16.10.2018 22:11

Διστακτικές στην καινοτομία οι παραγωγικές επιχειρήσεις της Χίου

Κατά καιρούς βλέπουμε προϊόντα, κυρίως παραδοσιακά, να διαπρέπουν, να βραβεύονται και να απασχολούν την κοινή γνώμη με τις διακρίσεις τους. Η χώρα μας θεωρητικά ευνοημένη στην παραγωγή τους, καθώς ο Θεός της χάρισε απλόχερα πρώτες ύλες για μοναδικά στον κόσμο προϊόντα. Φυσικά, μέσα σε αυτά τα προϊόντα συγκαταλέγονται και αρκετά χιώτικα, τα οποία με προσωπική προσπάθεια του εκάστοτε δημιουργού τους έχουν φτάσει ψηλά. 

Η Χίος έχει ανάγκη τολμηρούς

Το νησί μας έχει πολλά να προσφέρει στον τομέα των παραδοσιακών καινοτόμων προϊόντων, όμως χρειάζονται νέοι επιχειρηματίες που θα αφουγκραστούν τις ανάγκες της εποχής, θα έχουν όρεξη και όραμα τόσο για το προϊόν τους όσο και για ολόκληρο το νησί  και το πιο απαραίτητο είναι να διαθέτουν «ανοιχτό μυαλό».

Τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκαν τέτοιοι άνθρωποι στο νησί, δημιούργησαν νέα προϊόντα, των οποίων η αξία αναγνωρίστηκε σε ταχύτατο χρόνο. Δυστυχώς όμως, οι επιχειρηματίες αυτής της κατεύθυνσης είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού, προς το παρόν.  Η Χίος έχει ανάγκη και άλλους που να έχουν διάθεση να συνεργαστούν μεταξύ τους για έναν κοινό στόχο και όχι…  να στέλνουν ευχές για τον θάνατο της γειτονικής κατσίκας.

Καινοτομούν οι χιώτικες επιχειρήσεις;

Η νεαρή διατροφολόγος, Κ. Μελιτζάνη, πραγματοποίησε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού της Προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου έρευνα σε χιώτικες επιχειρήσεις, από την οποία προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

«Τολμούν να καινοτομήσουν οι χιώτικες επιχειρήσεις με παραδοσιακά προϊόντα;», ήταν η κύρια ερώτηση που τέθηκε σε 26 καταστήματα, της συγκεκριμένης κατηγορίας. Την καινοτομία την επιτάσσει από μόνη της η εποχή, καθώς στατιστικά μόνο οι επιχειρήσεις που τολμούν και καινοτομούν έχουν περιθώρια επιβίωσης, και γιατί όχι ανάπτυξης, στην Ελλάδα του 2018.

Υπάρχει εξέλιξη αλλά όχι επαρκής

Ευτυχές είναι για τον τόπο μας ότι οι μισές και πλέον επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν την τεχνολογία προς όφελος τους, κάνοντας τη σύμμαχο στην εταιρία τους. Οι 18 από τις 26 δειγματοληπτικές επιχειρήσεις απάντησαν θετικά. Υπάρχει εξέλιξη στις εγκαταστάσεις υποδομών και καινούργιες γραμμές παραγωγής. Ποντάρουν πολύ στη συσκευασία τους και έχουν τολμήσει, τα τελευταία χρόνια, να υλοποιήσουν θετικές αλλαγές σε αυτήν, καθώς οι μισές και πλέον επιχειρήσεις τόλμησαν να κάνουν αλλαγές στην ετικέτα τους, έστω και αν αυτές ήταν μικρές. Διανύουμε την εποχή της εικόνας και οι Χιώτες επιχειρηματίες το έχουν αντιληφθεί. Εξάλλου τα παραδοσιακά προϊόντα, είναι εκείνα που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και αποτελούν μέσο διαφήμισης του νησιού μας. 

Τα παραδοσιακά προϊόντα

Αυτό που λείπει, όχι εντελώς αλλά δεν έχει αξιοποιηθεί στον μέγιστο βαθμό ακόμη από τις τοπικές επιχειρήσεις, είναι το «παιχνίδι» των παραδοσιακών προϊόντων με την καινοτομία. Οι περισσότεροι είναι διστακτικοί. Συγκεκριμένα οι 15 στους 26  δεν ρισκάρουν να μεταποιήσουν ή να εξελίξουν ένα παραδοσιακό τους προϊόν σε κάτι πιο σύγχρονο ή πιο κοντινό στη σημερινή εποχή. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό παίζουν οι καταναλωτές, που είναι επιφυλακτικοί ακόμη σε τέτοιου είδους αλλαγές. Ίσως γιατί αγαπούν τα παραδοσιακά προϊόντα, έτσι ακριβώς όπως είναι, θυμίζοντας τους άλλες εποχές ή απλά γιατί δεν υπάρχει κάτι στο εμπόριο που να δοκιμάσουν και να «κολλήσουν».

Όλα ξεκινούν από τη συνεργασία

Αυτό που δεν έχει περαστεί ακόμη στη φιλοσοφία του Χιώτη επιχειρηματία είναι η συνεργασία. Το «ισχύς εν τη ενώσει» δεν το έχει ασπαστεί. Ενώ γνωρίζει ότι υλοποιώντας μία συνεργασία με ένα άλλο παραδοσιακό προϊόν το πιθανότερο είναι να επιφέρει επιτυχία, αφού οι ξένοι αγαπούν τέτοιου είδους αποτελέσματα αλλά και ο ντόπιος καταναλωτής θα ξεφύγει από τα τετριμμένα, δυστυχώς, υπάρχει η νοοτροπία της αντιπαλότητας και του αντίζηλου, κάτι που αφήνει πίσω την τοπική μας αγορά.

Οι λύσεις

Η δημιουργία κάποιου τμήματος έρευνας και ανάπτυξης, ίσως σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, θα βοηθούσε αρκετά τις τοπικές επιχειρήσεις, καθώς θα προσέφερε περαιτέρω γνώσεις στους ιδιοκτήτες και σε ολόκληρο το νησί. Οι επιχειρηματίες θα πρέπει, επιτέλους, να αρχίσουν να λειτουργούν με βάση τις επιθυμίες των καταναλωτών, αφουγκραζόμενοι τις επιθυμίες τους. Μικρές και σταδιακές αλλαγές, σε προϊόντα που κυκλοφορούν στο εμπόριο για χρόνια, θα επιφέρουν αύξηση στις πωλήσεις, μια και θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή και παρόλο που το αφήσαμε για το τέλος, ίσως είναι το βασικότερο συστατικό της επιτυχίας… οι συνεργασίες.

 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ