δεύτερη δημοσίευση τους το 1955, νέοι αεροναυτικοί χάρτες συμπεριελήφθησαν στους οποίους η Ελλάδα δημοσίευσε με σαφή περιγραφή των εξωτερικών ορίων του εθνικού εναέριου χώρου στα 10 ν.μ.. Εδώ πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι αντίστοιχοι Τουρκικοί αεροναυτικοί χάρτες συμπεριλαμβάνουν επίσης τα εξωτερικά όρια του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου στα 10 ν.μ.. Το ίδιο συνέβη και κατά τις περιοχικές Συνδιασκέψεις των Παρισίων (1952) και της Γενεύης (1958) για την Πολιτική Αεροπορία, όπου καθορίστηκαν τα όρια του FIR Aθηνών. Στις συνδιασκέψεις αυτές συμμετείχε και η Τουρκία χωρίς ποτέ να υποβάλει ένσταση για το εύρος των 10 ν.μ..

Η συμπεριφορά αυτή, πέραν της κατάφωρης παραβίασης της ελληνικής κυριαρχίας και του ενδεχόμενου πρόκλησης θερμού επεισοδίου ή ακόμα και ατυχήματος, αφού τα ελληνικά μαχητικά θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αναγνωρίζουν και να αναχαιτίζουν τους εισβολείς, δημιουργεί κινδύνους και για τις πολιτικές πτήσεις.

Η Τουρκία διατείνεται τα τελευταία χρόνια ότι η Σύμβαση του Σικάγου του 1944 και οι συστασεις του ICAO δεν εφαρμόζονται έναντι κρατικών αεροσκαφών, παραβλέποντας την υποχρέωση των κρατών να εξασφαλίζουν ότι τα αεροσκάφη τους σέβονται τις βασικές αρχές και τους κανόνες που είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.

Είναι ξεκάθαρο ότι η επιχειρηματολογία της Τουρκίας εντάσσεται στη γενικότερη γεωπολιτική της τακτική για ριζική μεταβολή της κατάστασης στο Αιγαίο (status quo)  αμφισβητώντας ευθέως τις διεθνείς συνθήκες που ρυθμίζουν τα θέματα αυτά και τις υποχρεώσεις που απορρέουν. Γεγονός αποτελεί ότι σήμερα είναι μια χώρα, που, παρά τα τεράστια πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει, διεξάγει πολεμικές επιχειρήσεις στα νοτιο-ανατολικά σύνορα της, ενώ δεν «ξεχνάει» σε καθημερινή βάση να παρουσιάζει τις διεκδικήσεις της στα νησιά και στον εναέριο χώρο, προβάλλοντας την στρατιωτική ισχύ που μεθοδικά τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει.

Στον αντίποδα οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ασφυκτιούν από την εφαρμογή των μέτρων των μνημονίων, με αποτέλεσμα τα αναγκαία για την ελευθερία μας και την ανεξαρτησία μας προγράμματα να μένουν πίσω. Πρόσφατα ο Πρωθυπουργός κ.Τσίπρας, μετά την πτήση του με μαχητικό, ανακάλυψε την ψυχή και το σθένος των ανθρώπων των Ενόπλων μας Δυνάμεων, πρέπει όμως να γνωρίζει ότι αυτοί που καθημερινά δίνουν τη μάχη της υπεράσπισης της πατρίδας πρέπει να ζουν αξιοπρεπώς και όχι να είναι οι πρώτοι που θα δέχονται τις συνέπειες από την εφαρμογή άθλιων πολιτικών. Δεν είναι δυνατόν σήμερα ένας πιλότος της Π.Α., που καθημερινά καταπονεί το σώμα του, δεχόμενος τα G να μην μπορεί να ζήσει και οι Βουλευτές ψηφίζοντας μνημόνια να λαμβάνουν 6.500 ευρώ, ή αυτοδιοικητικοί να ονειρεύονται νέους δήμους άρα και περισσότερες κρατικές δαπάνες, ζώντας σε νιρβάνα, αποκομμένοι από την κοινωνία.

Όλοι ελπίζουμε το ταξίδι του κ. Πρωθυπουργού στις Η.Π.Α να έχει θετικά αποτελέσματα και για τους εξοπλισμούς των Ενόπλων Δυνάμεων που είναι αναγκαίοι όσο ποτέ άλλοτε.

Ειδήσεις σήμερα. Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Τα νέα της Χίου κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας. Γίνετε συνδρομητής της εφημερίδας «πολίτης» συμπληρώνοντας την ηλεκτρονική φόρμα εδώ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ