08/10/2017 - 11:42
Τελ. ενημέρωση: 09/10/2017 - 11:57
Αρθρογράφος: PolitisChios

Η Χίος είναι περήφανη και για την μπύρα της

Είναι καλοκαίρι του 2009. Ο Ιάκωβος Αμύγδαλος και ο  Μάνος Ναζλίδης, κάθονται σε μια παραλία της Χίου και συζητούν.  Είναι φίλοι για είκοσι περίπου χρόνια και μέχρι εκείνο το καλοκαίρι, η επαγγελματική τους καριέρα, επικεντρώνονταν σε  εταιρίες υπολογιστών και ηλεκτρονικών.

Ούτε ο ένας, ούτε ο άλλος είναι ευχαριστημένοι από τις δουλειές τους. Ο Ιάκωβος είναι από την Χίο, ενώ ο Μάνος από τον Πειραιά.  «Οι ιδέες πέφτουν βροχή.  Άλλες ήταν καλές, άλλες όχι.  Άλλες μπορούσαν να γίνουν και άλλες ήταν δύσκολο να υλοποιηθούν» θυμάται ο Ιάκωβος για εκείνο για εκείνο το καλοκαίρι και συνεχίζει: «Σε κάποια στιγμή, έπεσε η ιδέα της δημιουργίας μιας μικροζυθοποιίας από τον Μάνο.  Μέχρι εκείνη την στιγμή, δεν είχαμε επαφή με την δημιουργία μπύρας.  Μόνον από υπολογιστές γνωρίζαμε.  Απλώς ο Μάνος είχε αγοράσει κάποια στιγμή ένα κιτ και είχε φτιάξει δική του μπύρα.  Τα κιτ αυτά, είναι όπως αυτά που πουλάνε στα σούπερ μάρκετ για να φτιάξεις μια τούρτα ή ένα γλυκό.  Έχουν όλα τα υλικά και τις οδηγίες.  Αυτή ήταν η μοναδική επαφή μας.  Είναι αστείο αν το σκεφτείς, όμως ξεκινήσαμε έτσι.  Είναι σαν να έχεις πάρει μια μέρα από ένα σούπερ μάρκετ ένα κιτ για να φτιάξεις τούρτα και μετά να ανοίγεις ζαχαροπλαστείο».

Η ιδέα της μπύρας λοιπόν, έπεσε… στην άμμο (και όχι στο τραπέζι, αφού το  brainstorming εξελίσσονταν σε παραλία)  εκείνο το καλοκαίρι του 2009. Έτσι  γεννήθηκε η Chios Beer και μέσα σε λίγα χρόνια, κατέκτησε την αγορά της Χίου και όχι μόνον.

Περπατώντας στην χώρα της Χίου, βλέπεις παντού σήματα της Chios Beer.  «Στην αρχή είχαμε μεγάλο άγχος για το αν θα μας αποδεχθεί η Χιώτικη κοινωνία.  Τελικά δεν άξιζε να αγχωνόμαστε.  Τα καταστήματα μας αποδέχθηκαν και μας βοήθησαν.  Έβλεπαν την προσπάθεια που κάναμε και έλεγαν: «κάνουν μια προσπάθεια στην περίοδο της κρίσης.  Κάνουν κάτι δημιουργικό και προσπαθούν να φτιάξουν πράγματα να τους βοηθήσουμε».  Είχαμε πολύ θετική αποδοχή.  Όταν μάλιστα σε συστήνουν και λένε: «από δω ο Ιάκωβος από την Chios Beer», το συναίσθημα είναι πολύ ωραίο.   Βέβαια προσπαθήσαμε να φτιάξουμε και ένα καλό προϊόν.  Δεν θέλαμε να πουν ότι θα πάρουμε την μπύρα επειδή την φτιάχνουν στο νησί και μετά να μην  την ξαναπάρουν.  Θέλαμε να φτιάξουμε ένα προϊόν που θα είναι ποιοτικό και θα θέλουν να το πιούνε.  Ξέραμε ότι δεν μπορούμε να χτυπήσουμε τις μεγάλες εταιρίες.  Λέγαμε λοιπόν, ότι αν ο κάθε Χιώτης πιεί μια Chios  Beer για κάθε είκοσι μπύρες που θα πίνει, θα είμαστε ευχαριστημένοι.  Τελικά ξεπεράσαμε τον αριθμό αυτό» συμπληρώνει ο Ιάκωβος.

Κάθε αρχή είναι και δύσκολη.  Στην περίπτωση του Ιάκωβου και του Μάνου, η αρχή ήταν ακόμη πιο δύσκολη, γιατί: «όταν ξεκινήσαμε δεν υπήρχε συγκεκριμένη διαδικασία για να πάρεις άδεια για ζυθοποιείο» λέει ο Ιάκωβος και συνεχίζει: «αν θέλαμε να ανοίξουμε ένα σαντουιτσάδικο, τα πράγματα θα ήταν εύκολα, γιατί υπάρχει μια διαδικασία συγκεκριμένη.  Για την μικροζυθοποιία, δεν υπάρχει. Καταθέσαμε πρόταση νεανικής επιχειρηματικότητας το 2010, πήραμε έγκριση το 2011, αγοράσαμε τα μηχανήματα και εμφιαλώσαμε την πρώτη μας μπύρα, στις αρχές του 2012. 

Και αν δεν υπήρχε η Χιώτικη κοινωνία να μας βοηθήσει, ο ανθρώπινος παράγοντας δηλαδή, μπορεί ακόμη να μην είχαμε αδειοδοτηθεί.  Όταν εμφιαλώσαμε την πρώτη παρτίδα, το συναίσθημα ήταν πολύ ωραίο, αν και συνεχίσαμε να έχουμε προβλήματα με το ελληνικό δημόσιο.  Για να καταλάβεις, είχαμε έτοιμη την μπύρα στα ψυγεία και δεν μπορούσαμε να ξεκινήσουμε να πουλάμε, γιατί περιμέναμε έγκριση από τη χημείο του κράτους για την ετικέτα επάνω στο μπουκάλι.  Όταν φτιάξαμε την πρώτη μας φουρνιά, πήραμε ένα μεγάλο ρίσκο. 

Είχαμε κάνει πολλές δοκιμές, για κατασκευή μπύρας σε μικρή κλίμακα.  Δεν ξέραμε όμως ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα σε μεγάλη κλίμακα.  Και τότε που ξεκινούσαμε, δεν είχαμε την πολυτέλεια να φτιάξουμε μια παρτίδα και να την πετάξουμε.  Τα χρήματα για την μία παρτίδα, ήταν όλα τα λεφτά που είχαμε.  Δεν μπορούσαμε να κάνουμε πειράματα.  Πήραμε τελικά το ρίσκο και το αποτέλεσμα βγήκε σούπερ. Η μπύρα που φτιάχνουμε, είναι χειροποίητη.  Από παρτίδα σε παρτίδα, μπορεί να έχει κάποιες μικρές διαφορές.  Είναι όμως, όπως φτιάχνουμε τα μακαρόνια στο σπίτι.  Κάποιες φορές μπορεί να έχουν λίγο περισσότερο αλάτι, ή να έχουν βράσει λίγο περισσότερο ή λίγο λιγότερο.  Από τότε, δεν σταματήσαμε να τρέχουμε και να επενδύουμε.  Είχαμε κάνει ένα μπίζνες πλαν και είπαμε ότι θα φτάσουμε όσο μας επιτρέπουν οι δυνατότητες μας.  Όχι παραπάνω.  Δεν θέλαμε να ρισκάρουμε τα σπίτια μας παίρνοντας ένα δάνειο.  Όσα χρήματα βγάζαμε, τα ξεναεπενδύαμε για να μπορούμε να σταθούμε στα πόδια μας καλύτερα.  Τώρα, έχουμε φτάσει να είμαστε εργοδότες πέντε ατόμων και συνεχίζουμε».

Ο Ιάκωβος και ο Μάνος, στην ιστοσελίδα της Chios Beer καλούν όσους περνούν από την μικροζυθοποιεία τους, στον Κάμπο της Χίου, να κάνουν μια στάση για να τους κεράσουν μπύρα.  Εγώ το έκανα και δοκίμασα φρέσκια μπύρα Χίου μέσα στις εγκαταστάσεις του πιο  μικρού ­­­­(σε τετραγωνικά εγκαταστάσεων)  ζυθοποιείου στην Ελλάδα. Είναι μόλις εκατό τετραγωνικά μέτρα και εκεί παράγονται και εμφιαλώνονται οι δύο μπύρες που παράγουν.  Η φρέσκια αφιλτράριστη, απαστερίωτη  μπύρα Χίου και η  Smoked Robust Porter με μια πολύ ιδιαίτερη γεύση.

Αυτό που περιμένουν από τον κόσμο; Να τους κεράσει κι αυτός, μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, τις σκέψεις τους και τις εμπειρίες τους, με την Chios Beer.  «Το πιο ωραίο συναίσθημα για μένα, είναι όταν ο κόσμος ανεβάζει στο ίντερνετ όμορφες στιγμές που περνάει στην Χίο και τις συνδυάζει με την μπύρα μας.  Είχε περάσει κάποια στιγμή κάποιος και είχε αγοράσει ένα ποτήρι της μπύρας μας.  Έβγαλε λοιπόν μια φωτογραφία με το ποτήρι αυτό, έξω από τον Πύργο του Άιφελ. Αυτό ήταν ένα ωραίο συναίσθημα.  Να  βλέπεις κάποιον, να συνδυάζει μια όμορφη στιγμή της ζωής του, με το προϊόν που φτιάχνεις» συμπληρώνει ο Ιάκωβος.

Ο Μάνος και ο Ιάκωβος, ως νέοι άνθρωποι, κάνουν σχέδια για το μέλλον.  Μέσα στην επιχειρηματική πραγματικότητα όμως, έτσι όπως διαμορφώνεται στην Ελλάδα σήμερα, δεν είναι και τόσο αισιόδοξα.  Όταν τους πρωτογνώρισα, έδιναν μια συνέντευξη στο Al Jazeera English  για την οικονομία στην Ελλάδα (στο βίντεο που ακολουθεί).  Ο Ιάκωβος, σε ένα κομμάτι χαρτί, εξηγούσε στον Άγγλο δημοσιογράφο, πως διαμορφώνεται η οικονομική πραγματικότητα για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα.  «Με κέρδη 100 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο ως εταιρία και με πάνω από 20% ανάπτυξη τον χρόνο, μας μένουν στην τσέπη εμένα και τον Μάνο, μόνο από χίλια ευρώ τον μήνα» κατέληγε ο Μάνος στην συνέντευξή του.

Λίγες εβδομάδες μετά, μιλήσαμε στο τηλέφωνο.  «Έχουμε δύο εναλλακτικές» μου είπε:  «Ή να πατήσουμε φρένο και να ανακόψουμε την παραγωγή, ή να ρισκάρουμε και να επεκταθούμε».

Δύσκολη απόφαση για τον Μάνο και τον Ιάκωβο.  Όπως την ίδια δύσκολη απόφαση, καλούνται να πάρουν και δεκάδες άλλοι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα του σήμερα, με το φορολογικό σύστημα έτσι όπως είναι διαμορφωμένο. Η απόφαση είναι δική τους.  Ας ελπίσουμε, ότι θα συνεχίσουν να παράγουν έστω και σε μικρότερη ποσότητα, την εξαιρετική μπύρα Χίου, περιμένοντας ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον, ώστε να υλοποιήσουν έστω στο μέλλον, τα σχέδια τους για την παραγωγή και άλλων το ίδιο ποιοτικών προϊόντων ζυθοποιίας.

ΠΗΓΗ: http://www.humanstories.gr