1.10.2014 17:22

Κωνσταντινούπολη – Χίος: Χωρίς Προσανατολισμό και Γνώση

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΠΑΣ

Σκιαγραφώντας το προφίλ των τοπικών παραγόντων αυτού του νησιού, διαπιστώνουμε ότι σχεδόν πάντα επιδεικνύεται από την πλευρά τους μια αξιομνημόνευτη αδράνεια πάνω στα σοβαρά και χρόνια προβλήματα του τόπου. Στις σπάνιες φορές που αποφασίζουν να ασχοληθούν με κάποιο σημαντικό ζήτημα, επιδεικνύουν μια τάση «καλών προθέσεων» χωρίς όμως να πετυχαίνουν και το επιθυμητό αποτέλεσμα.  Η βασική αιτία αυτής της αναποτελεσματικότητας όπως έχουμε ξαναγράψει, είναι η πρόθεσή τους να συζητήσουν και να επιλύσουν τα προβλήματα μόνοι τους χωρίς να διαθέτουν ούτε τις απαραίτητες γνώσεις, ούτε και τους συνεργάτες για να τους βοηθήσουν σε ιδιαίτερα θέματα τα οποία επιζητούν σημαντικό βαθμό εξειδίκευσης.

Για να μπορέσει κάποιος να σταθεί και να πετύχει κάτι σε ένα ιδιαίτερα ειδικευμένο ζήτημα όπως η διαπραγμάτευση με τις αεροπορικές εταιρίες, θα πρέπει καταρχήν να μάθει να μιλάει την ίδια «γλώσσα» με την απέναντι πλευρά. Για να γίνουμε πιο σαφείς στην περίπτωση της αεροπορικής σύνδεσης με την Κωνσταντινούπολη και έχοντας απέναντι μια αεροπορική εταιρία όπως η Astraθα έπρεπε να υπολογιστούν 2 κυρίως σημαντικές παράμετροι:

Α) Αν όντως μπορεί μια τέτοια εταιρία να εξυπηρετήσει τους Ομογενείς και όσους γενικά έρχονται στη Χίο μέσω Κωνσταντινούπολης και

Β) Την τουριστική ζήτηση από την Κωνσταντινούπολη

Για το πρώτο ζήτημα η απάντηση είναι όχι. Ως γνωστόν οι Ομογενείς ταξιδεύουν μέσω Αθήνας και δευτερευόντως τα τελευταία χρόνια μέσω της Κωνσταντινούπολης μέσω πτήσεων transferπου προσφέρουν σε πληθώρα τόσο η AegeanAirlinesπου συνεργάζεται με τη Lufthansaόσο και η TurkishAirlines. Η Astraείναι μια nicheαεροπορική εταιρία, χωρίς connections – transitπου σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σταθεί σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη κατηγορία επιβατών, καθώς δεν θα έχει τη δυνατότητα προσαρμοσμένων ωραρίων και θα απαιτείται δεύτερος έλεγχος των αποσκευών, τεράστια και κοστοβόρα διαδικασία αν σκεφτούμε ότι οι Ομογενείς φέρουν συνήθως μεγάλο αριθμό αποσκευών. Στον προσδιορισμό του αριθμού των επιβατών απαιτείται έρευνα η οποία όμως θα πρέπει να διεξαχθεί τη θερινή περίοδο, τότε που ταξιδεύουν οι ομάδες στόχοι, αλλιώς τα αποτελέσματα δεν θα έχουν κανένα νόημα.

Στο δεύτερο ζήτημα που ίσως είναι και πιο ενδιαφέρον προκύπτουν ανάλογα ζητήματα. Για να πετύχει μια νέα αεροπορική σύνδεση θα έπρεπε οι τοπικοί παράγοντες να λάβουν υπόψη κάποιες από τις διαδικασίες και τους αλγόριθμους που συνήθως γίνονται στις διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρίες. Στον παρακάτω πίνακα που περιέχεται στην έρευνά μου για τον αεροπορικό τουρισμό της Λέσβου, προκύπτει ότι η κάθε αεροπορική εταιρία αποτελεί μια σχεδόν ξεχωριστή περίπτωση που απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις και προσοχή ώστε να μην προκληθούν αρνητικές συνέπειες εις βάρους του προορισμού.

 

Πίνακας 1. Κατάταξη υβριδικών ή φερόμενων ως LowCostCarriers αεροπορικών εταιριών σύμφωνα με τον Ενοποιημένο Δείκτη LCCs

Αεροπορική Εταιρία

Ενοποιημένος Δείκτης LCCs

Corendon Dutch Airlines

0,91

Thomson Airways

0,83

Thomas Cook Airlines

0,79

Jet 2

0,77

Transavia

0,76

TUIfly

0,76

Jetairfly

0,73

Thomas Cook Airlines Belgium

0,71

Monarch Airlines

0,70

Condor

0,68

Arkefly

0,63

Travel Service

0,63

Pegasus Airlines

0,59

Sun Express

0,55

Air Lingus

0,41

NIKI

0,36

Air Berlin

0,34

Μέσος όρος

0,66

 

 

Πηγή: Klophaus, etal., 2012 & Ιστοσελίδες των Αεροπορικών Εταιριών,  Επεξεργασία από το Συγγραφέα.

 

Πίνακας2Κατάταξη και κατηγοριοποίηση των φερόμενων ως LCCsαεροπορικών εταιριών σύμφωνα με τον απλό δείκτη LCCs

 

Αεροπορική εταιρία

Απλός Δείκτης LCC

Καθαρές LCCs

11-13

Corendon Dutch Airlines

12

Transavia

11

Jet2

11

Thomas Cook Airlines

11

Thomson Airways

11

Hybrids με κυρίαρχα LCC Χαρακτηριστικά

8-10

TUIfly

9

Jetairfly

8

Monarch Airlines

8

Hybrids με κυρίαρχα Full-Frills χαρακτηριστικά

4-7

Pegasus Airlines

7

Travel Service

7

Thomas Cook Airlines Belgium

7

Sun Express

6

Condor

6

Air Berlin

6

Arkefly

6

Air Lingus

5

Full Service Αεροπορικές Εταιρίες

0-3

NIKI

3

 

Πηγή: Klophaus, et al., 2012, & Ιστοσελίδες των αεροπορικών εταιριών Επεξεργασία από το Συγγραφέα

 

Χωρίς να εμπλακούμε σε λεπτομέριες μια και πρόκειται για καθαρά επιστημονικά στοιχεία, οι τούρκικες αεροπορικές εταιρίες οι οποίες έχουν γραμοσκιαστεί με έντονα γράμματα, διαθέτουν σχετικά χαμηλούς ΔείκτεςLCCs[1], κάτω του μέσου όρου που σημαίνει ότι στις διαπραγματεύσεις μαζί τους χρειάζεται έντονη έντονη στήριξη από touroperators και όχι μόνο. Η τούρκικη αγορά είναι μια πολύ δύσκολη αγορά ως προς τις αερομεταφορές στην Ελλάδα η οποία επιζητεί πολύ μεγάλες απαιτήσεις, αναλογικά πιο μεγάλες από τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Αγγλία. Σε ότι αφορά την έλλειψη της Astraαπό των παραπάνωπίνακα, δε συγκαταλέγεται διότι δεν πληρή για τη συγκεκριμένη περίπτωση τις αναγκαίες προυποθέσεις για να διαπραγματευτεί ένας προορισμός. Στη Χίο απλά αεροπορικές εταιρίες είναι μόνο… η Astraκαι τουρίστες οι…Τούρκοι. Για να πετύχει μια σύνδεση αυτού του είδους θα πρέπει:

·         Να εφαρμοστεί συμφωνία co-marketing. Η Ρόδος και η Μύκονος προχώρησαν σε τέτοιες συμφωνίες  παρα το δυνατό τους Brandnameκαι με γνωστές τούρκικες αεροπορικές εταιρίες δαπανόντας σημαντικά ποσά. Σκεφτείτε τι ποσό θα χρειαστεί και πόσο αναγκαία είναι μια τέτοια συμφωνία για τη Χίο ειδικά δε όταν η αεροπορική εταιρία είναι παντελώς άγνωστη στους Τούρκους.

·         Για να μετριαστούν τα εμπόδια από την προηγούμενη πρόταση είναι απολύτως ανγκαία η στύριξη από έναν ή περισσότερους (όσο πιο πολλοί τόσο το καλύτερο ) τούρκικους touroperators, ώστε να εξασφαλίσουν μια travelbankή ένα tickettrustδηλαδή να εγγυηθούν ένα συγεκριμένο αριθμό θέσεων. Επομένως θα ήταν πιο ώριμο να γίνουν πρώτα κάποιες συζητήσεις με κάποιους touroperatorsτης Τουρκίας και όχι να προσφύγουμε στη λύση (για ακόμα μια φορά) της Astra.

·         Καλό είναι μέσα σε μια τέτοια συμφωνία με τηνAstraνα μπει και μια ρήτρα ελάχιστου αριθμού επιβατών, ώστε σε περίπτωση χαμηλών πληροτήτων να μην επιβαρυνθούν οι τοπικοί παράγοντες.

·         Οι διαπραγματεύσεις και οι διαδικασίες αυτές θα πρέπει να γίνουν από γνώστες του αντικειμένου, και όχι από πολιτικούς, που ενδιαφέρονται μόνο για την αυτοπροβολή.

Καταλήγοντας θέτουμε κάποια ερωτήματα:

·         Οι τοπικοί πάράγοντες θα μάθουν επιτέλους να καταφεύγουν σε ανθρώπους πέρα από την «αυλή» τους;

·          Με ποια οργάνωση και από ποιους θα δοθούν τα χρήματα που απαιτούνται για να γίνει μια σοβαρή και αποτελεσματική προσπάθεια στον τουρισμό;

·         Μήπως εδώ χρειαζεται η δημιουργία ενός Οργανισμού Τουρισμού;

·         Αν πχ γίνει μια συμφωνία τη μια χρονιά πως θα εξασφαλιστούμε για την επόμενη;

·         Γιατί δε προσφέγουμε σε άλλες αγορές όπως πχ η Νορβηγία ή η Ολλανδία που είναι 15 και 7,5 φορές πιο αποδοτικές από αυτή της Τουρκίας (Παν. Αιγαίου,2013);

·         Γιατί δεν προχωρούν σε κατευθείαν διαπραγματεύσεις με τουλάχιστον ένα τούρκικο touroperator;

 

Η απάντηση μάλλον φαντάζει δύσκολη με βάση τα σημερινά δεδομένα και τις τακτικές που ακολυθούν οι τοπικοί μας παράγοντες και οι οποίες χαρακτηρίζονται από την έλλειψη προσανατολισμού και γνώσης. Ας ελπίσουμε σε μια αλλαγή στάσης και αντίληψης για το καλό του τόπου.



[1]LowCostCarriers: Αεροπορικές Εταιρίες Χαμηλού Κόστους. 

 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ