Χίος Πόλη

9/7/18 12:00

τελ. ενημ.: 9/7/18 12:45

Το έργο που είχε τον ατελείωτο ας μην αφήσει τουλάχιστον προβλήματα

Υψηλές προσδοκίες από τον Περιφερειακό αλλά και επισημάνσεις για αναγκαίες παρεμβάσεις που θα τον κάνουν ασφαλέστερο

Η ανάγκη της παράκαμψης της πόλης της Χίου μέσα από μία οδό ταχείας κυκλοφορίας ξεκίνησε ως όραμα το 1987 στο πλαίσιο της σύνταξης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου.

Τα πρώτα τμήματα του Περιφερειακού ξεκίνησαν να υλοποιούνται στο πλαίσιο προμελετών ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, χωρίς μέχρι τότε ο Περιφερειακός να έχει σχεδιαστεί όπως σήμερα. Πότε όμως ξεκίνησαν τα έργα και πόσα τελικά κόστισαν;

Τμήμα Α’

Ουσιαστικά το Α’ Τμήμα του Περιφερειακού ξεκίνησε το 1999 και προέβλεπε την κατασκευή του δρόμου από τα ΣΟΑ μέχρι το φράγμα κόρης γεφύρι. Μετά το 2004 προέκυψε στη σημερινή του μορφή, όπου υπήρξε η ιδέα του εγκυβωτισμού του Παρθένη και της εξόδου του στην παραλιακή ζώνη της Λεωφόρου Αιγαίου. Το σημερινό έργο δημοπρατήθηκε στις 30.7.2014 και η σύμβαση υπογράφτηκε στις 25/11/2016 έναντι 6.147.167,13 ευρώ.

Τμήμα Β’

Πρόκειται για το τμήμα από την περιοχή του φράγματος Κόρης Γεφύρι μέχρι και τον ανισόπεδο κόμβο του Αγίου Αρτεμίου. Υπήρξε ένα από τα πιο πολύπλοκα έργα με δεδομένο ότι αποτελεί τον μοναδικό ανισόπεδο κόμβο στο νησί και κόστισε περί τα 3 εκ. ευρώ.

Τμήμα Γ’

Αποτελεί το τμήμα του δρόμου από τον κόμβο του Αγίου Αρτεμίου μέχρι το Λατόμι και κόστισε 8,2 εκ. ευρώ ενώ κατασκευάστηκε την περίοδο 2007-2008.

Το έργο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε  ώστε να επιτυγχάνει τους σκοπούς της μετακίνησης αλλά και να είναι αισθητικά άρτιο, με την πλήρη ένταξή του στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, βελτιστοποιώντας με αυτόν τον τρόπο τη λειτουργία του. Κύριο αντικείμενο του έργου αποτέλεσε η κατασκευή ισόπεδων κόμβων και έργων προστασίας που είναι σύμφωνοι με τους Περιβαλλοντικούς Όρους (Π.Ο.) που εγκρίθηκαν για το εν λόγω έργο.

Τμήμα Δ’

Το 4ο και τελευταίο τμήμα του περιφερειακού της πόλης είναι το τμήμα του δρόμου από το Λατόμι μέχρι και την παραλιακή του Βροντάδου. Είναι συνολικού προϋπολογισμού  3.050.000,00 ευρώ (με τον ΦΠΑ) και εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου 2014-2020, στις 29.08.2016 με απόφαση της Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου.

 Η έγκριση των όρων δημοπράτησης έγινε το 2013 με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής Δ. Χίου. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 25/06/2013 και ανάδοχος ανακηρύχθηκε η εταιρεία «Π. Ζενιώδης – Γ. Πικούνης ΤΕ Α.Ε.», με ποσοστό έκπτωσης 9,82%. Η συμβατική δαπάνη του έργου ανήλθε σε 2.774.137,28 (με τον ΦΠΑ).

Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί  μέχρι τις 31/12/2018 και σε αυτό περιλαμβάνεται σειρά εργασιών όπως τα δίκτυα ΔΕΗ  και ΟΤΕ, η ασφαλτόστρωση που έχει ολοκληρωθεί, τα δίκτυα όμβριων υδάτων καθώς και η κυκλοφοριακή διασύνδεση με την παραλιακή του Βροντάδου μέσα από ισόπεδο κόμβο και τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών.


ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ

Ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Λευτ. Παπαλάνης, αισιοδοξεί ότι το έργο θα αποφορτίσει σημαντικά τους κυκλοφοριακούς φόρτους του κέντρου.

Σε έναν ιδιότυπο αγώνα δρόμου, προκειμένου να ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες στο Α’ και Δ΄ τμήμα του Περιφερειακού,  έχει επιδοθεί η Τεχνική Υπηρεσία. Η έγκριση της τροποποιητικής μελέτης για το Δ’ Τμήμα οδηγεί στην ολοκλήρωση ενός έργου που μελετήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και ολοκληρώνεται σχεδόν 23 χρόνια αργότερα.

«Εύκολη υπόθεση το Δ’ Τμήμα»

Μιλώντας στον «π» ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, Λ. Παπαλάνης, σκιαγράφησε τα εν εξελίξει έργα, χαρακτηρίζοντας το Δ’ Τμήμα του Περιφερειακού, δηλαδή από το Λατόμι μέχρι και την παραλιακή του Βροντάδου, ως «εύκολη υπόθεση».

«Είναι ένα τμήμα που δεν απαιτεί ιδιαίτερες παρεμβάσεις. Υπήρξε άψογη συνεννόηση με όσους στην αρχή αντιδρούσαν, διευθετήθηκαν τα ζητήματα και το έργο προχώρησε. Η εκτίμησή μας είναι ότι οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο. Σε αυτό βέβαια βοηθά και το γεγονός ότι δεν έχουμε αρχαιολογικά ευρήματα, όπως στο Α’ Τμήμα», δηλώνει, υπογραμμίζοντας ότι ήδη το ενδιαφέρον χρήσης του δρόμου είναι αυξημένο.

Το στοίχημα του Παρθένη

Αντιστρόφως ανάλογες με το Δ’ Τμήμα είναι οι εργασίες στο Α’ Τμήμα του Περιφερειακού στην περιοχή του Παρθένη. Η πολυπλοκότητα του έργου, δηλαδή ο συνδυασμός οδικών και υδραυλικών έργων, σε συνάρτηση  με την παρουσία αρχαίων και τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν στην αρχική μελέτη, έχουν ως αποτέλεσμα μέχρι την εκπνοή του ΕΣΠΑ τα συνεργεία να δουλεύουν πυρετωδώς για την ολοκλήρωσή του.

«Δώσαμε πολύ μεγάλο αγώνα προκειμένου το έργο να μπορέσει να συνεχιστεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν αυτό της διέλευσης των παρόχθιων ιδιοκτητών της νότιας πλευράς, που μέχρι πρόσφατα εξυπηρετούνταν με αμφιβόλου νομιμότητας έργα. Με δεδομένο ότι αυτοί οι κάτοικοι είχαν αποκοπεί, προχωρήσαμε στην τροποποιητική μελέτη, ώστε αφενός να δημιουργηθεί ένας παρόχθιος δρόμος στη δεξιά πλευρά πλάτους 4 μέτρων κι αφετέρου να παραμείνει στη θέση του το γεφύρι του Παρθένη, που χρονολογείται περίπου από το 1930», δηλώνει ο κ. Παπαλάνης.

Τα οφέλη της ολοκλήρωσης

Το κυκλοφοριακό τοπίο στο κέντρο θα αλλάξει ριζικά από το τέλος του 2018 αισιοδοξεί  ο προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών.

«Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, που θα επιλύσει σειρά ζητημάτων. Πρώτα και κύρια ο κόσμος τριγύρω δεν θα κοιμάται με το άγχος της πλημμύρας. Για όσους δεν το ξέρουν η περιοχή πλημμύριζε αρκετές φορές μέσα σε μία 10ετία, κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό. Πλέον αυτό το πρόβλημα θα επιλυθεί. Το σημαντικότερο όφελος όμως είναι ότι η ολοκλήρωση του έργου θα δώσει το μέγιστο της αξιοποίησής του. Τώρα ο κόσμος σκέφτεται αν θα χρησιμοποιήσει τον περιφερειακό, σύντομα όμως οι περισσότεροι και ιδιαίτερα όσοι κατευθύνονται από Βόρεια προς Νότια ή από τις Καρυές προς Νότια, θα τον χρησιμοποιούν μόνοι τους. Θα δημιουργηθούν άλλα δεδομένα».

«Δεν υπάρχει δογματισμός με τους κόμβους»

Ερωτώμενος γιατί, παρά τις εκκλήσεις μερίδας πολιτών, δεν έγιναν τροποποιητικές μελέτες ώστε να εφαρμοστούν κυκλικοί κόμβοι και όχι κόμβοι σχήματος «τ», ο προϊστάμενος της Τεχνική Υπηρεσίας επεσήμανε:

«Κάποιοι θεωρούν ότι είμαστε δογματικοί με το θέμα των κόμβων. Εγώ θα πω ότι έχουν σημαντικά οφέλη από τη μία αλλά από την άλλη χρειάζονται αρκετό χώρο. Για να γίνει ένας τέτοιος κόμβος χρειάζεται διάμετρος της τάξεως των 40 ή 45μ. Που μπορεί να γίνει αυτός ο κόμβος δηλαδή; Αν για παράδειγμα θελήσουμε να κάνουμε κυκλικό κόμβο στην παραλιακή του Βροντάδου, όπως πρότειναν ορισμένοι, τότε θα έπρεπε να πάρουμε και τμήμα της θάλασσας. Αλλά για να πάρουμε τμήμα της θάλασσας χρειάζεται άλλη μία 5ετία το λιγότερο σε αδειοδοτήσεις. Μακάρι στο μέλλον να έχουμε την ευκαιρία να εφαρμόσουμε κυκλικούς κόμβους, τα πλεονεκτήματα των οποίων δεν αμφισβητεί κανένας μας».


ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΝΟΥΝ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΟΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Ο πολιτικός μηχανικός Δήμης Μυλωνάδης παρακολουθεί με προσήλωση όλες τις φάσεις κατασκευής του περιφερειακού, επιμένει ότι γίνονται τεχνικά λάθη, με έμφαση στην αποθυμία κατασκευής κυκλικών κόμβων.

Τα περισσότερα δημόσια και δημοτικά έργα που έγιναν ή είναι σε εξέλιξη τα τελευταία περίπου 35 χρόνια, με στόχο και σκοπό να υπηρετήσουν τον τόπο, τις τότε, τις σήμερα και τις στο μέλλον ανάγκες του, αποδείχθηκε και αποδεικνύεται – ακόμη- ότι δεν ανταποκρίθηκαν.

Συνέπεια, να κινδυνεύουμε να επιστρέψουμε έντοκα τα χρήματα που μας δόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να τα κατασκευάσουμε. Στο δρόμο παράκαμψης της πόλης από την αρχή φάνηκαν από τη μία οι αδυναμίες της Τεχνικής Υπηρεσίας και των δημοτικών αρχών να διαχειρισθούν σωστά τις μελέτες και τα τμήματα που κατασκευάσθηκαν και κατασκευάζονται  κι από την άλλη να μη ζητούν να υποβάλλονται εναλλακτικές προτάσεις για να προκρίνεται η καλύτερη.

Έλλειψη εναλλακτικών

Μόνο στο 4ο τμήμα προτάθηκαν 3 λύσεις, από τις οποίες η δημοτική αρχή Παντελάρα διάλεξε τη… δεύτερη καλύτερη, αντί την πρώτη, χωρίς να εξηγήσει επαρκώς τους λόγους.  Στα υπόλοιπα (πρώτο, δεύτερο και τρίτο) τμήματα κατατέθηκε μια και μόνη λύση.

Επιμονή σε μη κυκλικούς κόμβους

Όσο αφορά τους κόμβους διασταύρωσης με κύριους δρόμους της πόλης (παραλιακή αεροδρομίου, εθνική οδός Γ. Βερίτη, δημ. οδός Ρίμινι, επαρχιακή οδός Χίου – Καρυών, επαρχιακή οδός Χίου- Βολισσού και εθνική οδός Καλλιμασιάς- Χίου- Βροντάδου- Καρδαμύλων), επιλέχθηκαν κόμβοι σχήματος σταυρού και ταφ, με εξαίρεση τον ημιανισόπεδο κόμβο στον Αγ. Αρτέμιο, που δεν πληροί τις προδιαγραφές και μπερδεύει τους κατευθυνόμενους από Παρθένη σε Καρυές.

Με λίγα λόγια σε περιοχές με άνεση χώρου κανείς από την Τεχνική Υπηρεσία δεν σκέφθηκε να ζητήσει από τους μελετητές να προτείνουν και να αξιολογήσουν και κυκλικούς κόμβους σε σχέση με αυτούς που υποβλήθηκαν (σχήματος σταυρού και ταφ).

Θύμα της εμμονής των τεχνικών

Τελικά ο δρόμος παράκαμψης της πόλης (όπως και των Θυμιανών) έχει πέσει – μέχρι στιγμής- θύμα της εμμονής τεχνικών του Δήμου να μην αποδέχονται τα λάθη τους και των δημοτικών αρχών, μη εξαιρουμένης της σημερινής, να μην τους βάζουν στη θέση τους.

Η τελευταία, όπως και κάθε προηγούμενη ή επόμενη που ορκίζονται να τηρούν του Νόμους, τους αφήνει να μην τηρούν τη νομοθεσία, με συνέπεια η ίδια πιθανότατα να έχει την κατάληξη των προηγούμενων της και ο τόπος να οδηγείται σε αδιέξοδο με προβληματικές, πανάκριβες υποδομές, την ελλειμματική χρήση των οποίων θα «πληρώνει» στο διηνεκές.

Συνοπτικά, ενώ θα έπρεπε στην αρχή (παραλιακός) και το τέλος του υπό κατασκευή 1ου τμήματος (γέφυρα Βερίτη) να αλλάξουν οι κόμβοι σε κυκλικούς και ο παράδρομος μετά τη γέφυρα Βερίτη να ξανασυνδέεται με το δρόμο παράκαμψης πριν τη γέφυρα του παραλιακού, που είναι και εντολή του τμήματος Περιβάλλοντος, η Τεχνική Υπηρεσία και η δημοτική αρχή ανέλαβαν την υποχρέωση πρόσθετων απαλλοτριώσεων, που θα γίνουν με χρήματα του Δήμου, για να διοχετεύσουν την κυκλοφορία μικρών και μεγάλων οχημάτων δια των οδών Τσαπέλλα και Καραμανή, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν, χωρίς να ενημερώσουν τους κατοίκους της οδού Καραμανή, όπου και το Πολιτιστικό Κέντρο του Φάρου, που προσελκύει πρόσθετη κυκλοφορία στις εκδηλώσεις του.

Η οδός παπά Γιάννη Γκιάλα

Μια άλλη κυκλοφοριακή λύση που δόθηκε για καθημερινή και έκτακτη πυροσβεστική και νοσοκομειακή υποστήριξη δια της συνέχειας της οδού Παπά Γιάννη Γκιάλα, πλάτους 3 μέτρων και μήκους άνω των 100 μέτρων, προσκρούει στην αδυναμία της να στρίβουν τα άνω οχήματα στο τέλος της με κατεύθυνση τον παραλιακό (καταστήματα Κωτσόβολου και λοιπών). Τα προηγούμενα έχουν εξοργίσει τους περίοικους και αναμένονται αντιδράσεις.

Σε αντιδιαστολή με τα οικοδομικά έργα, που δοκιμάζονται από δυναμικές φορτίσεις (σεισμός κλπ), τα οδικά δοκιμάζονται όταν διοχετευθεί η κυκλοφορία σε αυτά και περισσότερο όταν αυξηθεί για διάφορους λόγους (γενικότερη οικονομική ανάπτυξη, τουρισμός, κρουαζιέρα κ.λπ.).

Οι κυκλικοί κόμβοι

Στις σύγχρονες οδικές κατασκευές και μελέτες, όπου είτε υπάρχει ή μπορεί να εξασφαλισθεί για το γενικότερο συμφέρον του τόπου ο αναγκαίος χώρος, επιλέγονται οι κυκλικοί κόμβοι, που επιτρέπουν τις ασφαλείς επιστροφές, λειτουργούν όλο το 24ωρο, αυτορυθμίζουν τις ταχύτητες σε επιθυμητά – ασφαλή όρια, εξυπηρετούν τους πεζούς και αυξάνουν την εξυπηρέτηση των οχημάτων μια και εκμεταλλεύονται τους νεκρούς χρόνους των υποχρεωτικών ακινητοποιήσεων των φαναριών.

Αυτά τα έχουν γνωρίσει και στο παρελθόν  υψηλόβαθμα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας, όταν επισκέφθηκαν με Ι.Χ. περιοχές Γαλλίας, Ιταλίας κ.λπ., αλλά δυστυχώς σήμερα σιωπούν ανεχόμενοι μη ορθές πρακτικές συναδέλφων τους.

Συνέπεια των προηγούμενων η κατασκευή του 2ου τμήματος (από Σ.Ο.Α.- Ρίμινι μέχρι Αγ. Αρτέμιο) χωρίς αδειοδότηση με δύο νεκρούς, αρκετούς τραυματίες, η έλλειψη κόμβων για την κυκλοφοριακή σύνδεση Δικαστικού Μεγάρου και Θεάτρου Καστρομηνά (που κακώς λειτουργεί) και η κατασκευή του 3ου τμήματος (Αγ. Αρτέμιος- Χίου, Βολισσού) με 25 στροφές σε 3 χιλιόμετρα, με συνέπεια την υποβάθμιση της κατηγορίας του λόγω μεγάλων κλίσεων και στροφών μικρής καμπυλότητας.

Αυτό αποφάσισε το Υπ. Εσωτερικών και ζήτησε να τοποθετηθούν ειδικές σημάνσεις περιορισμού των ατυχημάτων για τους πιο πάνω λόγους. Στο τμήμα αυτό λείπουν απαραίτητοι κόμβοι (Λωβοκομείο Κοφινά), οδού Κρόκου, Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων κ.λπ.. 


30 ΧΡΟΝΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΟΔΙΩΝ

Η άποψη του Γιάννη Κοτσιφάκη, συνταξιοδοτημένου πλέον προϊσταμένου των Τεχνικών Υπηρεσιών.

Αν κανείς επιχειρήσει να αποτυπώσει στο χαρτί το σύνολο του σχεδιασμού του περιφερειακού δρόμου της πόλης, το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν του αρκεί μία ολόκληρη εφημερίδα.

Ο «π» απευθύνθηκε στον Γ. Κοτσιφάκη, τον άνθρωπο που παρακολούθησε την πορεία της εξέλιξης του έργου από το 1980 μέχρι και σήμερα, προκειμένου να αποτυπώσει τα βασικά χρονικά σημεία του έργου αλλά και τις προσδοκίες του.

«Όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και συγκεκριμένα το 1987 συζητήθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης της Χίου, τότε προβλέφθηκαν 2 βασικοί οδικοί άξονες. Ο πρώτος είναι ο ανατολικός από τη βόρεια προς τη νότια Χίο και ο δεύτερος ο δρόμος παράκαμψης της πόλης. Έτσι επίσημα ο περιφερειακός της πόλης για πρώτη φορά αναφέρεται σε ΦΕΚ του 1988, ως περιεχόμενο στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο», σημειώνει.

Η ιστορία υλοποίησής του ξεκινά το 1989, όταν το τότε Νομαρχιακή Ταμείο αποφάσισε να υλοποιήσει ένα τμήμα του δρόμου, δηλαδή από τα ΣΟΑ μέχρι και τον Άγιο Δημήτριο, έργο που σταμάτησε και συνεχίστηκε το 1995, χρηματοδοτούμενο πλέον από το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Η οποιαδήποτε απόπειρα συνέχισης του έργου έμπλεξε και πάλι το 2000 όταν άλλαξε η νομοθεσία, με αποτέλεσμα να «παγώσουν» όλες οι μελέτες και να επικαιροποιηθούν σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές.

Ο τελικός σχεδιασμός του έργου, όπως είναι σήμερα, ολοκληρώθηκε το 2004, όταν εγκρίθηκε το σύνολο του σχεδιασμού που προβλέπει την είσοδο από την παραλιακή του Βροντάδου και την έξοδο στη Λ. Ενώσεως στο ύψος της εκβολής του Παρθένη.

«Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο πνοής κατά τη γνώμη μου, το οποίο μελετήθηκε και υλοποιείται ακόμα και σήμερα μέσα από απίστευτες δυσκολίες. Θα διευκολύνει όμως συγκοινωνιακά όλη την πόλη και αυτό θα αποδειχθεί στο μέλλον. Βλέποντας πια από απόσταση τα γεγονότα είναι σημαντικό ότι ένα έργο που πέρασε από 40 κύματα δεν εγκαταλείφθηκε από καμία δημοτική αρχή και δούλεψαν όλοι πολύ σκληρά για να υλοποιηθεί», κατέληξε ο ίδιος.


Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΘΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙ ΤΑ ΛΑΘΗ

  • Η δημιουργία νέου αναβαθμισμένου παράκτιου μετώπου θα ενισχύσει τη δυναμική του περιφερειακού.

Παρά τα όσα αρνητικά αναφέρθηκαν στα τεχνικά λάθη του παρόντος αφιερώματος, υπάρχουν πολλά νέα και ενθαρρυντικά, μια και έχει γονιμοποιηθεί το έδαφος για σπορά νέων πολιτικών και πρακτικών, που θα πρέπει να βάλει στους πρώτους στόχους της μία νέα πολιτική ομάδα.

Η δημιουργία νέου αναβαθμισμένου παράκτιου μετώπου με πραγματικούς κόμβους (κυκλικούς), διαχωριστική νησίδα, ποδηλατοδρόμους, πεζόδρομους, κολυμβητικές παραλίες και πράσινο πρώτης επιλογής, από την πέτρα του Ομήρου μέχρι τα Κεραμεία, θα πρωταγωνιστήσει σε κάθε νέο σχεδιασμό, μη εξαιρουμένης της μετατόπισης του παραλιακού δρόμου του αεροδρομίου μέχρι το Ναυτικό Όμιλο Χίου.

Όποιοι ταξιδέψουν στην υπόλοιπη Ελλάδα, στην Ευρώπη αλλά και στην Τουρκία, ανακαλύπτουν πολύ περισσότερα από αυτά τα απλά, σωστά και κατανοητά, που αναίτια δεν γνωρίζουν ή το χειρότερο αρνούνται – σιωπηρά- να εφαρμόσουν στον Περιφερειακό μηχανικοί της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, δημοτική αρχή και αδιάφορες δημοτικές παρατάξεις.

Δεν απέχει πολύ η δημιουργία ενός έργου, όπως ο Περιφερειακός, από τη δημιουργία ενός πολυόροφου κτηρίου, του οποίου κάποιοι από τους ορόφους είναι ακατάλληλοι για χρήση.

Ωστόσο η Τεχνική Επιστήμη και οι πολιτικές πρακτικές έχουν προχωρήσει τόσο πολύ ώστε στο άμεσο μέλλον η επόμενη δημοτική αρχή, αναδεικνύοντας στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα πολλά αρνητικά του περιφερειακού, θα καταφέρει, κατά το πρότυπο της Κύπρου, να εκπονήσει μελέτες αναβάθμισης και επούλωσης των «τραυμάτων» του με τελική πρόσθετη χρηματοδότηση.