Οικονομία

30/7/18 10:59

τελ. ενημ.: 30/7/18 13:54

Βυθιζόμαστε απομονωμένοι στη νησιωτική μας έρημο

- 40% η ακτοπλοϊκή κίνηση από τον Πειραιά σε σχέση με τον Ιούλιο του 2017, τη στιγμή που οι αφίξεις από την Τουρκία μειώνονται συνεχώς.

Για τον πιο σκληρό χειμώνα από την αρχή της οικονομικής κρίσης μέχρι και σήμερα προετοιμάζονται πολλές τοπικές επιχειρήσεις, με τα μηνύματα που λαμβάνει η τοπική αγορά να είναι τα πλέον απογοητευτικά των τελευταίων ετών.

Η εικόνα του νησιού στα τέλη Ιουλίου δεν θυμίζει σε τίποτα τα περασμένα χρόνια αφού, με εξαίρεση τα Σαββατοκύριακα, μοιάζει με «νεκρή» ζώνη ακόμα και σε περιοχές όπως η Λαγκάδα, το Παντουκειός, ο Καταρράκτης, ο Καρφάς  και η Βολισσός, όπου παραδοσιακά τα καλοκαίρια επικρατούσε το αδιαχώρητο.

Οι ελπίδες των καταστηματαρχών στρέφονται πλέον στο 20ήμερο του Αυγούστου, μιας και τόσο διαρκεί πλέον η τουριστική περίοδος στο νησί. Σε αυτό το χρονικό διάστημα οι περισσότερες επιχειρήσεις ποντάρουν προκειμένου, όχι να δημιουργήσουν αποθέματα για το χειμώνα αλλά να βγάλουν τα έξοδα του καλοκαιριού.

 Στις 20 ημέρες του Αυγούστου στρέφονται πλέον οι ελπίδες της τοπικής αγοράς, που ευελπιστεί απλά να βγάλει τα «σπασμένα» του καλοκαιριού.

-40% η κίνηση από τον Πειραιά

Ενδεικτικό της τουριστικής απομόνωσης που βιώνει η Χίος, ακόμα και σε επίπεδο εσωτερικού τουρισμού, είναι το γεγονός ότι τα πλοία που φθάνουν στο νησί δεν αποβιβάζουν περισσότερα από 500 άτομα ημερησίως, όταν πέρυσι τον Ιούλιο αποβιβάζονταν στο νησί περί τα 900 άτομα. «Υπάρχει σαφέστατη πτώση σε σχέση με τον περασμένο Ιούλιο και αυτό γίνεται αντιληπτό στην τοπική αγορά. Ουσιαστικά όλες οι ελπίδες για ανάκαμψη στρέφονται στις αρχές Αυγούστου. Ήδη αρχίζει να φαίνεται μία σχετική κίνηση αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με όσα ακούγονται για τα υπόλοιπα πλοία που αναχωρούν από τον Πειραιά με πληρότητες 100%», σχολίασε τουριστικός πράκτορας του νησιού στον «π».

Ακριβός προορισμός για τους Τούρκους

Η αποθαρρυντική εικόνα αποτυπώνεται και στις αφίξεις από την Τουρκία, αφού οι εκτιμήσεις ότι η Τουρκική λίρα θα ανέκαμπτε την επομένη της επανεκλογής του Ρ.Τ. Ερντογάν αποδείχθηκαν αβάσιμες. Η παγιωμένη πλέον διαφορά μεταξύ Ευρώ και Νέας Τουρκικής Λίρας έχει ως αποτέλεσμα η Χίος να φαντάζει ως απλησίαστος προορισμός για τη μεσαία τάξη της Τουρκίας, κάτι που οδηγεί σε μείωση του τουριστικού ρεύματος από τη γείτονα και στο νησί μας να καταλήγουν αποκλειστικά Τούρκοι υψηλού εισοδήματος αλλά σε σαφώς περιορισμένο αριθμό συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.

«Η Χίος, με βάση τα σημερινά δεδομένα, παραμένει ακριβός προορισμός για τους Τούρκους. Ο Ιούνιος, παρά το μπαϊράμι, έκλεισε με σημαντική πτώση σε σχέση με τον Ιούνιο του 2017 κι εκτιμώ ότι με πτώση θα κλείσει και ο Ιούλιος. Συνολικά υπολογίζω ότι το 2018 θα έχουμε πτώση της τάξεως του -15%», ανέφερε στον «π» ο διευθυντής του Τελωνείου Χίου Θ. Γιαλούρης.

Ως τώρα τον φετινό Ιούνιο πέρασαν την πόρτα του Τελωνείου της Χίου 6.284 Τούρκοι έναντι 9.824 τον Ιούνιο του 2017. Επιπλέον το Α’ εξάμηνο του 2017 είχαν καταγραφεί 28.000 Τούρκοι επισκέπτες έναντι 22.500 ατόμων του Α’ εξαμήνου του 2018.

Μόλις 542 οι Ευρωπαίοι

Το ίδιο απογοητευτική είναι και η εικόνα στις πτήσεις τσάρτερ με τα συγκριτικά στοιχεία από τη γειτονική Λέσβο όχι μόνο να επιβεβαιώνουν το τουριστικό τέλμα της Χίου αλλά και την αδυναμία του νησιού να στηριχθεί σε σίγουρες τουριστικές αγορές.

Έτσι τον Ιούνιο τα αεροπλάνα της Adria Airlines μετέφεραν μόλις 542 τουρίστες από την Ευρώπη την ώρα που η γειτονική Λέσβος μετρούσε πάνω από 11.000 επισκέπτες μόνο από τις πτήσεις charter.

Το νησί αναζητά αγωνιωδώς μία έξοδο προς ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, αυτό στο οποίο στηρίζονται νησιά και νησιωτικά συμπλέγματα του Αιγαίου επωφελούμενα από το κύμα των 30 εκ. τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνο. Με την τουριστική διαχείριση σε επίπεδο Δήμου και Περιφέρειας να αποτυγχάνει ήδη από το επίπεδο του σχεδιασμού, το μοναδικό ερώτημα είναι πότε η ιδιωτική πρωτοβουλία θα αναλάβει τα σκήπτρα της τουριστικής πολιτικής στο νησί.