01/09/2017 - 13:49
Τελ. ενημέρωση: 02/09/2017 - 15:20
Αρθρογράφος: PolitisChios

Η «δυτική πύλη της Λέσβου» και τα ανέγγιχτα 8 εκ. ευρώ για το λιμάνι μας

• Στη γειτονιά μας πανηγυρίζουν για την ένταξη στο Π.Δ.Ε του λιμένα Σιγρίου ενω καμία κίνηση δεν γίνεται για την αξιοποίηση στο λιμένα της Χίου των αδιάθετων 9 εκ. Ευρώ του ΕΣΠΑ

Σε πανηγυρικούς τόνους μετέφερε στη Λέσβο την οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών του έργου για το λιμάνι Σιγρίου ο δήμαρχος, Σπύρος Γαληνός. Η επίμονη προσπάθεια του δημάρχου σε συνδυασμό με την καλή επαφή του με την κυβέρνηση οδηγούν σε φάση υλοποίησης για τη Λέσβο της δικής της «δυτικής πύλης». Το έργο θα κοστίσει κοντά στα 15 εκ. ευρώ και το μόνο που απομένει για να μετατραπεί σε εργοτάξιο το Σίγρι, είναι η εγγυητική εκ μέρους της εταιρίας που έχει αναδειχθεί μειοδότρια προκειμένου μέσα σε δέκα ημέρες να υπογραφούν οι συμβάσεις.

Περιθώρια «δυτικού δρομολογίου»

Πιθανή ολοκλήρωση του λιμένα του Σιγρίου δημιουργεί και στη Λέσβο «δυτική πύλη», μετά από την εδώ και χρόνια αναξιοποίητη των Μεστών. Ο συνδυασμός τους είναι ενδεχόμενο να δώσει νέα ώθηση στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιά – Χίου – Λέσβου, με δυνατότητα χρήσης μόνο των δυτικών λιμένων, της γραμμής δηλαδή Πειραιά – Μεστών – Σιγρίου, ως εναλλακτική και πιο σύντομη στη διάρκεια ταξιδιού. Η σαφώς μεγαλύτερη απόσταση του Σιγρίου από τη Μυτιλήνη πάντως, συγκριτικά με την απόσταση Μεστών – Χίου δεν αφήνει περιθώρια πολλών ελπίδων για την συχνή αξιοποίηση του.

Εκτός Διευρωπαϊκού Μεταφορικού Άξονα

Η ένταξη του λιμένα Σιγρίου στο ΕΣΠΑ σκόνταφτε στο μη χαρακτηρισμό του ως Τμήματος Διευρωπαϊκού Μεταφορικού Άξονα. Στο συγκεκριμένο Άξονα είναι ενταγμένα σε επίπεδο Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου μόνο οι λιμένες Μυτιλήνης και Χίου, επομένως μόνο τα συγκεκριμένα λιμάνια μπορούν να προσβλέπουν σε χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 με συνολικό προϋπολογισμό 14 εκ. ευρώ.

Ήδη για τον κεντρικό λιμένα Μυτιλήνης βρίσκεται υπό επεξεργασία πρόταση ύψους 6,5 εκ. ευρώ, η οποία σύντομα πρόκειται να κατατεθεί. Με τις ανάλογες εκπτώσεις υπολογίζεται ότι θα απομείνουν περίπου 8 εκ. ευρώ αδιάθετα για το λιμάνι της Χίου.

Ο μεγαλεπίβολος σχεδιασμός των masterplanκαι η στρατηγική συνολικής διεκδίκησης της πρότασης του δεν επιτρέπει ως τώρα στη Χίο να διεκδικήσει και εύκολα να υλοποιήσει ένα αυτοτελές τμήμα του έργου, σε ανάλογο ύψος κόστους κατασκευής. Ουσιαστικά στην Περιφέρεια λιμνάζουν αδιάθετα 8 εκ. για το λιμένα της Χίου χωρίς κανένας να έχει ορίσει άξονα προτεραιότητας από τα μεμονωμένα έργα που θα μπορούσαν να γίνουν στο λιμάνι μας.