Αυτοδιοίκηση

17/2/18 17:48

τελ. ενημ.: 18/2/18 10:32

Σχήμα πρωθύστερο ο στόχος ενός ανθρώπινου κέντρου

Η πληρότητα της αρχιτεκτονικής μελέτης που παρουσίασε το γραφείο Δοξιάδη διεύρυνε την αναμονή εφαρμογή της για να προσφέρει στην πρωτεύουσα ένα σύγχρονο κέντρο, με το δημοτικό κήπο ενσωματωμένο στη λειτουργία της πόλης κι όχι απλώς χώρο πρασίνου γύρω από τον οποίο θα περιφέρονται αυτοκίνητα, όπως εύστοχα τον χαρακτηρίζει ο Μαν Βουρνούς.

Το νεότερο τμήμα του παζλ που παρουσίασε η δημοτική αρχή στο σχεδιασμό αναμόρφωσης του κέντρου μέσα από το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης βελτιώνει σημαντικά το κέντρο, δημιουργεί ωστόσο εύλογα ερωτηματικά αν διαθέτει την απαραίτητη ωριμότητα εφαρμογής των προτάσεων, καθώς οι κυκλοφοριακές μεταβολές προκαλούν δικαιολογημένες ανησυχίες υπό το φόβο απότομης ασφυξίας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Ο ειδικός σύμβουλος επί συγκοινωνιακών θεμάτων στη μελέτη, Σ. Ευσταθιάδης, επιχείρησε να φανεί καθησυχαστικός, ωστόσο η περιορισμένη αναφορά στις κυκλοφοριακές αλλαγές προβλημάτισε περισσότερο όσους παρακολούθησαν την παρουσίαση.

25% λιγότερα οχήματα

Κύριο στοιχείο της πρότασης είναι η μετατροπή της οδού Πολυτεχνείου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, μονής λωρίδας και ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ.. Για να κόβεται η ταχύτητα θα διευρυνθούν τα πεζοδρόμια και εντός του οδοστρώματος θα τοποθετηθούν φυσικά εμπόδια (δέντρα ή παρτέρια). Ο όγκος των οχημάτων με φορά καθόδου από το Βροντάδιο προς την πόλη θα διοχετεύεται στο λιμάνι με τη μετατροπή της οδού Δημοκρατίας σε δρόμο διπλής κατευθύνσεως.

Η πρόταση αυτή συναντά ήδη έντονες αντιδράσεις από τους μονίμους κατοίκους της οδού Δημοκρατίας, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι έτσι διπλασιάζεται ο φόρτος οχημάτων που διέρχονται από την οδό.

Έντονη ανησυχία υπάρχει και για τον περιορισμό των σταθμευμένων οχημάτων περιμετρικά του δημοτικού κήπου, με τον Μαν. Βουρνού να καθησυχάζει ότι από τις υφιστάμενες θέσεις καταργείται μόνο το 25%.

Οργανωμένοι περιφερειακοί χώροι

Ο κ. Ευσταθιάδης έκανε ειδική αναφορά στη σημασία λειτουργίας των υφιστάμενων περιφερειακών χώρων στάθμευσης, που θα αποκτήσουν οργανωμένη μορφή και θα συνδεθούν με λεωφορειακές γραμμές.

Ωστόσο από τη συζήτηση προέκυψε ότι ο σχεδιασμός λειτουργίας των περιφερειακών πάρκινγκ τώρα ξεκινά να διερευνάται, δεν τυγχάνει ακόμα χρηματοδότησης και λογικά θα έπεται των όποιων αλλαγών προκύψουν εξ’ αιτίας της εφαρμογής της μελέτης του δημοτικού κήπου.

«Διατηρούμε σοβαρές επιφυλάξεις. Μην πάμε να φτιάξουμε ένα δρόμο και χαλάσουμε μια ολόκληρη πόλη», ανέφερε εκ μέρους του Συλλόγου Μηχανικών ο πρόεδρος τους, Γ. Σιδεράτος. Τον προβληματισμό του ότι η Χίος διαθέτει δυο αγορές, την πρωινή στην Απλωταριά και τη νυχτερινή στην παραλία, για την οποία δεν λαμβάνεται μέριμνα, εξέφρασε ο Σιδ. Τρικύλας.

Κλειστή κάθοδος το καλοκαίρι

Απαντώντας στο αν οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα επιτρέπουν να κλείνει το ένα ρεύμα κυκλοφορίας το βράδυ στην Προκυμαία, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια, ο Μαν. Βουρνούς απάντησε ότι η κάθοδος της Δημοκρατίας θα εκτρέπει τα οχήματα μέσω της Φιστέλ Ντε Κουλάνς στη Βενιζέλου κι έτσι η Προκυμαία θα μπορεί να μένει μονής λωρίδας κυκλοφορίας τους καλοκαιρινούς μήνες.

Σχήμα πρωθύστερο

Το σήμα του προϊσταμένου της Διαχειριστικής Αρχής, Γ. Πλακωτάρη, ότι η πρόταση ανάπλασης του δημοτικού κήπου έπρεπε να είχε κατατεθεί χθες και να εκτελείται σήμερα, καθώς και η σπουδή της δημοτικής αρχής να εμφανίσει έργο ενόψει της επόμενης προεκλογικής χρονιάς, χωρίς να έχει προηγηθεί η λειτουργία των περιφερειακών χώρων στάθμευσης και η διαμόρφωση σταδιακής συνείδησης στους πολίτες ότι πρέπει να αφήνουν το όχημα εκτός πόλης, αξιοποιώντας τη δημόσια συγκοινωνία, αφήνει τεράστια ερωτηματικά για το κατά πόσο οι επιχειρούμενες αλλαγές δεν θα δέσουν κόμπο το κέντρο της πόλης, ειδικά το καλοκαίρι.

Η πίεση για αλλαγές πρώτα στο κέντρο και μετά στον απαραίτητο έλεγχο των ροών μοιάζει με σχήμα πρωθύστερο, που ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους να τινάξει όλο τον σχεδιασμό στον αέρα. Η λογική λέει ότι οι αλλαγές έπρεπε να είχαν προηγηθεί στο σκέλος της βελτίωσης και διεύρυνσης χώρων για τα περιφερειακά πάρκινγκ, σε μια ολοκληρωμένη λύση μετακινήσεων από και προς αυτά και να έπονται οι τροποποιήσεις στο κέντρο. Υπάρχει τρόπος να μεταβληθούν οι προτεραιότητες ή η δημοτική αρχή θα κληθεί να αντιμετωπίσει, ενώ μέσω προεκλογικής περιόδου, την προτροπή του Γ. Πλακωτάρη «προετοιμαστείτε για ενδιαφέρουσες συγκρούσεις»;