20/04/2017 - 11:25
Τελ. ενημέρωση: 22/04/2017 - 12:06
Αρθρογράφος: PolitisChios

Μανιφέστο Μηταράκη για τη Χίο με 40 ερωτήματα προς υπουργούς

 «Η κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει τη Χίο». Με μια φράση ο Ν. Μηταράκης περιγράφει τη στασιμότητα που παρατηρείται σε όλα τα σημαντικά ανοιχτά θέματα του νησιού. Ο βουλευτής της Ν.Δ. παρουσίασε πριν λίγη ώρα Ερώτηση που κατέθεσε σε συνολικά 9 υπουργούς, ζητώντας πληροφορίες και εξηγήσεις για όλες τις εκκρεμότητες του νησιού σε ζητήματα υποδομών.

Ουσιαστικά ο βουλευτής περιέγραψε, δίκην προθέσεων, τους δικούς του στόχους σε περίπτωση που βρεθεί με την ιδιότητα του βουλευτή Χίου σε κυβερνητικά κοινοβουλευτικά έδρανα. 

«Εδώ και δύο χρόνια βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια γενικότερη στασιμότητα όσον αφορά στα έργα υποδομής στη Χίο. Έργα που βρισκόντουσαν σε εξέλιξη είτε καθυστερούν σημαντικά, είτε έχουν σταματήσει τελείως. Νέα έργα δεν ξεκινάνε. Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια χρονική περίοδο που το νησί μας δέχεται τις αρνητικές επιπτώσεις του Τρίτου Μνημονίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, υφίσταται τις πιέσεις της μεταναστευτικής κρίσης, και περιμένουμε όλοι την αύξηση του ΦΠΑ στο 24% από τα τέλη του έτους.

Τα έργα υποδομής μπορούσαν στο σημερινό δυσμενές περιβάλλον να αμβλύνουν βραχυπρόθεσμα τις παραπάνω αρνητικές επιπτώσεις, αλλά και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις βιώσιμης ανάπτυξης. Όμως η κυβέρνηση δείχνει να στερείται την πολιτική βούληση να προχωρήσει γρήγορα και αποφασιστικά στην υλοποίησή τους.

Κατέθεσα σήμερα ερώτηση σχετικά με δέκα βασικά έργα υποδομής και επενδύσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα ή πλήρη στασιμότητα. Απευθύνω σαράντα ερωτήματα προς τους εννιά αρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης ζητώντας να ενημερωθώ για την τρέχουσα κατάσταση, τους μελλοντικούς σχεδιασμούς, τα χρονοδιαγράμματα, τη χρηματοδότηση, αλλά και τις καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο, το λιμάνι, τη Μαρίνα της Χίου, την επένδυση στα Κεραμεία, το νέο κτήριο των Δικαστικών Φυλακών, το Δικαστικό Μέγαρο, την Παθολογική Κλινική του Σκυλίτσειου Νοσοκομείου, το οδικό δίκτυο, το φράγμα στο «Κόρης Γεφύρι» και το υδατοδρόμιο.

Οπωσδήποτε, ο παραπάνω κατάλογος δεν είναι εξαντλητικός. Δεκάδες άλλα έργα μεσαία και μικρότερα βρίσκονται σε αναμονή λόγω έλλειψης χρημάτων και σχεδιασμού. Ωστόσο, επέλεξα να αναφερθώ στα μεγαλύτερα από αυτά, τα οποία επηρεάζουν οριζόντια το σύνολο των κατοίκων του νησιού και η ολοκλήρωσή τους θα είχε άμεσα αναπτυξιακά αποτελέσματα.

 

Θα προβώ σε αναλυτική παρουσίαση των απαντήσεων των Υπουργείων αλλά και των δικών μας θέσεων και προτάσεων στο αμέσως προσεχές διάστημα», δήλωσε ο κ. Μηταράκης.

 

Η ΕΡΩΤΗΣΗ

Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση του βουλευτή:

Προς:

  1. Τον Υπουργό Οικονομικών
  2. Τον Υπουργό Εσωτερικών
  3. Τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης
  4. Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
  5. Τον Υπουργό Δικαιοσύνης
  6. Τον Υπουργό Υγείας
  7. Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
  8. Την Υπουργό Τουρισμού
  9. Τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

 

Θέμα: «Λιμνάζει η κατασκευή υποδομών στο νησί της Χίου»

Η Χίος, παρόλο που έχει πολύ σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, κυρίως μέσωτης ναυτιλίας, του τουρισμού, της πρωτογενούς παραγωγής και της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, αντιμετωπίζει σήμερα σοβαρά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Η Χίος αντιμετωπίζει τις συνέπειες του τρίτου Μνημονίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ καθώς και την επικείμενη αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 24% στο τέλος της φετινής χρονιάς (31.12.2017). Σε αυτά έρχονται να προστεθούν η πίεση που δέχεται το νησί λόγω του μεταναστευτικού και των επιπτώσεών του σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον, η επίσπευση και ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομών στο νησί θα μπορούσε να λειτουργήσει αναπτυξιακά με θετικές συνέπειες τόσο βραχυπρόθεσμα (θέσεις εργασίας, απασχόληση τοπικών επιχειρήσεων), όσο και μεσομακροπρόθεσμα (βιώσιμη ανάπτυξη). Ωστόσο σήμερα, παρατηρείται μια γενικότερη στασιμότητα, με τουλάχιστον δέκα βασικά έργα είτε να έχουν σταματήσει, είτε να καθυστερούν σημαντικά. Οι αιτίες για αυτές τις καθυστερήσεις είναι η έλλειψη χρηματοδότησης και σχεδιασμού, αλλά πρωτίστως η έλλειψη πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης να προχωρήσει αποφασιστικά και με γρήγορους ρυθμούς, καθώς σε κάθε περίπτωση προφασίζεται διαφορετικά (πραγματικά ή μη) εμπόδια.

Αναλυτικά, η σημερινή κατάσταση των βασικών έργων υποδομής στη Χίο, έχει ως εξής:

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #1:                        Αεροδρόμιο Χίου

Το αεροδρόμιο της Χίου, προκειμένου να χαρακτηρίζεται ως σύγχρονο αεροδρόμιο ευρωπαϊκής χώρας, θα πρέπει να προσφέρει και ανάλογες υπηρεσίες: δυνατότητα να εξυπηρετεί μεγαλύτερα αεροσκάφη, πτήσεις charterμε ασφάλεια, αύξηση δυναμικότητας και χωρητικότητας, αποτελεσματικότητα κόστους, αξιοπρέπεια για επισκέπτες.Στο πλαίσιο επίτευξης αυτών των στόχων, η επέκταση του διαδρόμου, καθώς και η ανακατασκευή του χώρου υποδοχής επιβατών του αεροδρομίου της Χίου είναι εκ των ων ουκ άνευ συνθήκες. Πολλώ δε μάλλον που η Χίος είναι ένα ακριτικό νησί, το οποίο προσπαθεί να αναπτύξει το τουριστικό προϊόν του, σε μια εποχή που λόγω του μεταναστευτικού βιώνει μεγάλη μείωση στην άφιξη ξένων τουριστών. Για παράδειγμα, το 2016 είχαμε μείωση 69% των πτήσεων charter προς τη Χίο, ενώ για το 2017 τα πράγματα βαίνουν εμφανώς χειρότερα.

Αναφορικά με τα κρίσιμα αυτά ερωτήματα, ως Υφυπουργός Ανάπτυξης το 2014, συντονίζοντας Επιτροπή Γενικών Γραμματέων και της ΥΠΑ παρέλαβα (μετά και την ολοκλήρωση των σχετικών διοικητικών πράξεων) την έκταση για την επέκταση του διαδρόμου. Η ΥΠΑ ήταν έτοιμη τον Ιανουάριο του 2015 να προκηρύξει το έλασσον έργο της περίφραξης και της ισοπέδωσης του χώρου. Μετά από παλινωδίες, η σημερινή κυβέρνηση και το Υπουργείο προχωρήσατε με σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση αυτού του έργου, ενώ δεν έχετε ολοκληρώσει το σχεδιασμό για τη μετακίνηση της οδού Χρήστου.

Τα βασικά όμως έργα τα οποία πρέπει να προχωρήσουν ώστε το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί τις ανάγκες του νησιού και να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη είναι: α)η επέκταση του διαδρόμου προσγειώσεων/απογειώσεων ώστε να εξυπηρετούνται με ασφάλεια μεγαλύτερα αεροσκάφη, β)η επέκταση του υφιστάμενου αεροσταθμού, και γ)η συντήρηση του πεδίου ελιγμών. Τα έργα αυτά αναφέρονται σε ενημερωτικό σημείωμα της ΥΠΑ, όπου υπογραμμίζεται ότι έχουν περιληφθεί στην 5η εξειδίκευση του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όμως, ο αρμόδιος Υπουργός Μεταφορών κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτησή μου (449/6.2.2017) στις 13/2/2017 ουσιαστικά απέκλεισε τον εκσυγχρονισμό τουαεροδρομίου της Χίου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προφασιζόμενος ότι εφόσον το αεροδρόμιο εντάσσεται στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου που έχουν δοθεί στο νέο υπερταμείο, δεν έχει καμιά πρόθεση να «χαλαλίσει» χρήματα του Ελληνικού λαού. Ωστόσο δεν απάντησε ούτε πότε πρόκειται να γίνει αυτό, ούτε τι θα γίνει στο μεσοδιάστημα (το οποίο μπορεί να διαρκέσει έως και χρόνια), ούτε ποιες είναι οι ακριβείς ενέργειες της κυβέρνησης από εδώ και στο εξής.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ#2:             Λιμάνι πόλης Χίου

Το λιμάνι της Χίου, πρέπει να αποτελεί μια αξιοπρεπή πύλη εισόδου και να δημιουργεί μια θετική εικόνα και προδιάθεση στον επισκέπτη.Το τρίπτυχο της ανάπτυξης είναι ο τουρισμός των μικρώνσκαφών, ο τουρισμός κρουαζιέρας και οι αφίξεις των επισκεπτώναπό την Τουρκία. Για το σκοπό αυτό απαιτείται ένα σχέδιο αξιοποίησης και βελτίωσης του λιμανιού που να εστιάζει σε:α) αύξηση της δυναμικότητας (capacity) για προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, β)ασφάλεια στην πρόσδεση των άλλων πλοίων, γ)βελτίωση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και δ)κατασκευή μαρίνας εντός του λιμανιού.Προκειμένου δε, για την αναβάθμιση του λιμανιού και την προσέλκυση κρουαζιεροπλοίων, απαραίτητο είναι το λιμάνι της Χίου να αποκτήσει την πιστοποίηση ασφαλείας βάσει του Διεθνούς Κώδικα για την Ασφάλεια των Πλοίων και των Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPSCode).Το Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης (MasterPlan)του λιμανιού, το οποίο παρουσιάστηκε προ λίγων μηνών, αποτελεί μια βάση για την εξεύρεση λύσης. Ωστόσο εγείρονται ερωτήματα ως προς την ύπαρξη χρηματοδότησης και το χρονοδιάγραμμα των έργων.

Πέρα από τη γενικότερη αναβάθμιση και αξιοποίηση του λιμανιού, τα οποία είναι έργα μεγαλύτερης κλίμακας και γενικότερου ενδιαφέροντος, η σημερινή εικόνα του Τελωνείου και της αίθουσας επιβατώναπέχει πολύ έστω και από το να χαρακτηριστεί αξιοπρεπής. Είναι εξαιρετικά μικρής χωρητικότητας και στερούνται βασικών ανέσεων ενώ συχνά σημειώνονται έκτακτα προβλήματα που επιτείνουν την ταλαιπωρία. Για παράδειγμα, το περασμένο καλοκαίρι τέθηκε εκτός λειτουργίας το σύστημα ελέγχου διαβατηρίων. Η πολύωρη αναμονή εκατοντάδων επιβατών, κυρίως τουριστών από την Τουρκία σε ασφυκτικές συνθήκες, σε αίθουσες χωρίς κλιματισμό οδήγησε σε λιποθυμικά επεισόδια, επιστροφή επισκεπτών στην Τουρκία και διασυρμό του νησιού και της χώρας γενικότερα.

Παράλληλα με το Λιμάνι της Χίου, ο λιμένας των Μεστών, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και να αποτελέσουν μαζί ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο σύστημα λιμενικών εγκαταστάσεων.Ο λιμένας Μεστών είναι ένας από τους μεγαλύτερους και ασφαλέστερους της νησιωτικής Ελλάδας. Μπορεί να ελλιμενίζει περισσότερα του ενός πλοία ταυτόχρονα, ενώ για την κατασκευή και ανάπτυξή του έχουν κατά καιρούς απορροφηθεί χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το λιμάνι των Μεστών αποτελεί τη δυτική πύλη του νησιού, ενώ θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στον κλάδο της κρουαζιέρας και να δημιουργηθεί σε αυτό πύλη Schengen.

Η αξιοποίησή του (να προσεγγίζουν και επιβατηγά πλοία πλέον των εμπορικών που μέχρι σήμερα ελλιμενίζονται) θα συμβάλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη του νησιού. Με ομόφωνη απόφασή του, ο Δήμος Χίου έχει ταχθεί υπέρ της ενεργοποίησης του λιμανιού, ενώ είχα καταθέσει σχετική αναφορά προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (106/18.10.2016).

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #3:                        Μαρίνα Χίου

Η Μαρίνα της Χίου, στην περιοχή Καστέλο, (βόρειο άκρο παράκτιας ζώνης Δήμου Χίου), είναι μια ακόμα περίπτωση ενός σημαντικού έργου,με μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης.  Συγκεκριμένα, ήδη από τη δεκαετία του 1990 είχαν δημιουργηθεί λιμενικές εγκαταστάσεις μαρίνας σε μια έκταση έκτασης 27.000m2, με 200 θέσεις ελλιμενισμού. Δυστυχώς όμως, λόγω κακής διαχείρισης, άστοχων χειρισμών και γραφειοκρατικών εμποδίων έχει εγκαταλειφθεί και απαξιώνεται καθημερινά. Για πάνω από μια δεκαετία, από το 2003, είχαν μεταφερθεί και εγκαταλειφθεί στο θαλάσσιο χώρο πλοία, τα οποία αποτελούσαν εστίες μόλυνσης, αλλά και ο χερσαίος χώρος αποτελούσε κατά καιρούς χώρο απόθεσης απορριμμάτων και μπαζών. Ουσιαστικά πρόκειται για περιουσιακό στοιχείο που βρίσκεται εδώ και δύο δεκαετίες σε κατάσταση απαξίωσης και εγκατάλειψης. Έχει μεταφερθεί στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ και ανήκει στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου. Ωστόσο,εκκρεμεί η διαδικασία ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή, χωρίς να έχει ανακοινωθεί κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο αξιοποίησης ή σχετικό χρονοδιάγραμμα.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #4:                        Ξενοδοχειακό συγκρότημα Κεραμείων

Το νησί της Χίου, διαθέτει απαράμιλλη φυσική ομορφιά, αρχαιολογικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Τα χαρακτηριστικά του αυτά μπορούν να το κατατάξουν πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών (εσωτερικών και αλλοδαπών) με εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα και για την τοπική οικονομία αλλά και συνολικά το τουριστικό προϊόν της χώρας.

Εντούτοις, το βασικό μειονέκτημα του νησιού αυτή τη στιγμή, που περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος είναι η έλλειψη μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων. Η μοναδική σήμερα σχεδιαζόμενη μεγάλη ιδιωτική προσπάθεια είναι η επένδυση στα Κεραμεία, της οποίας η διαδικασία ένταξης ως επένδυσης FastTrackείχε ξεκινήσει την περίοδο κατά την οποία χειριζόμουν το αντίστοιχο χαρτοφυλάκιο, ως Υφυπουργός Ανάπτυξης. Η συγκεκριμένη μελέτη έχει εγκριθεί από το EnterpriseGreece και έχει χαρακτηριστεί ως Στρατηγική επένδυση με βάση τη νομοθεσία περί Στρατηγικών Επενδύσεων. Τον περασμένο Οκτώβριο, η ιδιοκτήτρια εταιρεία παρουσίασε το επενδυτικό Projectσε εκδήλωση του “EnterpriseGreece”. Συγκεκριμένα και όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελεί ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων, επιφάνειας 21.404 τμ, χωρητικότητας 560 κλινών, ενώ θα διαθέτει παλαιοντολογικό μουσείο, μαρίνα, συνεδριακά κέντρα, χώρους ευεξίας και θα προσφέρει ευρύ φάσμα υπηρεσιών.  

Ωστόσο αυτή τη στιγμή, φαίνεται ότι η επένδυση βρίσκεται σεαδειοδοτικό τέλμα. Ταυτόχρονα θυμίζω ότι, η τοπική οργάνωση του ΣΥΡΙΖΑ είχε τεθεί ανοιχτά αντίθετα και ως προς την ίδια την επένδυση και ως προς το πλαίσιο αδειοδότησης, δημιουργώντας εύλογες ανησυχίες ως προς την επίδραση που θα έχει αυτό στις αποφάσεις της κυβέρνησης.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #5:                        Δικαστικές Φυλακές

Το υφιστάμενο κτήριο των φυλακών Χίου είναι σε οριακή κατάσταση (και ως προς τη χωρητικότητα και ως προς τις συνθήκες διαβίωσης), με τους τοπικούς φορείς να θέτουν επανειλημμένα το ζήτημα της ανέγερσης νέων φυλακών.Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς ούτε το ζήτημα του εγκλεισμού των παραβατικών μεταναστών (όταν αυτός διατάσσεται από τις δικαστικές αρχές). Η διαφορετική αντιμετώπιση των παραβατικών μεταναστών, κινδυνεύει να οδηγήσει σε σωφρονιστικά συστήματα 2 ταχυτήτων, παρότι η απονομή δικαιοσύνης και η εφαρμογή των ποινών πρέπει να είναι ενιαία.Ένα νεόδμητο κτήριο στο οποίο θα μετεγκατασταθούνοι δικαστικές φυλακές θα ενίσχυε το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων του νησιού, θα έδινε τη δυνατότητα νέων θέσεων εργασίας και θα συνέβαλε στον αποτελεσματικότερο σωφρονισμό των εγκλείστων και την επανένταξή τους στην κοινωνία με το πέρας της ποινής τους.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έχοντας εντοπίσει τα εν λόγω προβλήματα, είχε δρομολογήσει το σχετικό έργο για την ανέγερση νέων φυλακών.Ως αποτέλεσμα των προηγούμενων ενεργειών, το 2014 είχαν καταλήξει τα στελέχη της «Θέμιδος Κατασκευαστικής» στα επικρατέστερα σημεία, έπειτα από αυτοψίες, επιτόπιες μετρήσεις και εισήγηση του Δήμου Χίου, και αναμέναμε την τελική επιλογή για να ξεκινήσει το έργο. Στις αρχές του 2016, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση που είχα καταθέσει (Α.Π. 3514/26.2.2016), το Υπουργείο Δικαιοσύνης τοποθετήθηκε κατηγορηματικά στο ότι το έργο καταργήθηκε, παρότι είχε δρομολογηθεί.

Η πρόσφατη ωστόσο καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και η υποχρέωση της χώρας να καταβάλει αποζημίωση στους κρατούμενους που προσέφυγαν για τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης στις φυλακές Χίου δημιουργεί άμεσα υποχρέωση στην ηγεσία του Υπουργείου να κινητοποιηθεί και να επανεξετάσει το ζήτημα.

 

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ      #6:       Δικαστικό μέγαρο

Σήμερα, η Περιφερειακή Ενότητα Χίου στερείται δικαστικού μεγάρου που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής και να μπορεί να συγκεντρώσει όλες τις συνδεόμενες υπηρεσίες με τη Δικαιοσύνη. Η ανέγερση ενός νέου δικαστικού μεγάρου είναι ένα διαρκές αίτημα του συνόλου της τοπικής κοινωνίας (δικαστικών λειτουργών, δικηγόρων, αλλά και απλών πολιτών).

Μετά από δεκαετίες προσπαθειών, το 1999 ξεκίνησε η διαδικασία να ανεγερθεί το Δικαστικό Μέγαρο στο «Στρατόπεδο Γκιάλα». Ο χώρος αυτός είναι ο ενδεδειγμένος, καθώς πληροί σειρά προϋποθέσεων: βρίσκεται εντός της πόλης της Χίο, σε μικρή απόσταση από το Κέντρο, ενώ και η έκτασή του είναι επαρκής. Ωστόσο χρειάστηκαν 10 χρόνια μέχρι να ξεπεραστούν όλα τα γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα και το ΣτΕ να γνωμοδοτήσει θετικά για τη χρήση του πρώην στρατοπέδου ως χώρου ανέγερσης του Δικαστικού Μεγάρου.

Το έργο δημοπρατήθηκε με συνολικό προϋπολογισμό 12,5εκ. € περίπου και στις 7/6/2011 αναδείχτηκε μειοδότης η εταιρεία «ΠΡΟΤΕΚΑΤ ΑΤΕ». Το 2015 ωστόσο με απόφαση του ΔΣ της «ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ» διαλύθηκε η εργολαβία. Σήμερα βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο που το έργο πρέπει να επαναδημοπρατηθεί.Μια διαδικασία που γνωρίζουμε μεν ότι είναι χρονοβόρα, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση καθυστερεί υπερβολικά. Την ίδια στιγμή, το υπό ανέγερση δικαστικό μέγαροαπαξιώνεται και φθείρεται μέρα με τη μέρα και μαζί «χάνονται» τα χρήματα του ελληνικού λαού που ήδη έχουν διατεθεί.

Στην ερώτηση που είχα καταθέσει στις 26/2/2016 (ΑΠ. 3513/26.2.16) ο υπουργός Δικαιοσύνης δήλωσε αναρμόδιος και ο υπουργός Υποδομών μας διαβίβασε έγγραφο της εταιρείας «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» στο οποίο επισημαίνεται ότι πρέπει να επαναδημοπρατηθεί η ολοκλήρωση του έργου. Ένα χρόνο μετά, καμία πρόοδος δεν έχει υπάρξει.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #7:                        ΣκυλίτσειοΝοσοκομείο/ Παθολογική κλινική

Το παλαιό κτήριο του Νοσοκομείου Χίου στο οποίο σήμερα στεγάζεται η Παθολογική Κλινική βρίσκεται σε εξαιρετικά κακή κατάσταση, γεγονός το οποίο επιβαρύνει τους ασθενείς, αλλά θέτει σε κίνδυνο και την υγεία ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, των συγγενών και επισκεπτών. Οι άθλιες συνθήκες στην Παθολογική Κλινική περιγράφονται σε επιστολή ασθενούς την οποία και κατέθεσα ως αναφορά (1304/3.3.2017).

 

Η προηγούμενη διοίκηση του νοσοκομείου είχε καταφέρει να εξασφαλίσει, ήδη από το 2015, δωρεά του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει σε εργασίες ανακαίνισης ενός εκ των υπαρχόντων κτηρίων. Ωστόσο, με την αλλαγή των διοικήσεων των νοσοκομείων οι διαδικασίες αυτές «πάγωσαν». Τον Ιούλιο του 2016 κατέθεσα ερώτηση, αναφορικά με τη δωρεά και την αξιοποίησή της από τη διοίκηση του νοσοκομείου.  Η απάντηση που έλαβα ήταν διαβίβαση εγγράφου της τότε προσωρινής Διοικήτριας του νοσοκομείου στην οποία παρατίθενται σειρά γραφειοκρατικών προβλημάτων (μεταξύ άλλων και ότι το συμφωνητικό έγγραφο μεταξύ του Ιδρύματος και του νοσοκομείου απευθυνόταν στον πρώην Διοικητή – πρόβλημα που θεωρητικά μπορεί να επιλυθεί εντός ολίγων ημερών). Εκτός αυτού μαθαίνουμε ότι υπάρχει μελέτη Διπλωματούχου Μηχανικού η οποία θεωρεί ότι το κτήριο στο οποίο θα γινόταν η ανακαίνιση έχει στατικά και δομικά προβλήματα.

Εν προκειμένω και με βάση την πραγματικότητα που όλοι οι Χιώτες βιώνουν, η σημερινή διοίκηση του νοσοκομείου και η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας δείχνουν ότι προτιμούν να λειτουργεί η βασικότερη κλινική του νοσοκομείου Χίου κάτω από άθλιες συνθήκες παρά να σπεύσουν να επιλύσουν τα όποια προβλήματα και να αξιοποιήσουν τη διαθέσιμη χορηγία για το κοινό καλό και τη δημόσια υγεία.

Επίσης, υπήρξε πρόταση για αγορά οικοπέδου του νοσοκομείου από ιδιωτική εταιρεία. Τα έσοδα από την εν λόγω αγοραπωλησία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά με τη δωρεά για τις εργασίες ανακαίνισης, ειδικά στην περίπτωση που θα πρέπει να γίνουν εργασίες ενίσχυσης της στατικότητας του κτηρίου. Ούτε αυτή η αγοραπωλησία προχώρησε. 

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #8:                        Οδικό δίκτυο

Προκειμένου να υπάρξουν συνθήκες και προϋποθέσεις ομοιόμορφης και βιώσιμης ανάπτυξης του συνόλου των περιοχών της Χίου, είναι απαραίτητο ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο. Μια σειρά από επιμέρους έργα (κύριων και βοηθητικών αξόνων) είναι απαραίτητα, ωστόσο, άλλα δεν έχουν καν εκκινήσει, ενώ στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη παρατηρούνται καθυστερήσεις ή και προβλήματα χρηματοδότησης. Αναφέρουμε ενδεικτικά α) τον περιφερειακό δρόμο της πόλης της Χίου, η παράδοση του οποίου μετατίθεται διαρκώς στο μέλλον, β) την παράκαμψη της Καλλιμασίας, έργο που απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ 2006-2013, γ) την παράκαμψη Χαλκειούς, που θα συνέβαλε στην αποσυμφόρηση της περιοχής από τον κυκλοφοριακό φόρτο βαρέων οχημάτων, δ) την παράκαμψη του Αγίου Γεωργίου, που θα συνέβαλε στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #9:                        Άρδευση, ύδρευση, αντιπλημμυρικά έργα

 

Το έργο του φράγματος «Κόρης Γεφύρι», είναι ένα έργο που απαντά στο βασικό πρόβλημα της άρδευσης του Κάμπου της Χίου και μπορεί μελλοντικά να συμβάλει στην αντιμετώπιση του γενικότερου ζητήματος της ύδρευσης του νησιού. Ωστόσο, έχει καθυστερήσει σημαντικά, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζονται και τα προβλήματα άρδευσης και ύδρευσης.

Το φράγμα είχε χρηματοδοτηθεί αρχικά από πόρους της Ε.Ε., ωστόσο απεντάχθηκε το 2011 για μια σειρά από λόγους, ενώ υπήρξε και κίνδυνος επιστροφής κονδυλίων στην Ε.Ε., λόγω μη ολοκλήρωσής του. Έκτοτε συνεχίζεται με πόρους από το ΠΔΕ και σήμερα βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση. Ενώ όμως η αρχική ημερομηνία παράδοσης είχε οριστεί για το τέλος 2016, δόθηκε πρώτη παράταση ολοκλήρωσης για το Μάρτιο 2017 και νέα παράταση για το καλοκαίρι του 2017.

Με το πέρας του έργου του φράγματος και με την προϋπόθεση ότι θα εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης του νερού και για ύδρευση, αναγκαίο είναι να ελεγχθεί η ποιότητα και η καταλληλότητά του για το σκοπό αυτό. 

Επιπλέον, μετά και τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2012 αλλά και του 2016 απαραίτητα είναι αντιπλημμυρικά έργα θωράκισης των πληγεισών περιοχών που εντοπίζονται κυρίως στο νότιο τμήμα του νησιού.

ΈΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΗΣ #10:          Υδατοδρόμια/ Υδροπλάνα.

Με το νόμο 4146/2013, τον οποίο είχα τιμή να παρουσιάσω στη Βουλή των Ελλήνων, εκπροσωπώντας το επισπεύδον Υπουργείο Ανάπτυξης, ορίστηκε το πλαίσιο της αδειοδότησηςυδατοδρομίων σε μια προσπάθεια να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να επισπευτούν οι τόσο αναγκαίες επενδύσεις. Ωστόσο, σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά η πρόοδος είναι μηδενική, ενώ ένα νέο νομοσχέδιο πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες και δημοσιεύματα, να κατατεθεί στη Βουλή. Το νομοσχέδιο αυτό αλλάζει άρδην το πλαίσιο, επιτρέποντας την ίδρυση υδατοδρομίων μόνο σε δημόσιους φορείς και τη λειτουργία υδατοδρομίων σε δημόσιους και ιδιωτικούς.

Στο πλαίσιο της γενικότερης αβεβαιότητας και των παλινωδιών, λιμνάζει και η υπόθεση του υδατοδρομίου της Χίου. Έργο το οποίο θα μπορούσε να λειτουργεί συμπληρωματικά με τις υπάρχουσες δομές (λιμάνι, αεροδρόμιο), να βελτιώσει τη διασύνδεση με τα μικρότερα ακριτικά νησιά και τελικά να αναδειχτεί σε μοχλό ανάπτυξης για την περιοχή. Μετά από μια σειρά προσκομμάτων τα οποία ξεπεράστηκαν, μεταξύ των οποίων και οι ενστάσεις του Λιμεναρχείου ως προς τον χώρο ελλιμενισμού των υδροπλάνων, ο φάκελος υποβλήθηκε μετά τα μέσα του 2016. Οι εξελίξεις όμως αναφορικά με το νομοθετικό πλαίσιο βάζουν εκ νέου στην αναμονή το έργο.

Για όλα τα ανωτέρω θέματα σας υποβάλλουμε τις ακόλουθες ερωτήσεις και παρακαλούμε για τις απαντήσεις σας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας:

  1. Αναφορικά με το αεροδρόμιο της Χίου:
    1. Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει τα ουσιώδη έργα της επέκτασης του διαδρόμου και της ανακατασκευής του αεροσταθμού, εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ 2014-2020;
    2. Πώς προχωρά η ολοκλήρωση των επιμέρους έργων (περίφραξη, λοιπές μελέτες) βάσει των χρονοδιαγραμμάτων που έθεσε ο Υπουργός Μεταφορών στην απάντησή του κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης μου στη Βουλή;
    3. Γιατί δεν υλοποιήθηκε η δέσμευση του ίδιου ότι το έργο περίφραξης θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 7 Μαρτίου 2017;
    4. Θα γίνουν επιπλέον απαλλοτριώσεις για την αύξηση του διαθέσιμου χώρου και τη χρησιμοποίηση τους για επιμέρους έργα (για παράδειγμα νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών);
    5. Βρίσκεται το Υπουργείο σε συνεννόηση με το νέο υπερταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας αναφορικά με το μέλλον του αεροδρομίου Χίου και αν ναι ποιος ο σχεδιασμός; 

 

  1. Αναφορικά με το λιμάνιτης Χίου:
    1. Ποιες είναι οι επόμενες ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα αναφορικά με την υλοποίηση τουMasterplan του λιμανιού; Έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και αν ναι από ποιες πηγές;
    2. Ποιες οι άμεσες ενέργειές προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες στο τελωνείο και στην παρακείμενη αίθουσα επιβατών εξωτερικού – τόσο σε υλικοτεχνική υποδομή όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό;
    3. Πρόκειται να αυξηθεί το προσωπικό (τόσο της Ελληνικής Αστυνομίας όσο και της τελωνειακής υπηρεσίας), ώστε να παρέχονται καλύτερες και γρηγορότερες υπηρεσίες;
    4. Σε ποιον ανήκει η ιδιοκτησία του κτηρίου που στεγάζεται το τελωνείο και σε ποιον η ιδιοκτησία της παλιάς Ιχθυόσκαλας;
    5. Ποιες είναι οι σχεδιαζόμενες ενέργειες της κυβέρνησης για την ενίσχυση της πύλης Μεστών;
    6. Προτίθεται να συμβάλει ώστε να εντάξουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δρομολόγια επιβατηγών πλοίων από και προς τα Μεστά;
    7. Πώς τοποθετείται η κυβέρνηση στην προοπτική να δημιουργηθεί στο λιμάνι των Μεστών πύλη Schengen, ποιος ο προϋπολογισμός αυτού του έργου και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης;

 

  1. Αναφορικά με τη Μαρίνα της Χίου:
    1. Έχει ολοκληρωθεί η εργασία των συμβούλων που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ για το σκοπό αυτό και ποιες οι θέσεις τους σχετικά με τον προτιμητέο τρόπο αξιοποίησης της Μαρίνας;
    2. Πότε πρόκειται να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή για τη Μαρίνα Χίου (μαρίνα Νοσοκομείου);

 

  1. Αναφορικά με την επένδυση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος των Κεραμείων:
    1. Ποια τα βήματα, η πρόοδος και το χρονοδιάγραμμα της αδειοδοτικής διαδικασίας αναφορικά με το συγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα;
    2. Βρίσκεται σε συνεννόηση με τους επενδυτές προκειμένου να υπάρξει γρήγορη εκκίνηση των εργασιών και ποιο το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί και από τις δύο πλευρές;

 

  1. Αναφορικά με το κτίριο των δικαστικών φυλακών Χίου:
    1. Θα ενεργοποιήσετε εκ νέου το σχεδιασμό για ανέγερση νέου κτηρίου φυλακών στη Χίο, μετά και την πρόσφατη καταδίκη της Ελλάδας;
    2. Εάν το Υπουργείο εμμένει στη γραμμή «αξιοποίηση των ήδη υφιστάμενων κτιριακών υποδομών και όχι την κατασκευή νέων», ποιες είναι οι ενέργειές στις οποίες θα προβεί, αφενός για να βελτιώσει τις κτιριακές υποδομές, αφετέρου να αποφύγει μελλοντικές καταδίκες και υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων (οι οποίες σημειωτέον επιβαρύνουν και αυτές τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας);

 

  1. Αναφορικά με το Δικαστικό Μέγαρο:
    1. Ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχουν γίνει κατά τους τελευταίους 12 μήνες προκειμένου να επανεκκινήσει το έργο, αλλά και να συντηρηθεί το μέχρι σήμερα οικοδόμημα;
    2. Ποιες είναι οι συγκεκριμένες ενέργειες που έχουν προγραμματιστεί εφεξής προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο, ποιο το χρονοδιάγραμμα και ο προϋπολογισμός; 
    3. Έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες πιστώσεις και από ποια πηγή;

 

  1. Αναφορικά με το Σκυλίτσειο Νοσοκομείο Χίου:
    1. Πότε θα ξεκινήσει και ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ανακαίνισης της Παθολογικής Κλινικής;
    2. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η υπόθεση της δωρεάς του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος;
    3. Εξακολουθεί να υπάρχει επικοινωνία μεταξύ του Ιδρύματος και της διοίκησης του νοσοκομείου προκειμένου να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα;
    4. Εάν χαθεί η δωρεά του Ιδρύματος ποιες θα είναι οι ενέργειες του Υπουργείου προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες;
    5. Πού στηρίχτηκε η απόφαση της διοίκησης να προχωρήσει σε νέα μελέτη στατικότητας;
    6. Με ποιες διαδικασίες ανατέθηκε σε ιδιώτη μηχανικό η εκπόνηση μελέτης για τη στατικότητα του κτηρίου και ποιο το κόστος της μελέτης αυτής;
    7. Γιατί δεν ζητήθηκε σχετική μελέτη από δημόσια υπηρεσία (ΔΕΠΑΝΟΜ);
    8. Ποιος είναι ο σχεδιασμός και οι ενέργειες της Διοίκησης του Νοσοκομείου και του Υπουργείου αναφορικά με την αξιοποίηση της περιουσίας του Νοσοκομείου;

 

  1. Αναφορικά με το οδικό δίκτυο:
    1. Ποια είναι τα έργα οδοποιίας (νέοι κύριοι άξονες/ βοηθητικοί δρόμοι και αντιμετώπιση προβλημάτων υπαρχόντων) που έχουν προγραμματιστεί για το νησί της Χίου;
    2. Ποιο το χρονοδιάγραμμα καθενός από αυτά και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης;
    3. Πρόκειται να αναζητηθεί χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020;
    4. Πώς προχωρά η υλοποίηση του έργου του Περιφερειακού της πόλης της Χίου;
    5. Ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων και η χρηματοδότηση αυτών;

 

  1. Αναφορικά με το Φράγμα «Κόρης Γεφύρι» και τα αντιπλημμυρικά έργα:
    1. Γιατί δεν προχωρά το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ως ο αρμόδιος φορέας υλοποίησης) στο ορισμό του συμβούλου προκειμένου να ελεγχθεί το έργο του φράγματος «Κόρης Γεφύρι», να υλοποιηθούν τα έργα στεγανοποίησης και να προχωρήσει η παράδοσή του;
    2. Είναι εξασφαλισμένοι οι απαραίτητοι πόσοι για την ολοκλήρωσή του και πώς προχωρά η διαδικασία χρηματοδότησης και εκταμίευσης πόρων;
    3. Πώς προχωρούν τα αντιπλημμυρικά έργα στις πληγείσες από τις πυρκαγιές περιοχές, ως προς το φυσικό αντικείμενο και τη χρηματοδότησή τους; 

 

  1. Αναφορικά με την επένδυση του υδατοδρομίου και των υδροπλάνων:
    1. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα ο φάκελος για το υδατοδρόμιο Χίου;
    2. Έχει φτάσει στο βαθμό ωριμότητας εκείνο που θα επιτρέψουν στη διαδικασία να προχωρήσει βάσει των μεταβατικών (ευνοϊκότερων) διατάξεων του νέου νόμου ή θα πρέπει να επαναληφθούν οι διαδικασίες από την αρχή;
    3. Σε τι οφείλεται η καθυστέρηση και ποιες οι ευθύνες των εμπλεκόμενων υπουργείων και των υπηρεσιών που βρίσκονται στην αρμοδιότητά τους (Λιμεναρχείο, Περιφέρεια, κλπ) 

 

 

Ο ερωτών βουλευτής

 

Νότης Μηταράκης