17.1.2017 9:25

Η ουσία στο περιθώριο της διαβούλευσης

Δυστυχώς τα ωραία και η ουσία της διαβούλευσης για το λεγόμενο master plan του κεντρικού λιμανιού άρχισαν αργά μετά το μεσημέρι στο Ομήρειο με ακροατήριο μόνο όσους είχαν πραγματικό ενδιαφέρον για την τύχη του μεγάλου μας λιμανιού.

Τοποθετήθηκαν περίπου δέκα συμπολίτες μας ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Δήμης Μυλωνάδης, ο καπετάν Γιώργης Γεωργούλης από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ο Γιάννης Μαλαφής, ο Πάρης Βαλιανίτης εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος δημιούργησε αίσθηση με την αναφορά του ότι η πρόταση της λιμενικής επιτροπής βασίζεται στην πρόταση Σταύρου Μιχαηλίδη αλλά δυστυχώς με τροποποιήσεις που καθιστούν την σημερινή πρόταση προβληματική.

Τελευταίος κλήθηκε στο βήμα ο Ναύαρχος και πρώην Λιμενάρχης Σταύρος Μιχαηλίδης ο οποίος, όπως τονίστηκε και από τον προλαλήσαντα Δήμη Μυλωνάδη, ήταν και ο πρώτος που το 2004 μίλησε και έβαλε στο τραπέζι συγκεκριμένη πρόταση βελτίωσης και αξιοποίησης του σημερινού λιμανιού, την δημιουργία μαρίνας στο νότιο τμήμα κλπ. και όλα αυτά σε συνάρτηση με τις προσχώσεις γύρω από την περιοχή του Ναυτικού Ομίλου Χίου.

Τα βλέμματα λοιπόν στράφηκαν στον τελευταίο ομιλητή ο οποίος στην παρέμβασή του αφού συνεχάρη την δημοτική αρχή ότι επιδιώκει τον εκσυγχρονισμό του κεντρικού λιμένα στάθηκε στα εξής σημεία τα οποία παρακάλεσε να ληφθούν υπόψη από τους μελετητές.

Πρώτα τόνισε ότι η φιλοσοφία της παρέμβασης έγκειται στην απαλλαγή της πόλης από τον κυκλοφοριακό φόρτο που προκαλεί η εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών πλοίων, κρουαζιέρας κλπ., την εξυπηρέτηση των πολιτών σε ανθρώπινο και σύγχρονο επίπεδο και οπωσδήποτε την εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων μιας τέτοιας υποδομής.

Ακολούθως σημείωσε ότι απουσιάζει στο μέτρο που επιβάλλεται από μια μελέτη στρατηγικής ανάπτυξης η οργανική διασύνδεση όλων των λιμενικών υποδομών του νομού.

Ιδιαίτερα στάθηκε στο θέμα της ασφάλειας της διακίνησης των επιβατών γιατί όπως έντονα υπογράμμισε, από τούδε και στο εξής ζώντας σε ένα ιδιαίτερα θερμό περιβάλλον με την τρομοκρατία να «τρομοκρατεί» τις κυβερνήσεις και τις δυτικές χώρες, η επιβίβαση των επιβατών σε κάθε πλοίο θα πραγματοποιείται όπως γίνεται για τα αεροπλάνα.

Πρέπει, τόνισε, να καταβληθεί προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα μόνο κέντρο υποδοχής των επιβατών από το οποίο μετά τον έλεγχο οι επιβάτες θα κατευθύνονται στα πλοία για κάθε προορισμό εσωτερικού ή εξωτερικού όπως κατευθύνονται στα Gate των αεροδρομίων.

Υποστήριξε δε ότι είναι μη «παραδεκτό» στον υπό εξέταση σχεδιασμό να προτείνονται τουλάχιστο τέσσερα ξεχωριστά και απομακρυσμένα σημεία επιβίβασης, ένα στις έξω από το λιμάνι προβλήτες, ένα στο σημερινό σημείο πρυμνοδέτησης του επιβατηγού πλοίου σημείο που θα κρατιέται για «καβάντζα» όταν ο καιρός δεν επιτρέπει τα πλοία να δένουν έξω, ένα άλλο για την εξυπηρέτηση της γραμμής Χίου-Τσεσμέ και ένα άλλο ακόμα για την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων.

Αυτό τον σχεδιασμό τον χαρακτήρισε μη αποδεκτό με προοπτική του άμεσου μέλλοντος συνθηκών, μη  ρεαλιστικό και σπάταλο αφού θα απαιτήσει πολλαπλάσιες δαπάνες και ανθρώπινους πόρους για την δημιουργία υποδομών ελέγχου επιβατών.

Το τέρμιναλ υποδοχής και εξυπηρέτησης υδροπλάνων το χαρακτήρισε περιττό αφού όπως είπε σε απόσταση ενός χιλιομέτρου υπάρχει αεροδρόμιο και μάλιστα σε διαδικασίες εκσυγχρονισμού, πως είναι δυνατόν να το ανταγωνιστεί η πολυδάπανη και μη σταθερή σύνδεση υδροπλάνων; Η παράβλεψή του είπε, θα εξοικονομήσει πολύτιμους πόρους. 

Επέμεινε διακριτικά στην πρόταση που είχε εκείνος πριν χρόνια καταθέσει, δηλαδή να κατασκευαστεί το εξωτερικό «σκαλοπάτι» πρυμνοδέτησης Ε/Γ και Κ/Ζ πλοίων (βλέπε σχέδιο πρότασης Σταύρου Μιχαηλίδη) μέσα στο λιμάνι που θα λειτουργεί και σαν βορεινός μόλος της διαμορφούμενης μαρίνας διότι όπως τόνισε, και σύμφωνα με τα στατιστικά, με καιρό 7 δύναμη και πάνω είτε βοριάς είτε νοτιάς τα πλοία δεν θα μπορούν να δένουν έξω από το λιμάνι και θα αναγκάζονται να έρχονται πάλι στο σημερινό σημείο.

Αν όμως βιώνουμε τέτοια φαινόμενα σε ποσοστά π.χ. 20-30% των ημερών του χρόνου που θα επιβάλλεται να λειτουργεί το λιμάνι με τα παλιά όλη η φιλοσοφία για την παρέμβαση ακυρώνεται. Ο σκοπός είναι να επιδιώξουμε και να επιτύχουμε το μάξιμουν του στόχου. Η Χίος όπως υπογράμμισε είναι ένα «νεκροταφείο» ημιτελών ή άστοχων έργων.        

Ειδήσεις σήμερα. Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Τα νέα της Χίου κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας. Γίνετε συνδρομητής της εφημερίδας «πολίτης» συμπληρώνοντας την ηλεκτρονική φόρμα εδώ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ