Χίος Πόλη

10/7/18 10:42

τελ. ενημ.: 10/7/18 14:59

Ανεπαρκές το δίκτυο πυρόσβεσης μέσα στην πόλη

Βάσανο για τα μεγάλα οχήματα της Πυροσβεστικής η δίοδος από στενά και πεζόδρομους.

Σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για την Πυροσβεστική Υπηρεσία Χίου αποτελεί η μη ύπαρξη οργανωμένου δικτύου πυρόσβεσης μέσα στην πόλη, ειδικά σε περιοχές όπου η διέλευση των μεγάλων οχημάτων της Υπηρεσίας καθίσταται σχεδόν απαγορευτική.

Τη στιγμή που το δίκτυο των πυροσβεστικών κρουνών και των δεξαμενών στα χωριά του νησιού βελτιώνεται διαρκώς προς το καλύτερο τα τελευταία χρόνια, για την πόλη μεγάλο ζητούμενο παραμένει η ανεμπόδιστη διέλευση των οχημάτων της Πυροσβεστικής σε χρόνο που δεν θα δημιουργεί πρόβλημα στη διαδικασία πυρόσβεσης.

Η σημερινή πραγματικότητα

Όπως εξηγεί στον «π» ο διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Χίου, Γ. Βουράκης, οι σύγχρονες πόλεις έχουν καταφέρει τα πυροσβεστικά οχήματα να καταφθάνουν στον τόπο του συμβάντος μεταφέροντας μόλις 1.000 κυβικά νερό, αποκλειστικά για τη δική τους ασφάλεια.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στον τόπο του συμβάντος επιχειρούν χρησιμοποιώντας τους κρουνούς πυρόσβεσης του εκάστοτε δικτύου, κάτι που διασφαλίζει αφενός τη συνεχή παροχή νερού, αφετέρου τον λιγότερο δυνατό χρόνο κατά τη διαδικασία της πυρόσβεσης.

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένας από τους πλέον πολυσύχναστους δρόμους, αυτός της Απλωταριάς, στον οποίο υπάρχουν μόλις δύο κρουνοί, οι οποίοι πρέπει να συνδεθούν στο δίκτυο παροχής νερού, με την Πυροσβεστική να επισημαίνει ήδη από τον Μάιο του 2017 την ανάγκη τοποθέτησης ακόμα 3 κρουνών ώστε να αντιμετωπιστεί η αδυναμία άμεσης επέμβασης των μεγάλων πυροσβεστικών οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου.

Ένα άλλο παράδειγμα, που αναδεικνύει την ανάγκη οργανωμένου πυροσβεστικού δικτύου, είναι η περιοχή του Κάστρου, εκεί όπου τα πυροσβεστικά οχήματα αναγκάζονται, σε περίπτωση πυρκαγιάς, να σταθμεύσουν έξω από το Κάστρο και να αναπτύξουν δίκτυο μέχρι το σημείο του συμβάντος!

Επιπλέον πρόβλημα η παροχή νερού

Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα αν λάβει κανείς υπόψη του το ζήτημα της λειψυδρίας. Με δεδομένο ότι η ΔΕΥΑΝΧ τα τελευταία χρόνια κάθε καλοκαίρι δίνει νερό στην πόλη μόλις μερικές ώρες την ημέρα, η δημιουργία ενός οργανωμένου δικτύου πυρόσβεσης θα κινδύνευε να αχρηστευτεί, εάν, με βάση τα σημερινά δεδομένα, δεν υπάρχει συνεχής ροή.

Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Βουράκη, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη η δημιουργία ενός αυτόνομου και συνεχώς τροφοδοτούμενου με νερό πυροσβεστικού δικτύου, με σκοπό την επιχειρησιακή επάρκεια των πυροσβεστικών οχημάτων.

«Θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τις γενικότερες συνθήκες και κυρίως εάν υπάρχει η απαιτούμενη ποσότητα νερού για τη δημιουργία ενός τέτοιου δικτύου. Σε περίπτωση που υπάρχει αυτή η δυνατότητα, τότε η τοποθέτηση κρουνών με συνεχή παροχή νερού όλο το 24ωρο μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια σε πολλές περιπτώσεις αλλά κυρίως θα διασφαλίζει ότι οι  πυροσβέστες θα μπορούν να επιχειρούν σχεδόν ταυτόχρονα με την άφιξη τους στο σημείο», ανέφερε ο ίδιος.

Προκειμένου να καταστεί εφικτός ο παραπάνω σχεδιασμός η Πυροσβεστική με έγγραφό της στις 15 Μαρτίου 2018 θέτει και τις αντίστοιχες προδιαγραφές. Έτσι επισημαίνει την ανάγκη ύπαρξης δικτύου παροχής νερού πυρόσβεσης με νέους κρουνούς, ειδικά σε περιοχές όπου δεν μπορεί να προσεγγίσει όχημα. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο έγγραφο, απαιτείται ένας κρουνός ανά γωνία οικοδομικού τετραγώνου με πίεση τουλάχιστον 5 bar.

Επιπλέον η Υπηρεσία επισημαίνει την ανάγκη τοποθέτησης κρουνών σε σημεία τα οποία υπήρχαν και λόγω έργων αφαιρέθηκαν και δεν επανατοποθετήκαν. Τέτοιες περιπτώσεις έχουν σημειωθεί στο Δ’ Τμήμα του Περιφερειακού της πόλης, στον Άγιο Μακάριο στο Αίπος αλλά και στο φράγμα Κόρης Γεφύρι.

Η κατάσταση στα χωριά

Στον αντίποδα σε πολύ καλύτερη κατάσταση βρίσκεται το πυροσβεστικό δίκτυο των χωριών του νησιού, εκεί όπου το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας του Δήμου, σε συνεργασία με το δίκτυο εθελοντών που έχει αναπτυχθεί από το 2012 μέχρι σήμερα στη Χίο, έχουν επιτρέψει την επαρκή κάλυψη στα επικίνδυνα σημεία.

Η τελευταία απογραφή της Πυροσβεστικής στο δίκτυο έδειξε ότι 40 κρουνοί στο νησί χρήζουν άμεσης επισκευής και αντικατάστασης σε περιοχές και χωριά κυρίως στο βόρειο τμήμα του νησιού. Από την κατάσταση προκύπτει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα Κουρούνια, στο Βίκι, στις Αμάδες, στα Καμπιά, στα Διευχά, στα Φυτά, στο Μελανιός και στα Νενητούρια ενώ μικρότερα προβλήματα καταγράφονται στο κεντρικό και νότιο τμήμα του νησιού.

Παρόλα αυτά η Πυροσβεστική υπογραμμίζει την ανάγκη συντήρησης του δικτύου των κρουνών σε περιοχές με μεγάλο πληθυσμό και χαρακτηριστικά πληθυσμιακής αύξησης, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι προτείνεται η τακτικότερη συντήρηση σε 41 συνολικά σημεία, κυρίως στην κεντρική Χίο και σε περιοχές όπως η πόλη, ο Καρφάς, το Νεχώρι, το Χαλκειός, τα Νένητα, τα Ρεστά, η Κλειδού και τα Καρδάμυλα.

Οι προτάσεις της Πυροσβεστικής δεν σταματούν στα προαναφερόμενα. Με το ίδιο έγγραφο εισηγείται την τοποθέτηση κρουνών σε 20 νέα σημεία και συγκεκριμένα στον περιφερειακό των Καρυών, στην Στεφάνου Τσουρή, στον Άγιο Αρτέμιο, στην παραλία των Καμπιών, στα Νενητούρια περιμετρικά του χωριού, στις Αμάδες, όπου συνίσταται η τοποθέτηση υδροστόμιου στις δεξαμενές ύδρευσης, στην περιοχή του Ράχτη, στου Μπούκιου και στη θέση Τουμαζάνη στο Βροντάδο, στην Παναγία Ρουχουνιώτησσα, στον Άγιο Νικόλαου Βουρνού, στον Κοντιλόπο, στο Μετόχι της Σιδηρούντας, στη Μονή Βρετού, στην Καρίντα, στο Ναυτικό Φυλάκιο των Νενήτων, στην Καλλιμασιά, στο Πυργί, στα Μεστά και τέλος στο Βίκι.

Στην ουσία πάντως της υπόθεσης ο Γ. Βουράκης επισημαίνει ότι ακόμα και σε αυτή την περίπτωση το εγχείρημα λειτουργίας ενός οργανωμένου δικτύου σε αγροτικές και δασικές περιοχές των χωριών εξαρτάται πλήρως από το κατά πόσο η ΔΕΥΑΝΧ θα μπορεί να τροφοδοτεί συνεχώς με νερό τα συγκεκριμένα χωριά.

Άλλωστε είναι νωπές ακόμα οι μνήμες από την πυρκαγιά στη Σιδηρούντα, όπου, παρά την ένταση της φωτιάς, οι βρύσες των σπιτιών έτρεχαν με το σταγονόμετρο, με αποτέλεσμα η πυρκαγιά να περάσει μέσα από το χωριό χωρίς να αντιμετωπίσει κανένα εμπόδιο από τις επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις.