Άποψη

10/7/18 15:15

τελ. ενημ.: 10/7/18 15:17

Εναλλακτική πρόταση για λιμάνι στην περιοχή Καστέλο

Έχοντας πάντα στο μυαλό μου την προτεινόμενη λύση του «MASTERPLAN» το οποίο παρουσιάστηκε στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο την 17η Ιανουαρίου 2017, επιθυμώ πάλι να καταγράψω τις σκέψεις μου, μιας και η πρόσφατη πρόταση κατασκευής ντόκων έξω απο το υπάρχον λιμάνι (masterplan), έχει σοβαρά μειονεκτήματα που το καθιστούν μη λειτουργικό αρκετές μέρες το χρόνο, υπάρχουν δυσκολίες με τον κώνο προσγείωσης και απογείωσης των αεροπλάνων και η λύση του συγκοινωνιακού προβλήματος γύρω απο το  λιμάνι είναι μερική.

Κάνοντας λοιπόν, μια αναδρομή στη δική μου παρουσίαση, μέσω του ChiosMarineClubτου οποίου υπήρξα πρόεδρός του, με κεντρικό θέμα το λιμάνι των Μεστών στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο την 29η Οκτωβρίου 2015 υποστήριξα την ενεργοποίηση του λιμανιού, διότι με αυτό τον τρόπο, η Χίος έρχεται πολύ κοντά στην Αττική, 100 ναυτικά μίλια, αντί 150 Πειραιάς Λιμάνι Χίου, μειώνοντας έτσι το κόστος του εισιτηρίου και το χρόνο μετάβασης.

Στην παρουσίασή μου τότε,ανέφερα την εναλλακτική πρόταση για λιμάνι στη μαρίνα στο Καστέλο,η οποία ομως πέρασε αρκετά γρήγορα απο το ακροατήριο αφου το κυρίως θέμα ήταν το λιμάνι των Μεστών.

Σήμερα λοιπόν και μετά απο παρότρυνση φίλων και συναδέλφων, οι οποίοι είδαν την πρότασή μου θετικά, θα ήθελα να την παρουσιάσω στο ευρύ Χιώτικο κοινό και ας κρίνουν οι Χιώτες τα πλεονεκτήματα όλων των προτάσεων.

 

Η φωτογραφία είναι απο την πρότασή μου στο Ομήρειο, η οποία είναι πολύ βασική,σπαργανική θα έλεγα και αναφέρεται στην κατασκευή ενος ντόκου με πολύ χαμηλό προυπολογισμό κόστους μιας και τα βυθίσματα είναι ιδανικά. Αναφέρομαι στην περιοχή  Καστέλο έξω απο την εγκαταλελειμμένη μαρίνα. Ο ντόκος μπορεί άνετα να εξηπηρετήσει τρία ferries μεγέθους Αριάδνη και μεγάλων κρουαζιεροπλοίων ανάλογα με τον καιρό να δένουν απο την πλευρά που «απαγκιάζει».

Πάλι εδώ υπεισέρχεται το πρόβλημα έντασης του ανέμου, ο οποίος δυσκολεύει την πρόσδεση των πλοίων. Ιδιαίτερα αν έχουν αέρα απο την « πάντα ».

Το τολμηρό εγχείρημα της πρότασης MasterPlan με τους ντόκους έξω απο το λιμάνι με έκανε να σκεφτώ την εμπεριστατωμένη λύση ολοκληρωμένου λιμένος για «όλους τους καιρούς». Η διάταξη που παραθέτω δεν δεσμεύεται απο την τελική. Προτείνεται σαν ιδέα για συζήτηση.Στην παρούσα φάση (preliminarydesign), επιδέχεται πολλές αλλαγές τις οποίες πλέον θα τις προτείνουν οι σχεδιαστές λιμένων σε συνεργασία με πλοιάρχους και ιδιαίτερα αυτούς των ferries.

Το ίδιο θα ισχύσει και για τον προυπολογισμό ο οποίος δεν πιστεύω να υπερβεί το κόστος της πρότασης “MasterPlan”. Γιατί κατά το μεγαλύτερο μέρος του λιμανιού το βύθισμα είναι απο 6 έως 15 μέτρα, ιδανικό για λιμάνι, το οποίο είναι εύκολο να μπαζωθεί και να κατασκευαστούν οι λιμενοβραχίονες με χαμηλό κόστος.

Οι επιφάνειες που βλέπετε στα σχέδια,μπορούν να αυξομοιωθούν ανάλογα με τις απαιτήσεις των μελετητών.

Αφου η μαρίνα θα δoθεί σε ιδιώτη, αναγκαστικά οι λιμενικές εγκαταστάσεις χρειάζονται πρόσβαση  προς τον κεντρικό δρόμο, θα πρέπει ένα μικρό τμήμα της μαρίνας βόρεια, να δοθεί για πέρασμα στο νέο λιμάνι (διάβα). Το τμήμα αυτό της μαρίνας που θα δωθεί, είναι ο μελλοντικός χώρος επισκευών (parking) των προς συντήρηση σκαφών. Ο χώρος αυτός προτείνεται να αντικατασταθεί εύκολα στη νοτινή πλευρά της μαρίνας, μπαζώνοντας την αντίστοιχη επιφάνεια. Ο ανάδοχος της μαρίνας δεν θα έχει καμία αντίρρηση γι αυτο το μελλοντικό έργο μιας που θα αυξηθεί η κίνηση στις εγκαταστάσεις του.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ/ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

  • Το πρώτο και καλύτερο, είναι ασφαλές για όλους τους καιρούς
  • Πανεύκολο για προσέγγιση ιδιαίτερα των ferriesπου έρχονται καθημερινά
  • Tο λιμάνι θα μπορεί να φιλοξενήσει αρκετά μεγάλα ferries και φυσικά μεγάλα κρουαζιερόπλοια.
  • Η νοτινή πλατφόρμα των ferriesέχει αρκετά μεγάλη επιφάνεια αναμονής για στάθμευση νταλίκων και Ι.Χ. (20 στρέμματα). Η αναλογία είναι 900-1000 αυτοκίνητα  σε σύγκριση με την παλιά προκυμαία στο υπάρχον λιμάνι με χώρο 6 στρεμμάτων γύρω στα 300 αυτοκίνητα (Ι.Χ.)
  • Η βορινή πλευρά των κρουαζεροπλοίων θα έχει πύληISPSControlκαι taxfreemarket. Φυσικά θα υπάρχουν όλες οι υποδομές που χρειάζεται ένα λιμάνι (λιμεναρχείο + τελωνείο+αίθουσα αναμονής).
  • Να σημειώσω επίσης οτι εδώ δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τον κώνο προσγείωσης και απογείωσης, που στην άλλη περίπτωση θεωρείται ανυπέρβλητο.
  • Το μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημα απο τη δημιουργία αυτού του έργου, είναι η αποσυμφόρηση της πόλης απο τα αυτοκίνητα ιδιαίτερα των νταλικών αφού το Καστέλο συνδέεται άμεσα με τον περιφερειακό 400 μέτρα βόρια της μαρίνας  (στο τάγμα). Έτσι κανένα αυτοκίνητο δεν ειναι υποχρεομένο να περνάει μέσα απο το κέντρο της πόλης.
  • Το νέο λιμάνι απέχει μόλις 2χλμ απο το κέντρο της πόλης,παρόλα αυτά, θα είναι άμεσα συνδεδεμένο με λεωφορεία πρός και απο το κέντρο της πόλης . Ιδιαίτερα την ώρα άφιξης και αναχώησης των πλοίων.
  • Το υπάρχον λιμάνι πλέον θα χρησιμοποιηθεί για πρόσβαση μεγάλων θαλαμηγών καιMegaYachts.
  • Το παλιό λιμάνι πλέον, έτσι θα ονομάζεται ως συνήθως (βλέπε Ηράκλειο,Χανιά,Μύκονος), θα αναβαθμιστεί ως προς την επισκεψιμότητά του, ιδιαίτερα απο τον τουρισμό.Θα μειωθεί η ηχορύπανση, η μόλυνση του περιβάλλοντος και θα υπάρχει δυνατότητα να διαμορφωθεί χωροταξικά.

 

Επαναλαμβάνω ότι οι παραπάνω προτάσεις είναι μόνο προτάσεις, οι οποίες όμως μπορούν να αξιολογηθούν έναντι των ήδη υπαρχόντων προτάσεων πριν παρθούν αποφάσεις.Η κατασκευή λιμένος δεσμεύει πλέον το νησί για αιώνες και γι’αυτό πρέπει να εκλεγεί η optimum θέση παραμερίζοντας τα συμφέροντα των ολίγων για το καλό του συνόλου και του νησιού μας.

Αν όλα αυτά μας φαίνονται υπερβολικά, μήπως πρέπει να δούμε πιο σοβαρά την ενεργοποίηση του λιμένος των Μεστών;